Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Kontroll av obligatoriska krav – inte lätt att handla rätt

RättsfallsanalysMartin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi, refererar en dom från Kammarrätten i Jönköping som bland annat behandlar upphandlande myndigheters kontrollskyldighet.

| 2019-02-25
Martin Bogg och Hampus Stefansson, Advokatfirman Delphi.

Fakta i målet

Norrköping Norrevo Fastigheter upphandlade ramavtal för service och underhåll av hissar och motordrivna portar i ett öppet förfarande. Nordisk Hiss tilldelades avtalet efter utvärdering av anbuden. ALT Hiss Norrköping kvalificerades men fick inte lika hög totalpoäng i utvärderingen.

ALT Hiss ansökte om överprövning och menade att Nordisk Hiss anbud skulle förkastas. ALT Hiss anförde att Nordisk Hiss inte hade uppgett korrekta uppgifter rörande de erbjudna arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer.

Kravet i upphandlingen var att leverantörerna skulle offerera åtminstone en arbetsledare som har minst fem års erfarenhet av service och underhåll av hissar varav tre års erfarenhet som arbetsledare inom teknikområdet.

ALT Hiss gjorde gällande att de två arbetsledare som Nordisk Hiss offererat inte uppfyllde kravet på att ha varit arbetsledare i minst tre år. Som bevisning ingav ALT Hiss flera sanningsförsäkringar som skulle visa att arbetsledarna inte hade den erfarenhet som framgick av Nordisk Hiss anbud.

Norrevo anförde att Nordisk Hiss hade inkommit med de uppgifter som krävdes enligt upphandlingsdokumenten. Norrevo argumenterade vidare att upphandlande myndigheter inte har någon långtgående kontrollskyldighet och att Nordisk Hiss hade vidhållit uppgifterna i anbudet.

Nordisk Hiss hävdade att de ifrågasatta personerna hade haft arbetsledaransvar sedan 2011 respektive 2012. Även om en tekniker inte formellt har haft titeln arbetsledare så innebär det inte att man inte har den efterfrågade erfarenheten. Sammanfattningsvis menade Nordisk Hiss att kraven i upphandlingen var uppfyllda.

Förvaltningsrätten ansåg att Nordisk Hiss hade intygat att de uppfyller samtliga krav i en egen försäkran. De cv:n som Nordisk Hiss hade skickat med i anbudet angav att arbetsledarna uppfyllde kraven i upphandlingen avseende utbildnings- och yrkeskvalifikationer. Den bevisning som ALT Hiss hade presenterat gav inte ett tillräckligt stöd för att arbetsledarna inte hade den kompetensen som var efterfrågad. Ansökan om överprövning avslogs därför.

ALT Hiss överklagade till kammarrätten som meddelade prövningstillstånd.

Domstolens bedömning

Frågan som kammarrätten tog ställning till var om Nordisk Hiss anbud uppfyllde de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget avseende arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer.

Kammarrätten konstaterade att ALT Hiss hade givit in bevisning för att styrka att Nordisk Hiss arbetsledares utbildnings- och yrkeskvalifikationer inte överensstämde med kraven i upphandlingen och att det egentligen hade varit andra personer än de som offererats i anbudet som varit arbetsledare hos Nordisk Hiss.

Domstolen konstaterade att det fanns ytterligare omständigheter som talade för att arbetsledarna inte hade den kompetens som angetts. Vissa utbildningar hade genomförts relativt nära i tiden och Nordisk Hiss skulle ha haft fyra arbetsledare när det endast fanns fyra till sex anställda i bolaget.

Sammantaget ansåg kammarrätten att ALT Hiss lyckades göra sannolikt att de uppgifter som Nordisk Hiss angett i sitt anbud rörande kraven om arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer inte var korrekta. Kravet i upphandlingen var därmed inte uppfyllt.

Kammarrätten biföll ansökan om överprövning, Nordisk Hiss anbud skulle förkastas.

Analys

Många är domarna där domstolen uttalar att den upphandlande myndighetens kontrollskyldighet inte går längre än att den upphandlande myndigheten jämför uppgifterna i anbudet med de obligatoriska krav som angetts i upphandlingsdokumenten.

Det finns goda skäl för en sådan ordning. Som Kammarrätten i Jönköping tidigare uttalat (mål nummer 981-11) kan en långtgående kontrollskyldighet, som går utöver vad som anges i upphandlingsdokumenten, ifrågasättas utifrån likabehandlingsprincipen:

”Om den upphandlande myndigheten i förfrågningsunderlaget inte uppställt krav på att uppgiften också ska styrkas skulle en annan ordning kunna strida mot det upphandlingsförfarande som valts eller de grundläggande principerna i LOU”

Kammarrättens senaste avgörande väcker betänkligheter. Ska verkligen vinnande leverantör i praktiken behöva inkomma med mer bevisning att kraven är uppfyllda än övriga anbudsgivare bara för att en konkurrent ansöker om överprövning? Och ska det inte vara upp till den upphandlande myndigheten att avgöra om ett obligatoriskt krav ska styrkas och på vilket sätt? Kammarrätten resonerar inte över problematiken att vinnande leverantör följt kraven i upphandlingen genom att ge in den bevisningen som myndigheten begärt, bevisning som till synes visade att kravet var uppfyllt.

Jämförelse kan göras med de så kallade ska-kravsdomarna (HFD 2016 ref. 37 I & II). I målet uttalar Högsta förvaltningsdomstolen att om den upphandlande myndigheten uppställt krav på att vissa uppgifter ska presenteras i anbudet får myndigheten inte avvika från kravet.

Om uppgifter saknas ska anbudet förkastas. Även det omvända bör gälla som utgångspunkt. Om samtliga efterfrågade uppgifter och bevis finns i anbudet får anbudet inte förkastas (jfr. EU-domstolens dom C-27/15 Pizzo).

Å andra sidan kan det tyckas stötande att tilldela en leverantör kontrakt om utredning otvetydigt visar att ett krav faktiskt inte är uppfyllt. En myndighet bör med andra ord inte helt kunna bortse från uppgifter som blir kända efter tilldelningsbeslutet, till exempel inom ramen för en överprövningsprocess (jfr Kammarrätten i Göteborg, mål nummer 4904-09).

Det rör sig inte om en långtgående kontrollskyldighet i egentlig mening, utan om en beaktandeskyldighet. Norrevo hade således att beakta de uppgifter som ALT Hiss fört fram, oavsett regleringen i upphandlingsdokumenten.

Nästa fråga att ta ställning till är hur robust den utredning som presenteras (i regel av annan anbudsgivare) måste vara för att frångå upphandlingsdokumentens reglering, exempelvis att uppfyllelse endast ska intygas. Att helt bortse från upphandlingsdokumentens reglering av om ett krav ska styrkas och på vilket sätt är inte en lämplig ordning.

Anbudsgivare måste kunna utgå ifrån att upphandlingsdokumentens bestämmelser kring bevisning av obligatoriska krav också är vad som gäller. Höga krav bör således ställas på den utredning som sökande leverantör presenterar i överprövningsprocessen, i synnerhet om uppfyllelse endast ska intygas.

I det aktuella fallet har kammarrätten tillämpat ett sänkt beviskrav. Det räckte med att ALT Hiss gjorde sannolikt att det obligatoriska kravet inte var uppfyllt för att ingripande enligt LOU skulle ske. Det bör krävas att sökande leverantör, i situationer som denna, i vart fall visat att kravet ifråga faktiskt inte är uppfyllt, det vil säga det beviskrav som allmänt gäller i förvaltningsprocess.

Kammarrättens avgörande gör den redan oklara innebörden av upphandlande myndigheters kontrollskyldighet, beaktandeskyldighet och samspelet däremellan än mer grumlig. Det kan konstateras att upphandlande myndigheter inte har någon lätt uppgift att förstå hur de ska agera. Frågan skulle enligt vår mening lämpa sig väl för ett klargörande från Högsta förvaltningsdomstolen.

Målnummer och domstol

Kammarrätten i Jönköping, mål nummer 666-18 meddelad den 18 oktober 2018. Domen överklagades inte till Högsta förvaltningsdomstolen.

Sammanfattning

Den fråga som kammarrätten skulle ta ställning till var om Nordisk Hiss anbud uppfyllde de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget avseende arbetsledarnas utbildnings- och yrkeskvalifikationer. Kammarrätten gör i målet en samlad bedömning av den bevisning som givits in i målet. Kammarrätten tillämpar ett sänkt beviskrav och uttalar att ALT Hiss gjort det sannolikt att vinnande leverantör inte uppfyllde kravet. Anbudet skulle därför förkastas.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Överprövningar ner 17 procent

Andelen överprövade upphandlingar minskade med 17 procent mellan 2021 och 2022. Sedan 2020 är nedgången 30 procent. Det visar ny statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lycksele upphandlar kossor

Lycksele kommun har köpt tio egna kor. Syftet är att stötta lokala bönder och samtidigt stärka livsmedelsberedskapen.

Sebastian Aronsson

Tar täten för konsumentmakt

Västra Götalandsregionen, VGR, vill se hårdare kontroll av kycklinginköp efter reportage om missförhållanden inom avelsproduktion.

”Brister i cybersäkerhet en risk”

Debatt

Vi befinner oss i tider där brister i cybersäkerhet innebär en fara för demokratin. Bara här i Sverige har offentlig sektor under året upplevt intrång av olika slag med vårens incidenter mot 1177 och Västra Götalandsregionen bland exemplen, skriver Mikael Järpenge på Proofpoint.

Kalmar hamn

16 års synder till rätten

År efter år har det kommunala hamnbolaget handlat diesel från samma företag utan ordentliga avtal. Nu krävs Kalmar hamn AB på 260 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för det senaste årets köp.

Jönköping

Fånge i systemet

Tendsigns felmeddelande skapade ett nytt krav och stjälpte Jönköpings kommun koncession för parkeringstjänster. Kammarrätten gör en bred tolkning av upphandlingsdokument som begrepp.

Lediga jobb

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Upphandlare till Brå

Avtalscontroller till Micasa Fastigheter

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Entreprenadupphandlare – Telge Inköp
  • Strategisk IT-upphandlare – Telge Inköp
  • Chef till upphandlings­sektionen vid MUST

Senaste nyheterna

Överprövningar ner 17 procentÖverprövningar ner 17 procent
Lycksele upphandlar kossorLycksele upphandlar kossor
Tar täten för konsumentmaktTar täten för konsumentmakt
”Brister i cybersäkerhet en risk””Brister i cybersäkerhet en risk”
16 års synder till rätten16 års synder till rätten
Fånge i systemetFånge i systemet
Hudikstrid om delat underlagHudikstrid om delat underlag
Trendbrott eller inte?Trendbrott eller inte?
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Ställ krav på transporterna för en hållbar framtid

Hållbara transporter är avgörande för samhällets nödvändiga omställning och upphandlingar spelar en nyckelroll. Fair Transport gör det enkelt för upphandlare att göra skillnad.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN PARMACO

Dags att höja nyttjandegraden i svensk byggnation

Sverige står inför en rad utmaningar när det kommer till hur vi bygger hållbara samhällen. Från demografiska svängningar till klimatförändringar, ekonomi och teknologi, det är tydligt att vi måste tänka nytt och smart för att konstruera resistenta samhällen anpassade för framtidens förändring.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024
  • Anbuds­utvärdering | Våren 2024
  • Agil upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2024
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Våren 2024
  • Hållbar upphandling | 7 maj
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
  • Försörjningsberedskapen ska stärkas
  • Hållbara inköp i framtiden
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »