Lidköpings kommun fortsatte att köpa grävtjänster av en tidigare upphandlad leverantör. Under perioden 1 november 2016 till 31 maj 2017 köptes grävtjänster för cirka 5,7 miljoner kronor.
Någon annonserad, offentlig upphandling av grävjobbet gjordes aldrig.
Konkurrensverket inledde en granskning av upphandlingen. Under utredningen har kommunen fått tillfälle att svara på vad som hänt och varför det har skett.
I svaret beskriver kommunen två huvudsakliga orsaker till att felet uppkommit: Först och främst att den annonserade upphandlingen avbrutits vid två tillfällen. Vid det ena upptäckte upphandlingsenheten fel i underlaget och vid det andra tillfället framkom önskemål från branschen att man ville att snöröjning skulle ingå.
Den andra orsaken var en missbedömning av behovet av grävtjänster under vintern 2016/17.
– Erfarenhetsmässigt vet vi att efterfrågan på grävtjänster är betydligt lägre under vintern än övriga delar av året. Vi bedömde att värdet skulle bli lägre än den gräns som gäller för direktupphandling. Det visade sig vara en missbedömning då efterfrågan kom att bli betydligt större, konstaterar upphandlingschef Lennart Jonsson.
Konsekvensen kan bli den upphandlingsskadeavgift på 190 000 kronor som Konkurrensverket krävt av kommunen. Det slutgiltiga beslutet tas av förvaltningsrätten.
Men nu har kommunen bättrat sig. I juni i år tecknade kommunen ett nytt avtal för grävtjänster efter att ha genomfört en annonserad upphandling.
För att minimera risken för att liknande fel sker anger kommunen att berörda verksamheter arbetar med att förbättra sina rutiner.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer