Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Leder Luleås inköp

Organisation och roller finns på plats – nu är utmaningen att alla kommunens delar ska nyttja kompetensen fullt ut. Sedan 1 januari är Josefine Wihlzon inköpschef i Luleå kommun.

| 2020-06-16
Josefine Wihlzon, ny inköpschef inom Luleå kommun.

-Mycket av mitt jobb kommer att handla om att effektivisera inköpsprocessen samt jobba med helheten och tillsammans med verksamheten för att involvera inköp tidigt i processen. Allt för att våra upphandlingar ska bidra till kommunens målsättningar och bli den hävstång som politikerna förväntar sig.

Hur ser det ut i den delen?

-Det varierar mellan olika förvaltningar och verksamheter. I en stor organisation är det alltid en utmaning att implementera nya arbetssätt, men också en rolig utmaning från mitt perspektiv.

Josefine Wihlzon tillägger att hon känner ett starkt stöd från kommunens politiker att lyfta strategiska inköp som en viktig del för att klara kommunens utvecklingsmål med ekonomi, miljö, jämlikhet och jämställdhet som bärande delar.

-Det känns väldigt bra att vi nu byggt upp en inköpsorganisation som är anpassad till att arbeta strategiskt. Vi är bemannade med 17 tjänster och med roller för att ta hand om hela affärer, allt från behovsinventering till uppföljning och inköpsstöd till kommunens behöriga beställare.

-På enheten finns upphandlare, controllertjänster för inköp, avtal och e-handel, jurist samt inköpare med inköpssamordningsansvar som är centraliserade för några av kommunens förvaltningar för att kunna erbjuda den kompetensen som en samlad tjänst.

Josefine Wihlzon har arbetat med offentliga affärer sedan 2012 som upphandlare, enhetschef och nu inköpschef efter Emma Breheim, som även varit ordförande för SOI och som blivit chef för kommunens avdelning Planering & analys där inköp är en av enheterna.

-Emma är en driven, inspirerande och väldigt kompetent person som jag är glad över att ha kvar i organisationen. Vi har tillsammans med övriga medarbetare på inköp byggt upp organisationen och det arbetssätt vi har idag under en längre period. Jag är väldigt stolt över att ha fått förtroendet att leda denna enhet framåt.

Tidigare var Josefine Wihlzon enhetschef för det team som arbetade med varuupphandlingar. En förändring i organisationen är att upphandlingar av varor och tjänster bildar samma team.

Hon arbetade för Region Norrbotten innan bytet till Luleå kommun 2015 och fick snabbt ett ökat ansvar genom att bli uttagen till kommunens ledarskapsprogram för framtidens chefer och i rollen som biträdande inköpschef samt enhetschef.

Avdelningen Planering & analys ansvarar även för kommunens styrning, kvalitetsarbete samt kommunens strategiska plan och budget.

-Vi strävar efter att jobba tillsammans i hela avdelningen och har en bra position organisatoriskt. Att jag dessutom har förmånen att ha Emma som chef innebär förstås att hon kan bära inköpsfrågorna in i andra forum nu när hon jobbar ännu närmare den högsta ledningen.

-Det är också fantastiskt roligt att vi får fortsätta jobba tillsammans i ett bredare uppdrag där inköp blir en naturlig del av kommunens strategiska arbete. Det oss bra förutsättningar att lyckas, avslutar Josefine Wihlzon.

Läs mer: Emma BreheimLuleå KommunNytt Jobb

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Överprövningar ner 17 procent

Andelen överprövade upphandlingar minskade med 17 procent mellan 2021 och 2022. Sedan 2020 är nedgången 30 procent. Det visar ny statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lycksele upphandlar kossor

Lycksele kommun har köpt tio egna kor. Syftet är att stötta lokala bönder och samtidigt stärka livsmedelsberedskapen.

Sebastian Aronsson

Tar täten för konsumentmakt

Västra Götalandsregionen, VGR, vill se hårdare kontroll av kycklinginköp efter reportage om missförhållanden inom avelsproduktion.

”Brister i cybersäkerhet en risk”

Debatt

Vi befinner oss i tider där brister i cybersäkerhet innebär en fara för demokratin. Bara här i Sverige har offentlig sektor under året upplevt intrång av olika slag med vårens incidenter mot 1177 och Västra Götalandsregionen bland exemplen, skriver Mikael Järpenge på Proofpoint.

Kalmar hamn

16 års synder till rätten

År efter år har det kommunala hamnbolaget handlat diesel från samma företag utan ordentliga avtal. Nu krävs Kalmar hamn AB på 260 000 kronor i upphandlingsskadeavgift för det senaste årets köp.

Jönköping

Fånge i systemet

Tendsigns felmeddelande skapade ett nytt krav och stjälpte Jönköpings kommun koncession för parkeringstjänster. Kammarrätten gör en bred tolkning av upphandlingsdokument som begrepp.

Lediga jobb

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Upphandlare till Brå

Avtalscontroller till Micasa Fastigheter

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Entreprenadupphandlare – Telge Inköp
  • Strategisk IT-upphandlare – Telge Inköp
  • Chef till upphandlings­sektionen vid MUST

Senaste nyheterna

Överprövningar ner 17 procentÖverprövningar ner 17 procent
Lycksele upphandlar kossorLycksele upphandlar kossor
Tar täten för konsumentmaktTar täten för konsumentmakt
”Brister i cybersäkerhet en risk””Brister i cybersäkerhet en risk”
16 års synder till rätten16 års synder till rätten
Fånge i systemetFånge i systemet
Hudikstrid om delat underlagHudikstrid om delat underlag
Trendbrott eller inte?Trendbrott eller inte?
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Ställ krav på transporterna för en hållbar framtid

Hållbara transporter är avgörande för samhällets nödvändiga omställning och upphandlingar spelar en nyckelroll. Fair Transport gör det enkelt för upphandlare att göra skillnad.

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november FULLBOKAD
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari 2024
  • Anbuds­utvärdering | Våren 2024
  • Agil upphandling | Våren 2024
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2024
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Våren 2024
  • Hållbar upphandling | 7 maj
ANNONS FRÅN AFF

Vem ska vara ombud för entreprenaden?

Vi håller på med en upphandling av parkskötsel. Vem ska stå som ombud för entreprenaden? Vi på upphandlingsenheten ansvarar för alla avtal och borde vara ombud, samtidigt är det parkavdelningen som ska sköta entreprenaden operativt. Vad säger Aff?

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
  • Försörjningsberedskapen ska stärkas
  • Hållbara inköp i framtiden
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »