Juristen och upphandlingskonsulten Amar Al-Djaber avvaktar för egen del med att ställa krav på att anbud ska lämnas genom egenförsäkran enligt regelverket för ESPD (European Single Procurement Document) i upphandlingar som han ansvarar för.
-Om en myndighet nyttjar ESPD som preliminärt bevis ska anbudsgivaren bilägga ESPD-formulär – en egenförsäkran – för varje företag vars kapacitet åberopas. Detta kan vara utmanande för leverantörer som är beroende av andra företag eftersom varje åberopat företag måste fylla i egenförsäkran.
-Av den anledningen och på grund av okunskap hos anbudsgivarna om hur ESPD används väljer jag att inte ställa krav på att anbud ska lämnas genom egenförsäkran när jag genomför upphandlingar för mina beställare., säger Amar Al-Djaber.
Han möter annars många upphandlare som felaktigt uppfattat det som obligatoriskt för den upphandlade myndigheten att ställa krav på ESPD.
-Så är inte fallet! Istället finns det en skyldighet för myndigheter att pröva anbud där anbudsgivaren inkommit med egenförsäkran som preliminärt bevis.
Möter du några särskilda återkommande misstag i hanteringen av ESPD-systemet?
-Ja, ett vanligt misstag som jag möter dagligen är att upphandlare blandar ihop begreppen underleverantör och företag vars kapacitet åberopas. Detta skapar förvirring och stora utmaningar för anbudsgivare som uppmanas att namnge alla potentiella underleverantörer i anbudet.
-Ett annat misstag som förekommer ofta är att egenförsäkran används som ett självständigt och slutligt bevis. Detta är i strid med LOU.
Amar Al-Djaber ser annars en utveckling mot att ESPD blir vanligare.
-Det finns en tydlig tendens att alltfler myndigheter och enheter använder ESPD i de upphandlingssystem som finns tillgängliga på marknaden. Men jag vågar påstå att det fortfarande finns stora tekniska problem med implementeringen av ESPD-formulären i merparten av upphandlingssystemen.
Amar Al-Djaber anser att det finns en mängd aspekter att ta hänsyn till kring de kvalificeringskrav som anbudsgivare måste visa att man uppfyller genom ESPD.
-Kvalificeringskraven är i många fall uttömmande reglerade i LOU och myndigheter och enheter har att förhålla sig till dessa förutsättningar. Beviskatalogen och grundprinciperna måste beaktas i varje kvalificeringskrav.
-En annan aspekt är att upphandlare måste ifrågasätta vilka krav som är nödvändiga för varje enskild upphandling. Inte sällan återfinns omfattande kvalificeringskrav som saknar syfte eller som kan förhindra små och medelstora företags möjlighet att lämna anbud i offentlig sektor, säger Amar Al-Djaber.
Han tillägger att den goda affären främjas genom att upphandlare vågar göra justeringar och ändringar i de upphandlingsmallar som är tillgängliga i organisationen innan upphandlingar publiceras.
-En bra genomförd marknadsundersökning är till stor hjälp för att avgöra vilka kvalificeringskrav som är nödvändiga och som tillför mervärde för den enskilda upphandlingen, säger Amar Al-Djaber
Den 24 september är Amar Al-Djaber kursledare för Upphandling24:s utbildning ESPD och kvalificering.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer