Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Levererar skydd i slutet av maj

Den 16 april fick SKL Kommentus Inköpscentral i uppdrag att samordna inköp av bristvaror som skyddsutrustning och desinfektionsmedel, som sedan Sveriges kommuner kan beställa. De första leveranserna väntas i slutet av maj, enligt affärsområdeschef Olof Molander, som lovar detaljerad information om hur beställningarna ska gå till under första veckan i maj.

| 2020-04-30

Ett par veckor har gått sedan SKL Kommentus Inköpscentral fick ett nationellt samordningsuppdrag.

Vad har hänt så här långt?

– Vi har uppskattat de första behovsvolymerna och utifrån dessa arbetar vi nu med att bygga upp ett omsättningslager som vi kommer att öppna när vi har material på plats. Vi söker produkter tillsammans med vår kontrakterade grossist Onemed med vi har även upparbetade kanaler med Socialstyrelsen, FMV, Försvarsmakten och förstås regionerna, där vi delar information om leverantörer och kan samordna inköp, säger Olof Molander, affärsområdeschef Inköpscentralen.

Vad hoppas ni kunna uppnå?

– Förutom att tillse behovet av materiel hoppas vi kunna bygga upp ett enkelt och välfungerande varuflöde från beställning till leverans, en rutin som kommunerna kommunerna kan känna igen sig i. Onemed har både lagerkapacitet och distributionskanaler till de flesta kommuner och brukarställen idag, vilket är en förutsättning.

När räknar ni med att distributionen till kommunerna kommer igång?

– Uppdraget vi har fått är att inom sex-nio veckor skapa resiliens för Sveriges kommuner för de bristvaror som identifierats. Vi har nu lagt våra första order på förkläden och desinfektion så vi hoppas att distributionen för dessa produkter kan komma igång i slutet av maj.

Hur ska det fungera rent praktiskt?

– När kommunerna inte lyckas få leverans enligt egna avtal kliver man in i vårt ramavtal alternativt blir hänvisad till det från Onemed om de inte kan leverera på en kommuns ursprungsavtal. Vi kommer att gå ut med detaljerad information kring ramavtalet och hur beställningar kommer att gå till under första veckan i maj.

Är det inte risk att era inköp konkurrerar med kommunernas egna?

– Tanken är att vårt ramavtal ska användas om en kommun inte kan täcka sitt ökade behov genom befintliga ramavtal. Det är alltså inte så att vårt ramavtal ska konkurrera med befintliga avtal som OneMed kan ha direkt med kommuner eller som kommuner har med andra leverantörer. 

Hur mycket material har ni hittills köpt in från Onemed?

– Då vi söker materiel tillsammans med Onemed och andra parter så är själva köpet från Onemed mer av administrativ karaktär.. Men, vi har lagt ordrar på skyddsförkläden och desinfektion, med leveranser i maj.

Hur mycket har ni hittills köpt in från andra håll?

– Tillsammans med regioner, branschföreningar och andra arbetar vi som sagt var för att hitta leverantörer, i Sverige och globalt, och alla leverantörer oavsett ursprung måste vara kvalitetssäkrade. Vi får väldigt många erbjudande och den kunskap och det engagemang som visas av industrin och entreprenörer är otroligt inspirerande och glädjande. Om man som leverantör vill komma i kontakt med oss så har vi satt upp en mejlbox erbjudandecovid19@sklkommentus.se, säger Olof Molander.

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

När tog allvaret över?

KRÖNIKA

För en ganska kort tid sen insåg jag att jag numera går till jobbet med en helt annan känsla i kroppen än tidigare. Det var svårt att känna exakt vad det var men efter några dagar av funderingar slog det mig till slut, skriver Ingrid Hammarstrand.

Sanna Wallerstedt

LOU-utskott lanserar checklistor

Byggföretagen vill med nya checklistor öka förtroendet för offentlig upphandling och bidra till sund konkurrens.

Malmö

Stärker kontrollen med ny funktion

Malmö stad inrättar en specialfunktion för att följa upp sina leverantörer med särskilt fokus på att motverka arbetslivskriminalitet.

Förvaltningsrätten i LUleå

Utdömt avtal ogiltigt igen

Luleå kommun fälls återigen för ett ogiltigt avtal med SOS Alarm om larmtjänster och stämplas av Förvaltningsrätten för en form av lögner om processen.

Jenny Lilja

Tar över i Jönköping

Karriär

Jenny Lilja blir Jönköpings kommuns nya upphandlingschef efter att ha rekryterats från samma tjänst på Domstolsverket.

Andreas Doherty

Breddad ”bas” ger EU-perspektiv

Upphandlingsmyndighetens statistikbas har vidgats till att delvis täcka in även EU-data och fram träder en bild av stora skillnader i sättet att upphandla mellan olika EU-länder.

Lediga jobb

Upphandlare med några års erfarenhet till Sigtuna kommun

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

  • Laholmsbuktens VA söker upphandlingsansvarig!

Senaste nyheterna

När tog allvaret över?När tog allvaret över?
LOU-utskott lanserar checklistorLOU-utskott lanserar checklistor
Stärker kontrollen med ny funktionStärker kontrollen med ny funktion
Utdömt avtal ogiltigt igenUtdömt avtal ogiltigt igen
Tar över i JönköpingTar över i Jönköping
Breddad ”bas” ger EU-perspektivBreddad ”bas” ger EU-perspektiv
Kritik mot ”förlorat årtionde”Kritik mot ”förlorat årtionde”
Stor skillnad med publika resultatStor skillnad med publika resultat
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Senaste kommentarerna

  • Fånge i systemetSom upphandlare har man inte koll på hur prismatrisen i TS svarar/beter sig om någon fyller i negativt pris. Här...
  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Aktuella utbildningar

  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
  • LOU på två dagar | 15-16 maj
ANNONS FRÅN PARMACO

Dags att höja nyttjandegraden i svensk byggnation

Sverige står inför en rad utmaningar när det kommer till hur vi bygger hållbara samhällen. Från demografiska svängningar till klimatförändringar, ekonomi och teknologi, det är tydligt att vi måste tänka nytt och smart för att konstruera resistenta samhällen anpassade för framtidens förändring.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Följ upp avtal – hitta välfärdsbrotten
  • Säkerhetsintressen styr upphandling
  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhetsperspektivet ska finnas där som smör och bröd

Vill du få ordning på ditt hållbarhetsarbete? Upphandlingschefen Nanna Sörling ville få mer struktur på verksamhetens hållbarhetsarbete och valde därför att gå kursen Hållbar upphandling där hon fick med sig flera matnyttiga bitar. “Framför allt fick jag med mig en tydlig dokumenterad matchning för Agenda 2030 och mycket bra helhetsbilder kring cirkulär ekonomi.”

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »