Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Levererar skydd i slutet av maj

Den 16 april fick SKL Kommentus Inköpscentral i uppdrag att samordna inköp av bristvaror som skyddsutrustning och desinfektionsmedel, som sedan Sveriges kommuner kan beställa. De första leveranserna väntas i slutet av maj, enligt affärsområdeschef Olof Molander, som lovar detaljerad information om hur beställningarna ska gå till under första veckan i maj.

| 2020-04-30

Ett par veckor har gått sedan SKL Kommentus Inköpscentral fick ett nationellt samordningsuppdrag.

Vad har hänt så här långt?

– Vi har uppskattat de första behovsvolymerna och utifrån dessa arbetar vi nu med att bygga upp ett omsättningslager som vi kommer att öppna när vi har material på plats. Vi söker produkter tillsammans med vår kontrakterade grossist Onemed med vi har även upparbetade kanaler med Socialstyrelsen, FMV, Försvarsmakten och förstås regionerna, där vi delar information om leverantörer och kan samordna inköp, säger Olof Molander, affärsområdeschef Inköpscentralen.

Vad hoppas ni kunna uppnå?

– Förutom att tillse behovet av materiel hoppas vi kunna bygga upp ett enkelt och välfungerande varuflöde från beställning till leverans, en rutin som kommunerna kommunerna kan känna igen sig i. Onemed har både lagerkapacitet och distributionskanaler till de flesta kommuner och brukarställen idag, vilket är en förutsättning.

När räknar ni med att distributionen till kommunerna kommer igång?

– Uppdraget vi har fått är att inom sex-nio veckor skapa resiliens för Sveriges kommuner för de bristvaror som identifierats. Vi har nu lagt våra första order på förkläden och desinfektion så vi hoppas att distributionen för dessa produkter kan komma igång i slutet av maj.

Hur ska det fungera rent praktiskt?

– När kommunerna inte lyckas få leverans enligt egna avtal kliver man in i vårt ramavtal alternativt blir hänvisad till det från Onemed om de inte kan leverera på en kommuns ursprungsavtal. Vi kommer att gå ut med detaljerad information kring ramavtalet och hur beställningar kommer att gå till under första veckan i maj.

Är det inte risk att era inköp konkurrerar med kommunernas egna?

– Tanken är att vårt ramavtal ska användas om en kommun inte kan täcka sitt ökade behov genom befintliga ramavtal. Det är alltså inte så att vårt ramavtal ska konkurrera med befintliga avtal som OneMed kan ha direkt med kommuner eller som kommuner har med andra leverantörer. 

Hur mycket material har ni hittills köpt in från Onemed?

– Då vi söker materiel tillsammans med Onemed och andra parter så är själva köpet från Onemed mer av administrativ karaktär.. Men, vi har lagt ordrar på skyddsförkläden och desinfektion, med leveranser i maj.

Hur mycket har ni hittills köpt in från andra håll?

– Tillsammans med regioner, branschföreningar och andra arbetar vi som sagt var för att hitta leverantörer, i Sverige och globalt, och alla leverantörer oavsett ursprung måste vara kvalitetssäkrade. Vi får väldigt många erbjudande och den kunskap och det engagemang som visas av industrin och entreprenörer är otroligt inspirerande och glädjande. Om man som leverantör vill komma i kontakt med oss så har vi satt upp en mejlbox erbjudandecovid19@sklkommentus.se, säger Olof Molander.

Olof Axelsson

olof@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Trafikverket häver jättekontrakt

Trafikverket häver kontraktet med entreprenören som bygger deletapp Haga, i Västlänken i Göteborg. Huvudskälet är omfattande och tilltagande förseningar.

Andel prövningar ned 20 procent

Andelen överprövningar minskade med 20 procent från 2020 till 2021. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lämnar UHM för advokatfirma

Karriär

Upphandlingsmyndighetens chefsjurist Anders Asplund går till en advokatfirma som byggts upp av Konkurrensverkets tidigare chefsjurist Per Karlsson.

Foto: Stockholms stad och Mostphotos

Tar strid mot kriminella

Stockholms stad har tröttnat på yrkeskriminella som skor sig på stadens upphandlingar. Nu ska personal som arbetar med utbetalningar utbildas för att upptäcka fel.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Kategoriledare till Statens fastighetsverk
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Kvalificerad Inköpare till vårt huvudkontor i Borlänge
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
Lämnar UHM för advokatfirmaLämnar UHM för advokatfirma
Tar strid mot kriminellaTar strid mot kriminella
Strängnäs styr med serierSträngnäs styr med serier
”Varde kategoristyrning””Varde kategoristyrning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergLite slarvigt formulerat av mig. De delarna i händelsekedjan - 9/4 och 18/5 - har uppdaterats.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergSakfrågan tycks vara ställd bortom allt tvivel, men jag har en undran kring rapporteringen. "FF:s anbud ligger över kommunens kostnadsram...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »