Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Liten möjlighet förtydliga anbud

RättsfallsanalysEn upphandlande myndighet har normalt sett ett betydande utrymme att bestämma föremålet för upphandlingen, kraven och utvärderingskriterier. Utrymmet är dock starkt begränsat av den strikta tillämpningen av upphandlarens möjlighet att förtydliga ett anbud. Johan Stern och Björn Bergström, Ramberg Advokater, ifrågasätter den allt annat än affärsmässiga inskränkningen som synes gälla vid domstolarnas tillämpning av LOU.

| 2017-12-11

 Fakta i målet

En gemensam nämnd för landstingen i Dalarna och Sörmland, Region Uppsala, Västmanland och Örebro län, kallad Varuförsörjningen, genomförde en upphandling av ögonoperationsmaterial och implantat. Upphandlingen var uppdelad i ett stort antal produktgrupper.

Tilldelningsbeslut fattades den 10 februari 2017 med innebörden att Abbott Medical Optics Norden antogs för produktgrupp 90, varvid Alcon Nordic ansökte om överprövning. Alcon gjorde gällande att Abbott inte uppfyllde utvärderingskriterium 1 och 2 och därmed inte skulle erhålla prisavdrag för dessa kriterier.

Utvärderingskriterium 1 och 2 var konstruerade så att, om dokumentation av så kallad efterstarrfrekvens på minst tre år och dokumentation på klinisk användning från ett flertal europeiska länder på minst 100 000 patienter bifogats anbudet, skulle ett prisavdrag om 420 000 kr respektive 840 000 kronor erhållas.

Frågan i målet

Initialt var frågan om det varit möjligt för Abbott att åberopa samma dokumentation till uppfyllande av utvärderingskriterierna för både produktgrupp 89 och 90. I anslutning till det blev frågan om dokumentationen som åberopats för produktgrupp 89 även kunde åberopas med avseende på produktgrupp 90 och linsen Optiblue. Frågan var även om Varuförsörjningen genomfört en otillåten komplettering av Abbotts anbud eller inte.

Förvaltningsrättens bedömning

Förvaltningsrätten ansåg att den dokumentation Abbott lämnat in i samband med sitt anbud för produktgrupp 89 även kan beaktas för produktgrupp 90, utan att behöva lämnas in igen samt att dokumentationen omfattade linsen Optiblue.

Den senare inlämnade dokumentationen i form av e-postmeddelanden i vilka det ovanstående bekräftades ansåg inte förvaltningsrätten att de tillförde några nya omständigheter i sak, utan förtydliganden av redan inlämnade uppgifter, det vill säga den dokumentation som Abbott lämnat in i samband med att anbudet lämnades.

Förvaltningsrätten ansåg också att dokumentationen visade med tillräcklig tydlighet att kravet på minst 100 000 patienter i ett flertal europeiska länder uppfylls, och överprövningen avslogs.

Kammarrättens bedömning

Kammarrätten ansåg, i likhet med förvaltningsrätten, att det inte förelåg något formellt hinder mot att samma dokumentation ges in för att styrka kraven i flera olika produktgrupper. Däremot ansåg kammarrätten att något som stödjer att Optiblue omfattas av den inlämnade dokumentationen inte har lämnats in med anbudet och har därmed inte varit tillgängligt för Varuförsörjningen vid utvärderingen. Utvärderingskriteriet var därmed inte uppfyllt vid tidpunkten då tilldelningsbeslutet meddelades.

Kammarrätten konstaterade  att det inte gick att utläsa hur många linser av modellen Optiblue som har sålts eftersom det saknades en specificering av både volymer och europeiska länder. Kammarrätten ansåg därför att de uppgifter som Abbott lämnat i sitt anbud inte visar att utvärderingskriteriet var uppfyllt när utvärderingen gjordes och inte heller vid tidpunkten då tilldelningsbeslutet meddelades.

Kammarrätten uttalade att när ett utvärderingskriterium inte är uppfyllt, utifrån de uppgifter som har lämnats i anbudet, är det inte möjligt att genom kompletteringar och förtydliganden därefter visa att utvärderingskriteriet är uppfyllt. De uppgifter som Abbott lämnade efter tilldelningsbeslutet, på uppmaning av Varuförsörjningen, kan därför inte läggas till grund för en bedömning av om utvärderingskriteriet är uppfyllt.

Sammanfattningsvis ansåg kammarrätten att Abbott inte ska tilldelas mervärden för utvärderingskriterierna angående efterstarrfrekvens och användning i europeiska länder. Alcon hade även gjort gällande att två andra anbudsgivare borde ha förkastats och Varuförsörjningen hade medgett Alcons talan i denna del. Enligt instansordningsprincipen återförvisade därför kammarrätten målet till förvaltningsrätten för fortsatt handläggning.

Analys

Domen är en i raden av avgöranden som inskränker upphandlande myndighets möjlighet att anta det enligt utvärderingsmodellen bästa anbudet. Frågan är om syftet med en sådan tillämpning väger upp de nackdelar det medför. Syftet med en restriktiv tillämpning torde vara likabehandling och konkurrens på lika villkor.

Om utgångspunkten i stället skulle vara att det alltid vore tillåtet att förtydliga sådana uppgifter som är korrekta, och därmed förelegat vid tidpunkten för anbudets lämnande, skulle det ”bästa” anbudet kunna antas i en avsevärt mycket högre utsträckning än idag. Se exempelvis alla överprövningar av vinnande anbud som inte uppfyller samtliga ovillkorliga krav eller krav på bevisning. Syftet med en mer tillåtande tillämpning skulle vara rent affärsmässig men fortfarande på lika villkor.

En prövning av ett förtydligande som tar sin utgångspunkt i om några nya sakuppgifter tillförts eller inte kommer osvikligen leda till en rigid tillämpning som sällan kan medföra några förtydliganden. Frågan är vilket intresse det är som är skyddsvärt? Är det upprätthållandet av en formalistisk syn på förtydliganden till gagn för anbudsgivare som kommer tvåa i en upphandling, eller är det att kunna anta det ”bästa” anbudet och tillåta förtydligande av sådana uppgifter som är korrekta vid tidpunkten för anbudets lämnande?

Målnummer och domstol

Dom av den 27 november 2017 från Kammarrätten i Stockholm, mål nummer 4610-17.

Sammanfattning

Utfallet i kammarrätten stadfäster upphandlande myndighets närmast obefintliga möjlighet att förtydliga anbud. Kammarrätten är tydlig med att uppgifter som inte fanns med i anbudet när utvärderingen gjordes, och inte heller vid tidpunkten då tilldelningsbeslutet meddelades, kan beaktas. Detta alldeles oavsett om uppgifterna skulle visa sig vara korrekta och därmed varit för handen redan när anbudet lämnades.

 

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Mostphotos

USA upphandlar mer inhemskt

USA:s nytillträdde president Joe Biden inför tuffare krav för offentlig upphandling. Syftet är att öka köpen av inhemska produkter.

Foto: Ernst Henry Photography AB.

Ger svar om anbudstorkan

Tiden och prisfokus. Det är de två främsta anledningarna till att företag avstår från att delta i offentliga upphandlingar, enligt en undersökning som genomförts i Västra Götaland.

100 punkter för cirkulär ekonomi

Regeringen kräver tydligare resultat av offentlig upphandling som medel för omställningen till en cirkulär ekonomi. En handlingsplan med ett 100-punktsprogram finns nu på plats i samverkan med budgetsamarbetspartierna C och L.

Lena Micko

Så ska Micko underlätta för de små

Ett nytt nätverk för köpare och leverantörer. Ökade möjligheter till dialog med upphandlande myndigheter för att underlätta kommunikation och minska risken för missförstånd. Det är två saker som ska möjliggöra för fler småföretag att delta i offentliga upphandlingar, enligt civilminister Lena Micko (S).

Bryter avtal direkt efter konkurs

Konkursbeslutet hann knappt meddelas i Skåne innan Region Dalarna valde att avbryta samarbetet med Vårdinnovation. Oppositionen menar ändå att regionen agerat för sent.

Foto: Juliana Wiklund.

Kräver besked av regionerna

Otåligheten växer inom svensk företagshälsovård över bristen på besked om externa leverantörer för covidvaccination. Gotland tillhör undantagen som en region där företagshälsovården ansvarar för en del insatser redan under fas ett.

Veckans jobb

Kammarkollegiet

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet

Verksjurist med upphandlingsrättslig inriktning

Toppjobb

  • Upphandlare sökes till Folktandvården i Stockholm
  • Region Blekinge söker upphandlare
  • Huddinge kommun söker entreprenadupphandlare
  • Anbudsansvarig till Humana Individ och Familj
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Vill du bli Södersjukhusets nya upphandlare?
  • Karlskrona kommun söker upphandlare
  • Upphandlingscenter söker strategisk upphandlare med inriktning entreprenad
  • Uddevalla Energi söker en erfaren inköps- och upphandlingsansvarig
  • SVA söker inköps- och upphandlingschef
  • SVA söker inköpare

Senaste nyheterna

USA upphandlar mer inhemskt USA upphandlar mer inhemskt
Ger svar om anbudstorkan Ger svar om anbudstorkan
100 punkter för cirkulär ekonomi 100 punkter för cirkulär ekonomi
Så ska Micko underlätta för de småSå ska Micko underlätta för de små
Bryter avtal direkt efter konkurs Bryter avtal direkt efter konkurs
Kräver besked av regionerna Kräver besked av regionerna
Inför kategoristyrning på bred front Inför kategoristyrning på bred front
Tar kliv uppåt i Uppsala Tar kliv uppåt i Uppsala

Senaste kommentarerna

  • Ger svar om anbudstorkanDet jag tror många missupfattar är att en lägstapris upphandling bara handlar om pris, i många fall innehåller dessa mängder...
  • Ger svar om anbudstorkanJag blir så ledsen när jag läser detta, både artikeln och kommentarerna. Vi lägger ner oerhört mycket tid och engagemang...
  • Så ska Micko underlätta för de småDet hade varit bra med en länk till detta nätverk. Finns det ens?
  • Så ska Micko underlätta för de småJag förstår mycket väl att små företag inte vill leverera till offentlig verksamhet, jag skulle avstå om jag drev ett...
  • Ger svar om anbudstorkan"Inte lyckats pressa priset tillräckligt för att vinna en upphandling...." kommenterar signaturen Jan. Jag jobbar med offentliga upphandlingar som anbudsgivare...

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 9-10 februari
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 9 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 15 mars
  • Upphandla funktion i praktiken | 18 mars
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 23 mars
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | 15 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Läs guiden om moduler

Ta del av kostnadsfri guide med råd, erfarenheter och branschkunskap kring att upphandla moduler och paviljonger som Upphandling24 har tagit fram tillsammans med leverantörer, upphandlare och jurister.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »