
Från början tänkte sig Erika Kers att jobba med destinationsutveckling och har därför en kandidatexamen inom turism i ryggsäcken.
– Under varje föräldraledighet har jag känt att jag ville vidare, lära mig någonting nytt. fördjupa mig och vid den senaste föräldraledigheten, 2017, hittade jag en tvåårig YH-utbildning inom inköp som jag tyckte lät intressant, berättar Erika Kers.
Hon sökte och kom in. Redan efter ett och ett halvt år fick hon jobb på Luleå kommun och där har hon arbetat sedan dess.
– Jag gjorde min praktik i kommunen och i samband med det dök en tjänst som inköpssamordnare upp som jag sökte och fick. Sista halvåret på utbildningen fick jag gå parallellt med att jag jobbade, berättar hon.
Runt ett år senare fick hon en tjänst som upphandlare och jobbar idag till största delen med bygg- och anläggningsupphandlingar till Luleå kommun och alla kommunala bolag.
– Variationen i arbetet är kanske det jag uppskattar mest i det här arbetet och att man får vara med och påverka. Jag är lika mycket projektledare som upphandlare och får även vara med i verksamhetsutvecklingen, säger hon.
Personlig fakta:
Ålder: 37
Familj: Maken Fredrik, barnen Johannes, Laila och Livia.
Bor: Bensbyn, Luleå
Intressen: Träning, umgås med familj & vänner, föreningsaktiviteter
Luleå kommun håller på att införa kategoristyrning, vilket ger Erika ännu fler möjligheter att fördjupa sig och lära sig bygg- och anläggningsbranschen i detalj.
– Vi har jobbat med att ta fram en kategoriplan som vi hoppas ska bli godkänd till hösten och som kommer ge oss mer konkreta verktyg att jobba med. Det blir tydligare även för branschen – vi vill till exempel jobba med gemensamma miljökrav för alla verksamheter som vi upphandlar för, vilket gör det lättare för entreprenörerna att veta vad de ska satsa på, säger hon.
Kommunens upphandlingsenhet består av ett 15-tal medarbetare och inom bygg- och anläggning har Erika Kers två kollegor i dagsläget plus stöd från chefer och konsulter.
– Jag har gått några kortare kurser och seminarier i entreprenadjuridik och allmänna bestämmelser, men mycket har jag fått lära efter hand i dialog med branschen. Vi anordnar regelbundna dialogträffar med branschen i samarbete med Byggföretagen som jag är väldigt engagerad i, säger hon.
En av de största utmaningarna i jobbet är tidsbrist. Det är många delar i arbetet och allra helst vill Erika vara delaktig från första idé till färdigt avtal. Att vara en driven och engagerad person som tycker om att förändra och utveckla har Erika stor nytta av i sin vardag, som oftast består av en del arbete vid datorn men också många möten, både digitala och fysiska, internt och i dialog med branschen.
– Jag har absolut nytta av att ha jobbat inom service tidigare. Kommunikation är jätteviktigt och det är bra om man inte är rädd för att ta för sig. Jag gillar att ta initiativ och vill framåt, säger Erika Kers.
Som om det inte vore nog att driva och utveckla i arbetet – Erika lägger också mycket tid på föreningsliv och sina tre barns aktiviteter.
– Jag är baskettränare för två av barnen, gymnastikledare för ett av mina barn och ordförande i ungdoms- och fritidsföreningen där jag bor. Jag gillar att ha många järn i elden.
Vilken klockren beskrivning av Erika ❤️