Under våren 2016 annonserade Lidköpings kommun en upphandling om grävtjänster. Kommunen avbröt upphandlingen på grund av fel i upphandlingsdokumenten. Därefter annonserade kommunen en ny upphandling den 30 augusti 2016. Även den upphandlingen avbröt kommunen efter att leverantörer framfört att även snöröjning borde ingå.
Kommunens befintliga avtal om grävtjänster upphörde den 1 november 2016. Kommunen hade efter det andra avbrytandet inte tid att genomföra ytterligare en annonserad upphandling och ingick därför ett direktupphandlat avtal med ett entreprenadföretag.
Avtalet gällde utförande av grävtjänster under perioden 1 november 2016-31 maj 2017 med möjlighet till fem månaders förlängning. Arbetet skulle utföras efter beställning på löpande räkning, huvudsakligen utifrån fastställda timpriser. Möjligheten till förlängning utnyttjades inte och avtalsförhållandet upphörde därmed den 31 maj 2017.
Eftersom efterfrågan på grävtjänster normalt är låg under vintersäsongen bedömdes avtalsvärdet inte överstiga gränsen för direktupphandling. På grund av den milda vintern kunde dock grävarbeten utföras under hela avtalsperioden och den sammanlagda kostnaden blev därför långt högre än vad kommunen uppskattat.
Kommunen anger att det aldrig var deras avsikt att frångå reglerna i LOU, vilket visas av att arbetet med en ny annonserad upphandling pågick under hela avtalsperioden.
När tröskelvärdet för direktupphandling passerades kontaktade kommunen själva Konkurrensverket och redogjorde för händelseförloppet.
Avtalet har ett värde på cirka 5,7 miljoner kronor. Högsta möjliga bötesbelopp hade i detta fall kunnat uppgå till cirka 568 000 kronor. Tack vare av att Lidköpings kommun på eget initiativ kontaktade Konkurrensverket har yrkandet till Förvaltningsrätten i Jönköping (pdf) begränsats till 190 000 kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer