
Det berättade Magnus Lindgren, senior sakkunnig vid Trafikverket, nyligen under ett webbinarium som anordnades av regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.
För alla nya entreprenader tillämpas numera en bonus på 2,50 kronor per kWh el för tunga nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner.
Trafikverket ser det som ett sätt att stimulera till omställning och en lösning som bidrar till målet om klimatneutral infrastruktur 2040.
Magnus Lindgren lyfter fram tydlighet och långsiktighet som viktigt i omställningsarbetet.
Han betonar det utrymme som myndigheten har för att stimulera omställningen med en infrastrukturplan för 1200 miljarder kronor.
– Om en liten del av detta kan användas för att möjliggöra en omställning så kan vi komma långt. Vi ser också att det kommer att kosta oss mer på längre sikt om vi inte gör omställningen. Vi behöver satsa nu för att möjliggöra lägre kostnader sedan, säger Magnus Lindgren.
Han tillägger att dialog viktigt:
– Både med våra leverantörer och med produkttillverkare. Det ger oss kunskap för att se vilka möjligheter som finns och hur snabbt vi kan gå framåt.
För att klara ett systemskifte bedöms det som allt viktigare att få en hel värdekedja att samverka.
Ett av Trafikverkets nya grepp är därför, utöver redan befintlig bonus, att välja ut omkring tio kommande projekt som en form av systemdemonstratorer. De ska visa helhetslösningar för att nå nollutsläpp.
– Förhoppningen är att kunna säga mer om detta på våra leverantörsdagar till hösten, säger Magnus Lindgren.
– En systemdemonstration, till skillnad mot ett tekniktest, fokuserar på hela systemet och kommer sannolikt att behöva innehålla så många nollutsläppsfordon och arbetsmaskiner att leverantörerna måste ta hänsyn till detta i planeringen. Det är inom värdekedjan som man ska hitta lösningarna.
Mer om Trafikverkets bonusmodell går att ta del av i en artikel på Trafikverkets webbplats.
Myndigheten genomförde även en konferens i mars om upphandling för teknikskifte med fokus på samverkan som finns publicerad på trafikverket.se.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer