Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

När lika situationer kräver olika behandlingar

RättsfallsanalysTomas Eliasson och My Becher, Advokatfirman Delphi, refererar en ny dom från Högsta förvaltningsdomstolen som behandlar när det är sakligt motiverat med att behandla utländska leverantörer olika.

| 2018-03-26
Tomas Eliasson och My Becher, Advokatfirman Delphi.

Fakta i målet

Migrationsverket genomförde under våren 2016 en upphandling angående tillfälligt boende för asylsökande. Av förfrågningsunderlaget framgick det att Migrationsverket skulle kontrollera att leverantören hade fullgjort sina åliggande avseende sociala avgifter och skatter samt var registrerad i aktiebolags- eller handelsregister eller liknande register genom att inhämta uppgifter från Skatteverket.

Migrationsverket skulle också inhämta uppgifter från Kronofogden för att kontrollera om leverantören var registrerad för skulder för indrivning hos Kronofogden. Motsvarande krav uppställdes för utländska leverantörer. Dessa leverantörer var dock skyldiga att själva bifoga intyg från behöriga myndigheter till sitt anbud för att visa att kraven uppfylldes.

Carewell Group lämnade anbud i upphandlingen men uteslöts av Migrationsverket då bolaget inte hade uppfyllt kraven på att bifoga intyg från utländsk myndighet. Carewell Group ansökte om överprövning och anförde att kraven i förfrågningsunderlaget på att utländska leverantörer skulle ge in intyg stred mot principen om likabehandling.

Frågan i målet var om det var sakligt motiverat att uppställa olika krav i förfrågningsunderlaget för utländska och nationella leverantörer eller om kraven var uppställda i strid med likabehandlingsprincipen.

Domstolarnas bedömning

Förvaltningsrätten biföll ansökan om överprövning och beslutade att upphandlingen skulle göras om. Förvaltningsrätten konstaterade att Migrationsverket hade behandlat lika situationer olika genom att uppställa särskilda krav på utländska leverantörer om att ge in vissa handlingar.  Domstolen konstaterade att det inte hade framkommit något som talade för att särbehandlingen hade varit motiverad av sakliga skäl.

Migrationsverket överklagade till kammarrätten som avslog överklagandet av förvaltningsrättens dom. Kammarrätten konstaterade att kravet avseende registrering i yrkes- eller handelsregister om indrivningsbara skulder stred mot likabehandlingsprincipen. Domstolen ansåg dock att Migrationsverket hade haft fog för att föreskriva att utländska leverantörer skulle bifoga intyg som visade att skatter och sociala avgifter var betalda.

Migrationsverket överklagade till Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, och framhöll att förfrågningsunderlaget innebär att såväl svenska som utländska leverantörer kontrolleras angående samma förhållanden. Vidare angav Migrationsverket att uppgiftsinhämtandet sker på olika sätt är proportionerligt med tanke på behovet av bland annat fungerande e-handelslösningar och säkerställande av varje leverantörs status och ansvar. HFD påminner om att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt enligt 1 kap. 9 § ÄLOU.

Om en leverantör är föremål för ansökan om konkurs eller tvångslikvidation eller inte har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt får en leverantör uteslutas enligt 10 kap. 2 § ÄLOU. Enligt 11 kap. 6 § ÄLOU har en upphandlande myndighet även möjlighet att begära att leverantören visar registrering i aktiebolags- eller handelsregister eller motsvarande register som förs i det land där leverantörens verksamhet är etablerad.

Detta för att kontrollera en leverantörs lämplighet. Om en leverantör underlåter att lämna upplysningar som begärts med stöd av bestämmelserna i 10 eller 11 kap. får en leverantör uteslutas från att delta i en upphandling enligt 10 kap. 2 § 1 st. 6 pt. ÄLOU.

Enligt upphandlingsbestämmelserna ska en upphandlande myndighet för kontroll av om en leverantör har fullgjort sina åligganden avseende socialförsäkringsavgifter eller skatt i Sverige inhämta dessa uppgifter från behörig myndighet. Detta för att förenkla upphandlingen och minska den administrativa bördan för leverantörerna.

Den upphandlande myndigheten är dessutom skyldig att inhämta uppgifter från Skatteverket avseende avgifter och skatt i Sverige enligt 15 kap. 13 a § ÄLOU.

HFD konstaterar att den kontroll som ska genomföras är densamma beträffande alla leverantörer men att metoderna för inhämtandet skiljer sig åt beroende på om uppgifterna finns i svenska register eller inte.

När det gäller svenska leverantörer kan upphandlande myndighet enkelt och effektivt använda befintliga och allmänna register. När det gäller utländska leverantörer kan det dock inte förutsättas att upphandlande myndighet har möjlighet att inhämta uppgifter eller ens kan antas känna till varifrån en viss uppgift kan inhämtas. Därmed krävs det att leverantören själv lämnar uppgifterna för att kontrollen ska kunna genomföras.

HFD fastställer att de olika metoderna visserligen innebär att leverantörer behandlas olika men att detta är sakligt motiverat. Således kan utformningen av förfrågningsunderlaget inte strida mot de allmänna principerna i 1 kap. 9 § ÄLOU.

Slutligen konstaterar HFD att Carewell Group inte uppfyller kraven i fråga varför Migrationsverkets överklagande ska bifallas.

Analys

HFD fastställer något som egentligen är ganska självklart.

Det skulle uppstå en väldigt märklig situation om det inte skulle vara möjligt för en upphandlande myndighet att begära att en utländsk leverantör ska tillhandahålla vissa uppgifter för att visa att särskilda krav är uppfyllda.

Det är därtill tveksamt om en upphandlande myndighet kan inhämta uppgifter angående en utländsk leverantör i alla situationer. För det fall att upphandlande myndighet måste kartlägga varifrån en viss uppgift kan inhämtas kan det medföra förseningar.

När lagstiftaren införde bestämmelserna om att den upphandlande myndigheten ska inhämta uppgifter från behörig svensk myndighet syftade lagstiftaren till att förenkla upphandlingen och minska den administrativa bördan för leverantörerna.

Om HFD hade meddelat ett annat domslut hade det inneburit att domstolen hade frångått detta syfte, vilket skulle ha varit olyckligt. Att genomföra upphandlingar upplevs redan av många leverantörer som komplext och svårhanterligt. Om upphandlande myndighet därtill skulle åläggas en skyldighet att inhämta uppgifter från olika länder skulle det mest troligen innebära fördröjningar innan tilldelningsbeslutet kan meddelas.

Detta skulle också vara olyckligt då upphandlingar vanligen kritiseras för att dra ut på tiden, framförallt om en upphandling skulle överprövas. Effektivare upphandlingar efterfrågas därmed generellt.

Dessa skilda metoder för uppgiftsinhämtningen innebär visserligen att leverantörer behandlas olika men i förevarande fall anses det vara sakligt motiverat. Således innebär det att lika situation måste behandlas olika i förevarande fall.

Något vi däremot saknade i domen är att HFD inte passade på att påminna upphandlande myndighet om möjligheten att använda e-certis. Denna påminnelse skulle kunna utgöra ett uppmuntrande till marknaden att använda verktyget, vilket skulle vara gynnsamt för samtliga parter.

  1. Målnummer och domstol

HFD:s dom meddelad den 12 mars 2018 i mål nummer Mål nr 4092-17(1).

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »