Örebro kommun har upptäckt allvarliga brister i kvaliteten på de beläggnings- och återställningsarbeten som NCC Industry gjort.
En mängd prover har analyserats av ett externt ackrediterat laboratorium och resultaten visar på allvarliga brister i både utförandet av beläggningsarbetet och på kvaliteten i den asfalt som har lagts, enligt ett pressmeddelande.
En lägre kvalitet gör bland annat att asfalten slits ner snabbare.
– NCC har dels lagt asfalt på ett felaktigt sätt utifrån vad som anges i vårt avtal, dels använt asfaltstyp som i olika avseenden är sämre än den vi har beställt och som vårt avtal säger att de ska använda, säger Tommy Karlqvist, projektledare på Park och gata på Örebro kommun.
Under hösten har kommunen hållit inne med betalningar och krävt att NCC ska vidta åtgärder för att rätta till bristerna.
Men NCC har inte avhjälpt felen utan har i stället valt att häva avtalet, vilket innebär att avtalet är upplöst.
Kommunen å sin sida anser att NCC inte har någon giltig grund för hävning, och har framfört en så kallad mothävning med hänvisning till avtalsbrott.
– Vi kan inte godta att våra entreprenörer tar betalt för något som de inte levererar. Det handlar om att värna om örebroarnas skattepengar och att givetvis stå fast vid att avtal ska följas, säger Ullis Sandberg, S, ordförande i Örebro kommuns Programnämnd samhällsbyggnad i en kommentar.
NCC anser däremot att de följt avtalet.
– Vi har följt avtalet och de beställningar vi fått. Självklart kan det finnas brister i enskilda arbeten. Det har vi också uppmärksammat – och de arbetena ska vi åtgärda eller har vi åtgärdat. Det finns alltså inte några fel eller kvalitetsbrister i den storlek som kommunen påstår, säger Johan Jansson, sektorchef Asfalt NCC Sverige.
Han påpekar att NCC i stort använder samma sorts metod och samma sorts asfalt som kommunen själv gör när de gör återställningsarbeten och lagningar i befintlig vägbana.
Under tiden som den juridiska tvisten löses arbetar kommunen för att hitta en snabb lösning på de akuta behoven av underhåll, exempelvis lagning av potthål och återställning efter gatuarbeten.
– Detta kan exempelvis ske genom att vi utför asfaltsarbeten i egen regi, att de utförs av annan entreprenör eller genom en kombination av dessa alternativ, säger Tommy Karlqvist.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer