– Det är ett jättekontrakt som täcker in ett stort geografiskt område, säger Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik på SJ.
Avtalet är ännu ett tecken på att upphandlad trafik växer i betydelse för SJ, som nyligen kammade hem Öresundstågstrafiken.
Trafikpaketet är del två i avregleringen av den norsk järnvägstrafiken och omfattar fjärrtågstrafik på Dovrebanen (Oslo-Trondheim) och Nordlandsbanen (Trondheim-Bodö) samt fem regionala linjer.
”Syskonkampen” med SJ:s norska motsvarighet Vy – kanske mer känd under tidigare namnet NSB – blev inte direkt dramatisk.
Jernbanedirektoratet konstaterar att det var extremt stor prisskillnad mellan anbuden där SJ lagt sig 350 miljoner norska kronor lägre än Vy för att driva trafiken.
SJ bildar nu ett norskt dotterbolag för det nya uppdraget med trafikstart nästa sommar. Avtalet är på åtta år med möjlighet till två års förlängning.
Helt ny är inte den norska marknaden för SJ men då handlar det om trafik över landsgränsen som idag finns på sträckorna Stockholm-Oslo, Göteborg-Halden och Stockholm-Narvik.
–Vi är sedan många år etablerade i Norge med trafik till Oslo och Narvik och vi har redan en grundstruktur på plats för det nya uppdraget. Med 30 års erfarenhet av en avreglerad tågmarknad i Sverige är vi starka när det gäller att sätta kunden i centrum. Vi har också stor erfarenhet av att framgångsrikt ta emot och ta över medarbetare, och vi kommer att erbjuda de medarbetare hos Vy som i dag arbetar i den aktuella trafiken att komma med oss på vår utvecklingsresa, säger SJ:s vd Crister Fritzson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer