Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • Anbudsutvärdering
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Hållbar upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

“Nytt klassiskt direktiv ökar konkurrenskravet”

DebattLOU borde ändras på flera punkter för att bättre främja sund konkurrens, skriver Robert Moldén, EU-advokat och delägare i Gärde Wesslau samt doktorand i konkurrens- och upphandlingsrätt vid Lunds universitet. Han presenterar förslag på hur LOU borde ändras.

| 2014-05-22

Omfattande ramavtal kan ha en konkurrensbegränsande effekt, särskilt vad gäller små och medelstora företagsmöjligheter att delta i upphandlingar.

Det är intressant att notera att det nya klassiska direktivet som nyligen antogs av EU-parlamentet väsentligen utökar konkurrenskravet. Med det nya direktivet kommer detta krav inte bara att gälla vid upphandling av ramavtal utan vid upphandling av alla kontrakt. Enligt artikel 18 i det nya direktivet gäller nämligen följande: ”Upphandlingen får inte utformas i syfte att […] på ett konstgjort sätt begränsa konkurrensen”.

Europas ledande expert på relationen mellan konkurrens- och upphandlingsrätt, Albert Sánchez Graells, anser att det nya upphandlingsdirektivet därmed befäster en nyutvecklad princip inom upphandlingsrätten: konkurrensprincipen.
 
Jag anser att mycket talar för att han har rätt, läs gärna hans artikel ”Principle of competition finally consolidated into public procurement directives” på bloggen How to Crack a Nut (korta.nu/bmjwz).

Jag anser därför att den svenska lagstiftaren bör överväga att lägga till konkurrensprincipen i LOU på samma sätt som tidigare gjorts i Tyskland, där konkurrensprincipen – ”Wettbewerbsprinzip” – redan är upptagen bland de upphandlingsrättsliga principerna i den tyska upphandlingslagen.

För att LOU ska kunna främja sund konkurrens är det viktigt att trösklarna för att leverantörer genom överprövning ska kunna agera mot konkurrenssnedvridande upphandlingar inte är för höga.
 
Högsta förvaltningsdomstolen avkunnade den 1 juli 2013 förra året en mycket viktig dom i detta hänseende (HFD 2013 ref 53). Domen gäller skaderekvisitet vid överprövning av offentlig upphandling. Eftersom klaganden inte klargjort på vilket sätt valet av förfarande hade medfört skada eller risk för skada ansåg HFD att det saknades skäl att pröva huruvida den upphandlade myndigheten hade haft rätt att välja ett förhandlat förfarande. Tidigare har det i sådana fall – för att uppfylla skaderekvisitet – ofta ansetts tillräckligt att visa att det inte går att utesluta att klagandens anbud skulle kunna ha varit annorlunda utformat om bristerna inte funnits.
 
Det har visat sig att ett betydande antal förvaltningsrätter och kammarrätter under den senaste tiden har åberopat HFD-domen för att kräva att klaganden, för att uppfylla skaderekvisitet, ska kunna bevisa att denne skulle ha lämnat det vinnande anbudet om de påstådda bristerna inte funnits. I många fall då de påtalade bristerna bygger på att förfrågningsunderlaget har varit otydligt, eller att det förekommit otillåtna ändringar, så är detta krav i praktiken omöjligt att uppfylla då ingen med säkerhet kan veta hur ett anbud skulle ha utformats i den hypotetiska situationen att de påtalade bristerna inte hade förelegat.
 
Dessa mycket högt ställda beviskrav riskerar att strida mot EU-rättens effektivitetsprincip samt kraven i det klassiska direktivet på att den leverantör som riskerar skada ska ha rätt till en effektiv överprövning. Dessutom riskerar de höga beviskraven att snedvrida konkurrensen och motverka just sund konkurrens.
 
Robert Moldén
EU-advokat och delägare i Gärde Wesslau samt doktorand i konkurrens- och upphandlingsrätt vid Lunds universitet

Robert Moldén har analyserat svensk och EU-rättspraxis i en artikel i Europarättslig Tidskrift. För den som vill veta mer finns hela artikeln att läsa på korta.nu/9xuq8.
 

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt Albert Sánchez GraellsEuroparättsligLouNutRobert Moldén

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Stiftelseaffär med efterräkningar

Konkurrensverket vill se höga ”böter” för Göteborgs stads stiftelselösning inom äldreomsorgen. I en ansökan yrkar myndigheten på 7,2 miljoner kronor i upphandlingsskadeavgift.

Slottner

Alla leverantörer ska inte vara lika

Regeringen flaggar för ändringar av LOU som anpassning till EU-rätten. Leverantörer från länder utanför EU kommer inte längre att få konkurrera på samma villkor.

Robertsfors

Robertsfors utmanar ”nya” lagen

De kommunala skolskjutsarna i Robertsfors blir ett av de första ärenden som en upphandlande myndighet tar till domstol efter missnöje över Konkurrensverkets beslut om upphandlingsskadeavgift.

polisen

Räkna med ökat polisintresse

Ny lagstiftning ställer krav på kommuner och regioner att bidra med information till Polisen även i fall där konkret brottsmisstanke saknas. Upphandling är ett område av intresse för Polisen.

Foto: Linnéa Rising.

Disputerar om krav och pris

Karriär

Olika kravs påverkan på konkurrens och priser analyseras i en ny avhandling från Handelshögskolan vid Umeå universitet. Doktoranden Samielle Drake presenterar också ett samband mellan överprövningar och färre anbud i kommande upphandlingar.

“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”

Debatt

Den offentliga upphandlingens värde i Sverige beräknas till drygt 900 miljarder kronor per år. Rätt hanterad leder en fungerande offentlig upphandling till en lönsam affär för både beställare och entreprenörer. Tyvärr är det inte alltid så. Faktum är att många seriösa byggföretag idag väljer att avstå från att delta i upphandlingar, skriver Claes Thunblad, Byggföretagen.

Lediga jobb

Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Svenska Bostäder söker entreprenadupphandlare

Avtalscontroller inom välfärdsbrottslighet till Sollentuna kommun

Tillsvidareanställd upphandlare

Upphandlare/inköpare till Haninge kommun

Strategisk Entreprenad­upphandlare/­kategori­ledare till Stockholm Vatten och Avfall

Senaste nyheterna

Stiftelseaffär med efterräkningar
SlottnerAlla leverantörer ska inte vara lika
RobertsforsRobertsfors utmanar ”nya” lagen
polisenRäkna med ökat polisintresse
Disputerar om krav och pris
“Gör upphandlingar intressant för fler seriösa byggföretag”
Liselotte StrayMiljardstukad leverantör slår tillbaka
Vad hållbar upphandling av tjänster innebär
Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
Munkfors i topp
Vill se mer svenska varor hos FN
Magnus HaglundBravida i nytt blåsväder
Förvaltningsrätten i Karlstad.Cosmic-dom: lång väntan förlängs
Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
Doherty“Ställ krav på systemleverantören”
Antje DederingSöker ny prövning av fallet Ferlin
AI för upphandlare | 27 november
Kräver Bravida på 11 miljoner
“Fler brott bör ge uteslutning”
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Bravida i nytt blåsväder
  • Miljardstukad leverantör slår tillbaka
  • Kräver Bravida på 11 miljoner
  • Söker ny prövning av fallet Ferlin
  • Hållbara upphandlingar för långsiktigt värde
  • “En upphandlare måste vara djärv”
  • Cosmic-dom: lång väntan förlängs
  • “Ställ krav på systemleverantören”
  • “Fler brott bör ge uteslutning”
  • Disputerar om krav och pris

Läsarnas åsikter

Carl : “En upphandlare måste vara djärv”
Priserna var extremt trevliga för regionerna då rättsprocessen tog sin tid och första prisjusteringen sker efter ett år från avtalets…
Senior upphandlare : Miljardstukad leverantör slår tillbaka
Tråkigt med den inställningen från en leverantörs ledning. Man borde väl vara på tå efter Skåneaffären och Örnsköldsviks agerande torde…
Erik : “En upphandlare måste vara djärv”
@Carl Hedberg, det beror väl på varför frågor ställs och överprövningar görs? Jag fick över 400 frågor som en leverantör…
Carl Hedberg : “En upphandlare måste vara djärv”
En upphandling med 380 frågor och 6 överprövningar låter som en dåligt genomarbetad upphandling med många oklarheter. Alltför många upphandlingar…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
De frågor du ger exempel Emelie är inte frågor som jag som upphandlare vanligtvis kan, eller kommer att kunna, svara…
Emelie : Upphandlare saknar kriskunskap
Mycket ansvar och kunskap finns absolut inom organisationen. Men den kunskapen bör absolut finns även hos upphandlarna. I vissa upphandlingar…
Upphandlare : Därför uteblir efterannonserna
Till Jens, Det handlar inte bara om att det tar tid att fylla i formulären, utan om att E-forms helt…
Amanda : Upphandlare saknar kriskunskap
Hej Emelie! Tack att du uppmärksammade att länken inte fungerade, det är nu fixat och du kan läsa rapporten här:…
Per Johansson : Upphandlare saknar kriskunskap
Varför är frågan ställd till upphandlare? Naturligtvis ska den kunskapen finnas i en organisation men den behöver inte finnas hos…
Jenny : Därför uteblir efterannonserna
Hej Jens, Jag förstår din tanke, men skillnaden är nog att många upphandlare gör många upphandlingar per år, och då…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2025
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Kvalificerad IT-upphandlare – Steg 2 praktisk tillämpning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU
  • Misstanke om jäv räcker inte för att avbryta
  • Förslag 1: Förhandlat förfarande bör tillåtas utan angivna skäl
  • Krävs mer än spekulationer för utredningsansvar
  • Ogiltigt, oacceptabelt, olämpligt – en orimlig (o)ordning?
  • Advokatbyråns 15 förbättringsförslag
  • Oklara omständigheter för preklusionsregler
  • Upphandlingsrättsliga föreningen firade 15 år
  • Annika är upphandlingsjuristen som inte ville bli jurist

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »