Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Oklart om utredningens förslag ökar möjligheten att rätta anbud

Juridisk krönikaI det betänkande från Utredningen om vissa förenklade upphandlingsregler (SOU 2018:44) som presenterades i juni, har möjligheten att rätta, förtydliga och komplettera anbud ägnats särskild uppmärksamhet. Mikael Dubois och Petra Schück Johansson, Hamilton Advokatbyrå, anser att ett utökat utrymme i detta avseende på det icke direktivstyrda området vore välkommet, men att det är oklart om så kommer att ske i praktiken.

| 2018-08-08
Mikael Dubois och Petra Schück Johansson, Hamilton Advokatbyrå.

Enligt både LOU och LUF finns det möjlighet för upphandlande myndigheter att tillåta eller begära att en leverantör rättar ett fel i ett anbud, samt att leverantören förtydligar eller kompletterar sitt anbud, under förutsättning att åtgärden är förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet.

Bestämmelserna om rättelse av fel, förtydligande och komplettering gäller även vid upphandlingar på det icke direktivstyrda området.

I SOU 2018:44 anges att vid de externa kontakter som utredningen haft, har både upphandlande myndigheter och leverantörer i princip genomgående framhållit att nuvarande bestämmelsers begränsade möjligheter att tillåta ändringar av brister i anbud är otillfredsställande. Utredningen ägnade därför särskild uppmärksamhet åt denna fråga.

Utredningens uttalanden stämmer väl överens med vår erfarenhet. Det finns få frågor inom offentlig upphandling som skapar större bekymmer och oklarheter än frågan om tillåtligheten av ett förtydligande eller en komplettering av ett anbud.

Aktörernas synpunkter i detta avseende är dessutom fullt förståeliga, med tanke på det mycket begränsade utrymmet för kompletteringar och förtydliganden av anbud som i praktiken gäller i nuläget. Att skapa ett större utrymme för förtydliganden och kompletteringar av anbud på det icke direktivstyrda området skulle därför enligt vår uppfattning vara välkommet.

Utredningens påpekanden avseende den konsensus som tycks råda, att nuvarande reglering är otillfredsställande i detta hänseende, tyder också på en avsikt att göra det lättare att komplettera och förtydliga anbud. Detta är en uppfattning som också har framförts i medierna efter det att utredningen presenterades.

Medför då utredningens förslag större möjligheter till förtydliganden och kompletteringar av anbud jämfört med nuvarande ordning? Vid en läsning av de föreslagna bestämmelserna är det svårt att se att så är fallet.

Enligt förslaget ska en upphandlande myndighet ges möjlighet att föra dialog med leverantörer i en pågående upphandling. Dialogen får – utöver förhandling – omfatta rättelser av fel, förtydliganden och kompletteringar av anbud eller andra handlingar som leverantören har gett in.

Enligt utredningens förslag ska dessutom de grundläggande principerna gälla beträffande dialogen. Ordalydelsen i utredningens förslag skulle således ge en reglering som är snarlik den som gäller enligt LOU och LUF i nuläget.

Utredningen redogör vidare bland annat för EU-domstolens och de svenska domstolarnas praxis avseende förtydliganden och kompletteringar av anbud.

I avgöranden från EU-domstolen har frågan oftast varit vad likabehandlings- och öppenhetsprincipen kräver och tillåter, och den ”bortre gränsen” för vad som är möjligt att rätta och komplettera i ett anbud går enligt utredningen vid krav som myndigheten från början har bestämt ska vara bindande.

Den omfattande kammarrättspraxis som finns beträffande förtydliganden och kompletteringar är som bekant mycket restriktiv, vilket sannolikt är en starkt bidragande orsak till att både myndigheter och leverantörer upplever den nuvarande ordningen som otillfredsställande.

När det gäller tillämpningen av utredningens förslag, och vilka utgångspunkter som bör gälla för möjligheterna till förtydliganden och kompletteringar av anbud, hänvisar utredningen till den redogörelse som gjorts avseende EU-domstolens och svensk praxis. Denna hänvisning tyder på att utrymmet för att förtydliga och komplettera anbud på det icke direktivstyrda området inte kommer att förändras i någon större utsträckning jämfört med vad som gäller i nuläget.

Vi vill understryka att det givetvis är mycket viktigt att det finns bestämmelser som styr utrymmet för förtydliganden och kompletteringar av anbud i efterhand, och att de grundläggande principerna efterlevs i samband med sådana åtgärder.

Att både myndigheter och leverantörer upplever nuvarande ordning som otillfredsställande är dock olyckligt, och därför är det positivt att utredningen ägnat denna fråga särskild uppmärksamhet. Med beaktande av utredningens förslag och överväganden är det emellertid oklart om utrymmet för förtydliganden och kompletteringar av anbud kommer att öka på det icke direktivstyrda området.

Till sist blir det, som också påpekas i utredningen vid ett flertal tillfällen, en bedömning i det enskilda fallet som måste avgöra om ett förtydligande eller komplettering är tillåten.

Om utredningens förslag träder i kraft blir frågan därför om domstolarna kommer att anamma en mer tillåtande syn avseende förtydligande och komplettering av anbud på det icke direktivstyrda området, eller om den nuvarande restriktiva synen kommer att bestå.

 

Välkommen till Upphandling24:s konferens Förenklingsutredningen den 6 september. Anmäl dig här.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika Förenklingsutredningen

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Mostphotos

Vill köpa 100 miljoner snabbtester

I juni beräknas Adda Inköpscentral ha ett färdigt ramavtal för snabbtester för covid-19. Volymen uppskattas till 100 miljoner tester.

Foto: Mostphotos

Så tycker upphandlare om distansjobb

Karriär

Ensamt och tråkigt. Eller en befrielse att slippa pendla till kontoret. Ungefär lika många av landets upphandlare är övervägande positiva respektive övervägande negativa till att jobba hemifrån under pandemin. Det visar en enkät från Upphandling24 och Inköpsrådet.

Klippans upphandlare får bäst betyg

Företagare som varit i kontakt med sin kommun ger högst betyg åt upphandlare i Klippan, Strängnäs och Täby. Det som värdesätts högst är kompetens och information. Det framgår av en enkät från SKR.

Foto: Mostphotos

Kunde inte backa från muta

Två tidigare anställda vid SLU döms för mutbrott efter att ha accepterat en inbjudan om en gratis fotbollsresa. Att en av dem tänkte betala själv och den andre tänkte avstå från resan gör dem inte oskyldiga, enligt tingsrätten.

Foto: Mostphotos

Mer byggnader och mindre godis

Ett kraftigt byggande drog upp de totala inköpen. Samtidigt gjorde stängningen av Liseberg att inköpen av snacks och godis rasade med 97 procent. Det visar statistik för Göteborgs stads inköp under coronaåret 2020.

”Upphandling – hållbarhetsmotor”

Debatt

När kommunfullmäktige i Halmstad år 2019 i bred politisk enighet antog vår kommuns första strategiska plan var hållbarhetsfrågorna en bärande del av strategin. Den strategiska planen är ett övergripande inriktningsbeslut som sedan dess genomsyrar mycket av arbetet i budgetar, verksamhetsplaner och övriga strategiska dokument, skriver Jonas Bergman, M, kommunstyrelsens ordförande.

Lediga jobb

Upphandlingscenter Falun Borlänge-regionen söker Upphandlare

Skånes Kommuner söker senior upphandlare

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Upphandlare/inköpare till Medicinsk Diagnostik Karolinska
  • Senior Upphandlare till Svefa i Göteborg
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Vill köpa 100 miljoner snabbtester Vill köpa 100 miljoner snabbtester
Så tycker upphandlare om distansjobb Så tycker upphandlare om distansjobb
Klippans upphandlare får bäst betyg Klippans upphandlare får bäst betyg
Kunde inte backa från mutaKunde inte backa från muta
Mer byggnader och mindre godisMer byggnader och mindre godis
”Upphandling – hållbarhetsmotor” ”Upphandling – hållbarhetsmotor”
Miljonskadestånd efter larmhaveri Miljonskadestånd efter larmhaveri
Farliga ämnen i barns lekmiljö Farliga ämnen i barns lekmiljö

Senaste kommentarerna

  • Klippans upphandlare får bäst betygStopp ett tag nu, dags att lägga i handbromsen. Varken Sigtuna eller Göteborg handlar ju om upphandlingsfunktionerna, tvärtom, felet var...
  • Klippans upphandlare får bäst betygKänns inte trovärdigt för fem öre med Sigtuna på sjätte plats. De måste ha missat Uppdrag gransknings reportage om mutskandalen...
  • Klippans upphandlare får bäst betygGod idé, men visst skulle det vara bra med fler svar, även om den här typen av frågor främst brukar...
  • Klippans upphandlare får bäst betygUtmärkt initiativ av SKR. Det är troligen inte en slump att merparten av kommunerna i bottenskiktet själva eller genom sina...
  • Har fokus på pris kontra kvalitetKänns lite naivt att man i LCC-avsnittet bara tar upp bränsleförbrukning. När det gäller fordon står ofta uh-kostnaderna under fordonens...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 25 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | Hösten 2021

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Tryggare avtal för båda parter

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson, som utvecklat konceptet sedan starten 1995.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »