Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Stora feldebiteringar i Trelleborg

Stopp i utbetalningarna. Det är resultatet av att Vellinge Taxi debiterat Trelleborgs kommun upp till fyra gånger för mycket för färdtjänstresorna. Nu överväger kommundirektör Fredrik Geijer att se över arbetssätt, regler, avtalsuppföljning och fakturakontroll.

| 2017-12-12

Det var i mitten av augusti i år som Vellinge Taxi tog över ansvaret för färdtjänsten i Trelleborgs kommun. Upphandlingen överklagades av Trelleborgs Taxi som tidigare körde färdtjänsten åt kommunen. Överklagandet avslogs av förvaltningsrätten och högre instans meddelade inte prövningstillstånd.

Det var SVT nyheter som, efter att ha talat med flera trelleborgare som använder färdtjänst och granskat fakturor, kommit fram till att Vellinge Taxi debiterat varje resenär i stället för varje resa, trots att kommunen bara ska betala en startavgift per körning och trots att många samåkt. Företaget har exempelvis debiterat fyra enskilda resor när fyra personer samåkt från sin arbetsplats i Malmö till Trelleborg.

Totalt betalar Trelleborgs kommun 180 000 kronor för de cirka 700 arbetsresorna som görs varje månad.

– När vi fick vetskap om att det möjligen fanns felaktigheter i underlaget, satte vi oss ner tillsammans med Vellinge Taxi, säger Kristian Silverberg som är upphandlingschef i Trelleborgs kommun.

Nu utreder företaget och kommunen frågan tillsammans, och i avvaktan på att utredningen är klar stoppas utbetalningarna till företaget. Vellinge Taxi medger att de gjort fel i sin debitering, och menar att detta beror på en datateknisk miss.

– Då upptäckte vi att det inte stämde, något som företaget medgav. Anledningen sades vara ett fel i deras datasystem. Vi kommer att ha ett nytt möte på onsdag i nästa vecka. Vi avvaktar med att betala november månads faktura tills vi nått full klarhet i vad som hänt, säger han.

Det är klarlagt att det finns felaktigheter i fakturaunderlaget, troligen ända sedan starten i augusti. Kristian Silverberg vet inte hur mycket Trelleborgs kommun felaktigt debiterats per månad, men tror att det kan ligga i storleksordningen 50 000 kronor. Differensen gentemot samma månad tidigare år när Trelleborgs Taxi utfört motsvarande tjänster, ligger mellan 50 000 och 100 000 kronor.

Trots avslöjande menar Kristian Silverberg att det hela skulle ha upptäckts i alla fall.

– Vi hade upptäckt felaktigheterna i samband med den halvårsvisa uppföljningen som vi har med leverantören. Det här är konsekventa fel som vi hade hittat, säger Kristian Silverberg.

Något skäl eller laglig grund att bryta avtalet med Vellinge Taxi finns inte för närvarande, enligt upphandlingschefen. Då måste det först bevisas att företaget haft syfte att uppträda bedrägligt gentemot kunden.

– Företaget måste få möjlighet att förklara sig och korrigera påtalade fel, säger Kristian Silverberg, som också menar att det ofta är övergångsproblem när man byter leverantör i en upphandling som färdtjänst.

– Övergången har gått smidigt i den praktiska delen, och vi har betydligt färre klagomål mot tidigare leverantör, bara något enstaka.

Det inträffade kan däremot få konsekvenser för den totala upphandlingsverksamheten i Trelleborgs kommun. Rent praktiskt fungerar systemet så att upphandlingsavdelningen sköter själva upphandlingen och all formalia kring denna. Därefter är det den enskilda förvaltningen, i det här fallet socialförvaltningen, som ansvarar för att kontrollera fakturaunderlagen och betala för tjänsten.

I det aktuella fallet handlar det om fakturor med runt 6 000 poster per månad.

– Med anledning av det inträffade ser vi ett stort behov av att se över vårt arbetssätt när det gäller upphandlingar. Det kan finnas brister i hur man kontrollerar och följer upp ingångna avtal ute i förvaltningarna. Varje år görs tusentals upphandlingar i kommunen och vi kan behöva skärpa till regelverket för hur vi arbetar, säger kommundirektör Fredrik Geijer.

– Det är ofta en lång kedja med många personer som är inblandade, från själva anbudsunderlaget till färdig upphandling och uppföljning. Den kedjan är inte starkare än den svagaste länken, avslutar Fredrik Geijer.

Läs mer: Transport och trafikUppföljning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026