Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Stora feldebiteringar i Trelleborg

Stopp i utbetalningarna. Det är resultatet av att Vellinge Taxi debiterat Trelleborgs kommun upp till fyra gånger för mycket för färdtjänstresorna. Nu överväger kommundirektör Fredrik Geijer att se över arbetssätt, regler, avtalsuppföljning och fakturakontroll.

| 2017-12-12

Det var i mitten av augusti i år som Vellinge Taxi tog över ansvaret för färdtjänsten i Trelleborgs kommun. Upphandlingen överklagades av Trelleborgs Taxi som tidigare körde färdtjänsten åt kommunen. Överklagandet avslogs av förvaltningsrätten och högre instans meddelade inte prövningstillstånd.

Det var SVT nyheter som, efter att ha talat med flera trelleborgare som använder färdtjänst och granskat fakturor, kommit fram till att Vellinge Taxi debiterat varje resenär i stället för varje resa, trots att kommunen bara ska betala en startavgift per körning och trots att många samåkt. Företaget har exempelvis debiterat fyra enskilda resor när fyra personer samåkt från sin arbetsplats i Malmö till Trelleborg.

Totalt betalar Trelleborgs kommun 180 000 kronor för de cirka 700 arbetsresorna som görs varje månad.

– När vi fick vetskap om att det möjligen fanns felaktigheter i underlaget, satte vi oss ner tillsammans med Vellinge Taxi, säger Kristian Silverberg som är upphandlingschef i Trelleborgs kommun.

Nu utreder företaget och kommunen frågan tillsammans, och i avvaktan på att utredningen är klar stoppas utbetalningarna till företaget. Vellinge Taxi medger att de gjort fel i sin debitering, och menar att detta beror på en datateknisk miss.

– Då upptäckte vi att det inte stämde, något som företaget medgav. Anledningen sades vara ett fel i deras datasystem. Vi kommer att ha ett nytt möte på onsdag i nästa vecka. Vi avvaktar med att betala november månads faktura tills vi nått full klarhet i vad som hänt, säger han.

Det är klarlagt att det finns felaktigheter i fakturaunderlaget, troligen ända sedan starten i augusti. Kristian Silverberg vet inte hur mycket Trelleborgs kommun felaktigt debiterats per månad, men tror att det kan ligga i storleksordningen 50 000 kronor. Differensen gentemot samma månad tidigare år när Trelleborgs Taxi utfört motsvarande tjänster, ligger mellan 50 000 och 100 000 kronor.

Trots avslöjande menar Kristian Silverberg att det hela skulle ha upptäckts i alla fall.

– Vi hade upptäckt felaktigheterna i samband med den halvårsvisa uppföljningen som vi har med leverantören. Det här är konsekventa fel som vi hade hittat, säger Kristian Silverberg.

Något skäl eller laglig grund att bryta avtalet med Vellinge Taxi finns inte för närvarande, enligt upphandlingschefen. Då måste det först bevisas att företaget haft syfte att uppträda bedrägligt gentemot kunden.

– Företaget måste få möjlighet att förklara sig och korrigera påtalade fel, säger Kristian Silverberg, som också menar att det ofta är övergångsproblem när man byter leverantör i en upphandling som färdtjänst.

– Övergången har gått smidigt i den praktiska delen, och vi har betydligt färre klagomål mot tidigare leverantör, bara något enstaka.

Det inträffade kan däremot få konsekvenser för den totala upphandlingsverksamheten i Trelleborgs kommun. Rent praktiskt fungerar systemet så att upphandlingsavdelningen sköter själva upphandlingen och all formalia kring denna. Därefter är det den enskilda förvaltningen, i det här fallet socialförvaltningen, som ansvarar för att kontrollera fakturaunderlagen och betala för tjänsten.

I det aktuella fallet handlar det om fakturor med runt 6 000 poster per månad.

– Med anledning av det inträffade ser vi ett stort behov av att se över vårt arbetssätt när det gäller upphandlingar. Det kan finnas brister i hur man kontrollerar och följer upp ingångna avtal ute i förvaltningarna. Varje år görs tusentals upphandlingar i kommunen och vi kan behöva skärpa till regelverket för hur vi arbetar, säger kommundirektör Fredrik Geijer.

– Det är ofta en lång kedja med många personer som är inblandade, från själva anbudsunderlaget till färdig upphandling och uppföljning. Den kedjan är inte starkare än den svagaste länken, avslutar Fredrik Geijer.

Läs mer: Transport och trafikUppföljning

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026