”Vi har registrerat ett intrång på en server som innehåller dina kontakt- och personuppgifter”. Så stod det i det e-postmeddelande som Loopia skickade sina kunder i fredags.
– Vi har blivit utsatta för ett kriminellt intrång i våra system. Vi ser allvarligt på det och gör allt för att begränsa skadan, säger Jimmie Eriksson, vd på Loopia till DN.
Trots att intrånget uppdagades redan i tisdags väntade Loopia till på fredag med att informera sina kunder via e-post. Anledningen var att åtgärda säkerhetsproblemen innan allmänheten uppmärksammades på intrånget. Allt för att stänga till att den väg de tog sig in.
Enligt uppgifter på Loopias hemsida kan hackarna kommit åt de personliga kontakt- och personuppgifter som man uppger när man blir kund hos dem. Detta kan också inkludera envägskrypterade (hash) lösenord till Loopia Kundzon. Ingen kreditkortsinformation eller mail och webbmaterial ska dock ha berörts.
Eftersom samtliga kunders person- och kontouppgifter varit åtkomliga har de bytt ut lösenordet till deras kundzon för samtliga kunder.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer