Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Plasten bort med nya städavtalet

Miljökraven snäppas upp ordentligt i HBV:s nya ramavtal för städmaterial och hygienprodukter. Transporterna ska begränsas till färre dagar och engångsprodukter i plast försvinner.

| 2020-05-19
Elin Erwid, HBV.

-Vi känner att vi kunnat göra en mer anpassad varukorg som möter våra medlemmars behov och efterfrågan på miljömedvetna produkter. Vissa förändringar är också i linje med ny EU-lagstiftning, säger Elin Erwid, ansvarig inköpsstrateg vid HBV, inköpsfunktion för Sveriges allmännyttiga bostadsföretag.

Det nya ramavtalet börjar gälla 1 september för som längst fyra år och blir en efterföljare till ramavtalet Städprodukter och mjukpapper, som var det första i sitt slag som HBV upphandlade.

Städredskap, kemiska produkter, toalettpapper och sopsäckar är exempel på produkter som omfattas.

-Vi ställer nu ökade miljökrav på transporter – både när det gäller bränsle och typ av motorer. Leveranser ska även ske på fasta dagar och HBV har som mål att få färre och mer planerade leveranser. Vi har haft dialog med både leverantörer och medlemmar inför upphandlingen för att få en samsyn om att det är viktigt att minska antalet transporter. Utfallet i praktiken kommer vi att utvärdera, säger Elin Erwid.

HBV har utgått från Upphandlingsmyndighetens miljökrav på aktuella produktgrupper

-Vi har lagt in miljökrav även för produktgruppen servering som till stor del omfattar engångsprodukter som bestick, muggar och så vidare. Där har vi fått bort den traditionella plasten helt och det blir en övergång till andra material som papper, kartong-fiber och trä-cellulosa. Från 1 januari 2021 gäller också ny EU-lagstiftning på det här området, säger Elin Erwid.

Hur påverkas tillgången av städ- och hygienprodukter av pandemin?

-Våra medlemmars efterfrågan har kanske gått upp något, men framför allt märks det av att förbrukningen ökat inom hälso- och sjukvården. För exempelvis desinfektionsmedel och skyddshandskar påverkar det inom befintligt avtal med längre leveranstider och prishöjningar.

AllOffice Nordic och Papyrus/Procurator är leverantörer i nuvarande avtal och i det som börjar gälla i höst blir AllOffice Nordic ensamleverantör.

Läs mer: AllOffice NordicHbvPlastStädprodukter

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

”Satsa på kortare avtal”

Den höga inflationen kan minska intresset för att delta i offentlig upphandling. Det menar Magnus Johansson, expert på offentlig upphandling på Företagarna. Hans budskap till beställarna är att satsa på kortare kontrakt med option. ”I det här läget är fyra år en för lång avtalstid”, säger han.

Lättare utreda sanktioner i Finland

Nu blir det enklare för upphandlare i Finland att avgöra om en anbudsgivare omfattas av sanktionerna mot Ryssland. Frågor som gäller EU:s eller FN:s sanktionskrav har lagts till i tjänsten HILMA.

Lediga jobb

  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste nyheterna

Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
Kan straffas trots friande domKan straffas trots friande dom
Så får du återhämtning i sommarSå får du återhämtning i sommar
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Senaste kommentarerna

  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”Tycker jag inte alls av samma skäl som med allmännyttan, relationer, gynnande av lokalpolitiska skäl, tvärtom tuffa till det ytterligare....

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »