Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Presumtion för konkurrensfördel

RättsfallsanalysEn upphandlande myndighets anställda deltog samtidigt i förvaltandet av befintligt avtal och i upphandlingen av nytt avtal. Kammarrätten ansåg att sådana kontakter med en anbudsgivare kan innebära en presumtion för att myndigheten brutit mot likabehandlingsprincipen. Joakim Lavér och Erik Gadman, Hannes Snellman, analyserar domen.

| 2018-06-25
Joakim Lavér och Erik Gadman, Hannes Snellman.

Polismyndigheten genomförde en ramavtalsupphandling avseende persondokument och passystem enligt lagen (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, LUFS, med tilldelningsgrunden det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.

Tre leverantörer lämnade anbud och Svenska Pass tilldelades kontraktet. Upphandlingen begärdes överprövad på den grunden att Polisen inte behandlat leverantörerna lika, bland annat genom otillbörliga kontakter mellan Polisen, representerad av ST och LB, och den befintliga leverantören Svenska Pass.

LB och ST hade i uppdrag att företräda Polisen i kontakterna med befintlig leverantör, alltså Svenska Pass. Det förekom inom ramen för denna avtalsförvaltning omfattande kontakter mellan LB och ST å ena sidan och Svenska Pass å andra sidan och kammarrätten fann dessutom att LB och ST deltagit i middagar och resor med företrädare för Svenska Pass.

Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten uttalade att för att ett övertramp av likabehandlingsprincipen ska kunna antas ha skett krävs konkreta fakta som övertygande pekar på påverkan, vad påverkan resulterat i och hur den fått genomslag i utvärdering och resultat i upphandlingen.

Upphandlande myndigheter måste enligt förvaltningsrätten kunna ges en rimlig möjlighet att bemöta faktiska omständigheter.
Förvaltningsrätten fann inte skäl att ifrågasätta Polisens uppgift att resultatet i upphandlingen skulle ha blivit detsamma även om ST och LB inte haft några uppgifter i den.

Rätten bedömde att det inte fanns stöd för att förfrågningsunderlaget hade anpassats för att gynna Svenska Pass, eller att Svenska Pass vid utvärderingen hade getts en konkurrensfördel som innebar ett åsidosättande av likabehandlingsprincipen eller någon annan bestämmelse i LUFS.

Kammarrätten
Kammarrätten uttalade med hänvisning till EU-domstolens dom i rättsfallet C‑538/13, Eviglio, att en sökande i ett upphandlingsmål inte har bevisbördan för att experter utsedda av den upphandlande myndigheten faktiskt agerat partiskt.

Det är tillräckligt att sökanden lägger fram objektiva omständigheter som medför att opartiskheten hos en av myndighetens experter kan ifrågasättas. Kammarrätten utvecklade dock inte närmare vad som i detta sammanhang avses med en ”expert” eller vilken personkrets som omfattas.

LB och ST hade haft i uppdrag att företräda Polisen i de kontakter som krävdes för genomförandet av det befintliga avtalet med Svenska Pass.

Samtidigt hade de varit delaktiga i arbetet med upphandlingen.

Detta var enligt kammarrättens mening tillräckligt för att kunna konstatera att det fanns objektiva omständigheter som gav anledning att ifrågasätta om Polisen hade behandlat alla leverantörer lika i upphandlingen.

Omständigheterna var därför enligt kammarrätten sådana att det fanns en presumtion för att detta inneburit en konkurrensfördel för Svenska Pass som kunde ha medfört en snedvridning av konkurrensen.

Det ankom därmed på Polisen att visa att alla anbudsgivare hade behandlats lika i upphandlingen.

Polisen gjorde gällande att kontakterna mellan LB respektive ST och Svenska Pass enbart togs inom ramen för den löpande förvaltningen av det befintliga avtalet. Kammarrätten uttalade apropå detta att det förhållandet att en upphandlande myndighet och en leverantör har kontakter under löpande avtal i sig inte kan ifrågasättas men att i det aktuella fallet så hade de personer som skött dessa kontakter även deltagit i Polisens arbete med den pågående upphandlingen.

Polisen anförde även att ST och LB haft begränsade roller i upphandlingen och att de inte kunnat påverka utformningen av förfrågningsunderlaget, utvärderingen eller tilldelningsbeslutet och att det materiella innehållet i förfrågningsunderlaget och de gjorda bedömningarna hade tagits fram respektive utförts av grupper i vilka varken ST eller LB deltagit.

Kammarrätten uttalade dock att även om LB och ST inte ingått i dessa grupper så hade de varit föredragande i ärendet som gällde godkännande av förfrågningsunderlaget respektive undertecknat kvalificerings- och utvärderingsrapporten.

Det gick därför inte att dra slutsatsen att de hade haft så begränsade roller att de inte hade kunnat påverka arbetet med eller utfallet av upphandlingen. Det kunde heller inte bortses ifrån att det saknades dokumentation som visade vilket syftet varit bakom de omfattande kontakterna mellan ST, LB och företrädare för Svenska Pass under den pågående upphandlingen.

Sammanfattningsvis ansåg kammarrätten att Polisen inte förmått visa att myndigheten hade behandlat alla leverantörer lika i upphandlingen samt att sökanden fick anses ha lidit skada till följd av Polisens agerande.

Eftersom överträdelserna av likabehandlingsprincipen hade skett under det konkurrensuppsökande skedet beslutade kammarrätten att upphandlingen skulle göras om.

Polisen har efter domen beslutat att avbryta upphandlingen. Det är alltså inte aktuellt med något överklagande, utan kammarrättens dom står sig.

Domen innebär att en presumtion för konkurrensfördel vid påstådda intressekonflikter enligt kammarrätten ska tillämpas även vid intressekonflikter hänförliga till en upphandlande myndighets egna anställda.

Kammarrätten uttalar att det är de anställdas ”omfattande kontakter med Svenska Pass inom ramen för sitt uppdrag att företräda Polismyndigheten i de kontakter som krävs för genomförandet av det befintliga avtalet” som i sig ”ger anledning att ifrågasätta om Polismyndigheten har behandlat alla leverantörer lika i upphandlingen”.

Det kan medföra problem för upphandlande myndigheter vars personal deltar både i förvaltningen av befintliga avtal och i upphandlingen av nya avtal – något som knappast hör till ovanligheterna och som ofta ger en värdefull erfarenhetsåterföring inför upphandlingar.

I det aktuella målet har pressuppgifter antytt att formerna för kontakterna mellan Polisen och Svenska Pass kan framstå som tvivelaktiga, och det kan noteras att kammarrätten anger att det i sig inte kan ifrågasättas att upphandlande myndighet och en leverantör har kontakter under löpande avtal.

Faktum kvarstår dock att kammarrätten enbart uttalar sig om omfattningen av de kontakter som förekommit inom ramen för de anställdas uppdrag att företräda Polisen i de kontakter som krävdes för genomförandet av det befintliga avtalet

Vad gäller kontakter mellan den upphandlande myndigheten och leverantörer sätter domstolen ribban tämligen lågt för vad som krävs för att en annan leverantör ska visa sådana objektiva omständigheter som innebär en presumtion för överträdelse av likabehandlingsprincipen.

Därefter ankommer det på myndigheten att visa att de upphandlingsrättsliga principerna inte har överträtts. Detta kan medföra svårigheter om det inte finns goda rutiner för dokumentation inom den löpande avtalsförvaltningen.

Upphandlande myndigheter som inte redan har sådana bör därför överväga att införa rutiner för att hantera och dokumentera kontakter med befintliga leverantörer.

Sammanfattning

•Presumtion för konkurrensfördel vid påstådda intressekonflikter ska enligt kammarrätten tillämpas även vid intressekonflikter hänförliga till en upphandlande myndighets egna anställda.
•Ribban för vad som krävs för att en leverantör ska visa sådana objektiva omständigheter som krävs för att det ska finnas en presumtion för överträdelse av likabehandlingsprincipen sätts, avseende kontakter mellan den upphandlande myndigheten och andra leverantörer, av kammarrätten tämligen lågt.

Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholms dom av den 14 maj 2018 i mål nummer 6449-17.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Ny tjänst för visselblåsare

Konkurrensverket startar en ny visselblåsarfunktion. Där kan den som får kännedom om missförhållanden inom offentlig upphandling och konkurrens slå larm.

Allt fler offentliga upphandlare

Sedan 2014 har antalet anställda med titeln upphandlare eller inköpare inom offentlig sektor ökat med 26 procent. Det visar statistik från SCB.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Senaste nyheterna

Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
”Satsa på kortare avtal””Satsa på kortare avtal”
Lättare utreda sanktioner i FinlandLättare utreda sanktioner i Finland
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingHur??? HUR kan man inte "uttala sig i sak" angående upphandlingar som UPPHANDLANDE MYNDIGHET!? Snacka om att ha missuppfattat sitt...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »