Upphandlingen för trafiken från december 2020 och tio år framåt lockade tre anbudsgivare.
– Vi har utvärderat anbuden i två spår: pris och kvalitet. Transdev har lagt det näst lägsta anbudet och lämnat en kvalitetsbeskrivning som vi bedömer säkerställer en bra leveranskvalitet under hela avtalsperioden, som sammantaget ger det mest fördelaktiga anbudet, säger Åsa Bjerke, verksamhetschef inom Sörmlandstrafiken, som är Region Sörmlands kollektivtrafikbolag.
Transdev och dess olika föregångare har varit en långkörare inom busstrafiken i Eskilstuna med avtal sedan tiden som Linjebuss 2002.
Företaget rustar nu inför den nya avtalsmodellen där punktlighet och kundnöjdhet premieras tydligt.
-Vi kommer starta avtalet med många nya bussar och en förstärkt trafikledning för att säkerställa god punktlighet, säger Bengt Karlsson, affärschef för Transdev i Eskilstuna.
Sedan 2013 har resandet inom kollektivtrafiken i Eskilstuna ökat med 40 procent.
Busstrafiken i Sörmland bygger sedan 2016 på trafik med helt förnybara drivmedel och det uppfyller Transdev i Eskilstuna genom en kombination av el- och biogasdrivna bussar.
Totalt handlar det om 70 bussar som ska trafikera 17 linjer i stadstrafik och 14 linjer regionalt
Avtalet beräknas vara värt 1,6 miljarder kronor under tioårsperioden fram till 2030.
– Upphandlingen säkerställer att busstrafiken i Eskilstuna tar hög och långsiktig miljöhänsyn. Vi får nu en busstrafik med såväl el som biogas vilket är i linje med kommunens mål. Det nya avtalet stärker också vår samverkan med både trafikföretaget och Region Sörmland, vilket kommer att leda till en ännu bättre busstrafik för Eskilstunas resenärer, säger Jimmy Jansson, kommunalråd i Eskilstuna.
De nya bussarna kommer att utrustas med bland annat wifi, hjärtstartare, barnsäten och kamerabevakning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer