Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så stoppar du nollbud

Allt oftare lämnar företag nollbud eller extremt låga bud på delar av en upphandling. Så bemöter du som upphandlare taktiska bud och här är din arsenal av motvapen, enligt Eva-Lotta Sandberg, vd på Affärsconcept.

| 2011-01-13

Med ett bra avtalsunderlag och en genomtänkt utvärderingsmodell kommer man långt.  Fastprismodell, fastslagna gränser för lägsta pris och en aktiv avtalshantering är andra sätt att undvika strategiska anbud.

Varför ett företag lägger ett nollanbud är givetvis svårt att veta, men klart är att det förekommer. I grunden handlar det förstås om att leverantören är så angelägen att tilldelas ett visst kontrakt att ett extremt lågt bud anses motiverat för att affären ska vinnas. Den risk man spelar med är att det pressade priset på sikt leder till att företaget inte klarar av den utlovade leveransen. Den beställda varan eller tjänsten uteblir helt enkelt.

Men ett extremt lågt bud behöver inte nödvändigtvis vara ett problem. Det kan ju faktiskt vara en konsekvens av att ett företag kan utnyttja olika skalfördelar. Det kan också vara fråga om utveckling av nya och kostnadseffektiva metoder som ger företaget möjlighet att pressa priset rejält.

Ytterligare en förklaring kan vara prisdumpning där företaget kalkylerar med att ta en förlust på kort sikt för att slå ut en konkurrent eller etablera sig på marknaden. Några förbud att göra affärer som inte går med vinst finns ju faktiskt inte.

Kalkylerar med icke-leverans


Men för att återgå till den andra sidan av myntet, det vill säga de nollanbud som riskerar att lämna beställaren i en situation där en efterfrågad vara eller tjänst helt enkelt uteblir.

Grunderna bakom de här nollanbuden är inte helt enkla att ringa in, men ett exempel är en leverantör som helt frankt kalkylerar med att inte behöva leverera en viss tjänst. Läggs en beställning räknar företaget med att tacka nej och därmed avstå från att leverera det som efterfrågas.

En annat tänkbar förklaring till det mycket låga budet kan vara en leverantör som gör en allt för vågad satsning, som på sikt kanske visar sig sakna bärkraft.

Konsekvensen kan bli dålig lönsamhet och i förlängningen uteblivna leveranser av de avtalade varorna eller tjänsterna. Ett extremt lågt anbud kan också förklaras av felaktig eller dålig information i förfrågningsunderlaget.

Eva-Lotta Sandberg, vd på Affärsconcept, har följt utvecklingen
under flera år.

– Nollanbud är verkligen inget nytt problem. Det har förekommit länge och är särskilt vanligt vid köp av vissa tjänster. It-konsulter är ett exempel men under åren har det även förekommit inom en rad andra områden. Transporter, kontorsmaterial och flyttjänster är några exempel.

Nollbud går att hindra


Det finns en hel del som en beställare kan göra för att motverka nollanbud.

Basen är ett bra avtalsunderlag och en utvärderingsmodell som är ordentligt genomtänkt.

Med det som utgångspunkt kan vapnen mot nollanbud sedan se ut på lite olika sätt. Ett tillvägagångssätt är att använda sig av en fastprismodell. Det innebär att kostnaden för uppdraget slås fast i förfrågningsunderlaget och att konkurrensen mellan anbudsgivarna sedan bygger på andra kriterier än pris. Det kan exempelvis vara fråga om att tävla med bästa kvalitet.



”Ställ krav på lägsta tillåtna pris”

Eva-Lotta Sandberg, VD, Affärsconcept



Det är också viktigt att utvärderingsmodellen är verklighetsbaserad. Den prismodell som används ska spegla det verkliga nyttjandet av avtalet.

– Det finns exempel på anbud där några priser har satts mycket lågt eftersom leverantören räknar med att vissa tjänster inte kommer att efterfrågas i någon större utsträckning trots att de värderas högt i anbudet, säger Eva-Lotta Sandberg.

Det innebär att man som beställare alltså måste se till att man har en vettig utvärderingsmodell där varu- eller tjänstekorgen speglar det som man kommer att köpa.

Kräv lägsta tillåtna pris


Ytterligare sätt för att bekämpa strategiska nollanbud är att ställa krav på lägsta tillåtna pris.

– Befarar man att någon kan komma in med jättelåga priser kan man använda sig av krav som säger hur låga priserna får vara, säger Eva-Lotta Sandberg.

Här får alltså beställaren räknar fram vilket pris som är det lägsta som kan erbjudas i branschen med hänsyn till exempelvis rådande löneläge och sedan ange det som ett skall-krav i förfrågningsunderlaget. Det här är sättet kan användas vid köp av städtjänster eller liknande.

Omöjligt tacka nej


En genomtänkt avtalsformulering är också ett sätt att motverka de oönskade nollanbuden. Det innebär att det tydligt ska framgå av avtalsvillkoren att leverantören ska leverera till de erbjudna priserna. Det ska också framgå när det går att avböja leverans. Leverantören får inte ha systematiskt slutsålt på avtalade varor och tjänster, exempelvis konsulter. Det ska med andra ord inte gå att tacka nej hur många gånger som helst.

Det ska också framgå av avtalet om leverantören ska vara skyldig att tillhandahålla en ersättningsprodukt eller ersättningskonsult om det som erbjuds i anbudet är slut eller inte finns tillgängligt. Av avtalet ska också framgå på vilka grunder som en hävning av avtalet kan ske. Hanteringen av hävningen ska dessutom vara så tydlig och enkel som möjligt om leverans uteblir.

En bra avtalshantering är också ett sätt att skapa sämre jordmån för strategiska noll-anbud. Här handlar det om att som beställare följa upp skrivna avtal och att kontrollera att man får de varor och tjänster som man ska ha enligt kontraktet.


”Viktigt utse en medarbetare som äger frågan”



Uppföljningsmöten med företagets ledning bör vara en del av åtgärdspaketet, både för kontroll och för att få samarbetet att flyta bra. Som beställare ska man också skicka skriftliga varningar om det uppstår brister i leveranserna. Rättspraxis visar att de skriftliga varningarna bör vara minst tre.

– Här vill jag betona hur viktigt det är att en utsedd medarbetare äger frågan så att uppföljningsarbetet inte faller mellan stolar, säger Eva-Lotta Sandberg.

Hon understryker också betydelsen av att våga säga ifrån som beställare.

– Var inte för försiktig. Våga ifrågasätta och våga stå upp för avtalet.

Anbud går att utesluta


Men om nollanbud ändå kommer in, trots att upphandlaren har genomfört lämpliga mått och steg, finns åtgärder att vidta.

En upphandlande myndighet får slå ut ett anbud som är orimligt lågt. Men det får ske först efter att myndigheten har begärt en skriftlig förklaring till det låga anbudet. Kan inte leverantören ge en rimlig förklaring kan anbudet förkastas. Men frågan kompliceras av att några mått på vad som är ett ekonomiskt orimligt lågt anbud inte existerar. Vad som är rimligt eller orimligt måste avgöras från fall till fall och med hänsyn till den vara eller tjänst som det är fråga om.

– Min uppmaning är att köpare i större utsträckning ska våga utesluta de anbud som man bedömer som orimligt låga, säger Eva-Lotta Sandberg.

Läs mer: AffärsconceptDavid BraicEva-lotta SandbergNollbudRagnar AhlbergRegion SkåneTherese MogårdUppsala UniversitetVäxsjö Kommun

Nelly Visanji

nelly@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Carl Johan Erikson

Begränsar leverantörens rätt

Nej, den leverantör som inte uppfyller samtliga obligatoriska krav kan inte lida skada om upphandlingen har brister i utformningen av andra krav.

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO ser brister med LOU

LO upplever stora bekymmer med hur offentlig upphandling tillämpas och föreslår en rad åtgärder i en ny rapport.

Får ny kritik för ”In house”

Följetongen om skånska avfallsbolaget Sysavs In house-undantag fortsätter med förnyad kritik från Konkurrensverket (KKV) mot 14 ägarkommuner.

Foto: Eva Edsjö.

Dålig arbetsmiljö drabbar kvinnor

Karriär

TCO noterar stora skillnader i arbetsbelastade besvär mellan kvinnor och män i en ny arbetsmiljörapport. Högutbildade kvinnor upplever i större utsträckning att arbetet påverkar privatlivet negativt och väljer att minska arbetstiden.

Foto: Carl Johan Erikson.

HFD prövar ”golv”

Förbud mot negativa delpriser går till prövning i Högsta förvaltningsdomstolen, HFD. Trafikverket har tidigare fått klartecken för modellen i lägre domstolar.

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Begränsar leverantörens rättBegränsar leverantörens rätt
LO ser brister med LOULO ser brister med LOU
Får ny kritik för ”In house”Får ny kritik för ”In house”
Dålig arbetsmiljö drabbar kvinnorDålig arbetsmiljö drabbar kvinnor
HFD prövar ”golv”HFD prövar ”golv”
Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Senaste kommentarerna

  • Kamp om LOU att väntaSkälen för undantag handlar bara om förhandling. Om man gör kvalificerade AF-delar med tydliga krav och tydliga avtalsvillkor behövs inga...
  • Kamp om LOU att väntaLägg in alla kommentarer från tidigare debatt det här får slagsida åt allmännyttan som grundas på på partsinlagor. Klarar man...
  • Kamp om LOU att väntaAnders: Det går ju inte att jämföra privata företag som kan söka bidrag, speciellt inte innan 1994. Men eftersom du...
  • Kamp om LOU att väntaJag har i och för sig inte jobbat här sen 1930 så det är klart ska vi se det så...
  • Kamp om LOU att väntaAnders igen: "Frågeställningen måste vara varför ska allmännyttan upphandla enligt LOU?" Superlätt att svara på! Svar: För att säkerställa att...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Råd och skratt för vinnande anbud

Inspiration, kunskap, tips, erfarenhetsutbyte, skratt och nätverkande. Det får medlemmarna i Upphandling 24:s digitala anbudsnätverk för leverantörer som vill lära mer om och komma vidare i upphandlingsarbetet.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »