Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Säger nej till försöksprogram kring OPS

Regeringens partikamrater i Stockholms läns landsting, SLL, säger nej till det försöksprogram kring offentlig-provat samverkan som en kommitté, tillsatt av regeringen kommit fram till. Även Konkurrensverket ser stora risker.

| 2017-06-30

En av de mest kända exemplen på OPS, offentlig-privat samverkan, är Nya Karolinska Solna också kallat NKS. Trots dess skenande kostnader har OPS i över ett decennium setts som ett medel att åstadkomma högre effektivitet vid byggandet och drift av anläggningar, men också ett sätt att få till stånd dyra infrastruktursatsningar.

OPS kallas bland för PPP (Public Private Partnership) och OPP (Offentligt Privat Partnerskap). Gemensamt är olika samarbetsformer mellan det offentliga och det privata näringslivet där riskerna fördelas på ett förutbestämt sätt och att den privata parten kan ansvara för till exempel projektering, byggnation, drift och underhåll.

OPS är ännu inte undantagen upphandlingslagstiftningen utan ska som utgångspunkt upphandlas i enlighet med LOU och LUF.

I mars kom, den av regeringen tillsatta kommittén om finansiering av offentliga infrastrukturinvesteringar via skatter, avgifter och privat kapital fram till att OPS-lösningar var värda att pröva för väg- och järnvägsinvesteringar. (PDF)

Kommittén bedömer att det finns effektivitetsvinster att hämta hem genom att involvera privat kapital i finansieringen av investeringar i transportinfrastruktur i form av OPS. Kommittén förordar därför att det genomförs ett försöksprogram med OPS för minst tre större väg- eller järnvägsprojekt. I ett första steg bör en särskild funktion med hög expertkompetens inrättas med uppgift att utifrån forskningsresultat och internationella erfarenheter på bästa sätt förbereda och identifiera lämpliga OPS-projekt i Sverige.

Konkurrensverket är dock inte lika säkra på OPS förtjänster. De anser att det är svårt att bedöma fördelarna med OPS som ett alternativ till vanlig upphandling.

I sitt yttrande (pdf) till regeringen håller Konkurrensverket med utredaren om att fördelarna med OPS bygger på en rad förutsättningar som kan vara svåra att åstadkomma, och att riskerna och konsekvenserna av ett mindre lyckat OPS-avtal är större än för andra typer av kontrakt.

“I praktiken innebär en OPS-lösning att leverantören får ett monopol under kontraktstiden som kan vara i 30–40 år. Det kan hindra konkurrerande infrastruktur, eller begränsa användningen under kontraktstiden”, anser Konkurrensverket.

Utredaren har föreslagit att minst tre projekt inom transportinfrastruktur genomförs som OPS-projekt. Konkurrensverket avråder från detta. Om sådana projekt ändå förverkligas bör de genomföras ett i taget så att erfarenheterna kan tas tillvara i de kommande projekten.

Kritiken mot OPS har varit hård från inte minst oppositionen i Stockholms läns landsting, SLL.

– Det liknar ju sms-lån och det är ingen bra affär för skattebetalarna. Just Stockholmslandstinget som redan har så dåliga erfarenheter med både Arlandabanan och NKS borde vara först att avstå ytterligare intresse för fler OPS-projekt, säger Tomas Eriksson, miljöpartiets gruppledare i SLL till Svenska Dagbladet.

Finansborgarrådet, Irene Svenonius (M) öppnar dock för statliga OPS-projekt.

– Om staten vill bygga en väg eller järnväg med OPS är det något helt annat och det kan vara intressant att pröva. Vi vet att det finns statliga pensionsfonder som har pengar på kistbotten som man kunde använda och pröva för att få fram investeringarna snabbare. Då kan betalningen ske under längre tid och inte som nu när staten ska betala sina investeringar under den korta faktiska byggtiden. Men det ska göras försiktigt och sedan utvärderas, säger hon till Svenska Dagbladet.

När Riksrevisionen granskade Arlandabanan kom de fram till att modellen med OPS i huvudsak fungerat bra. Samtidigt visade granskningen att det fanns lärdomar att dra om hur OPS ska användas vid infrastrukturprojekt i framtiden:

  • Samhällsekonomiska kalkyler bör göras innan OPS-projekt upphandlas så att man i efterhand kan utvärdera om projekten bidragit till tänkt samhällsnytta, till exempel ett ökat resande med tåg.
  • Riskfördelning och finansieringslösning avgör hur villkoren i OPS-avtal utformas. Hur stor del av finansieringen som staten står för har betydelse för hur villkoren för samverkan utformas och för statens möjligheter att påverka nyttjandet av anläggningen.
  • Ju större del av riskerna som staten tar desto större inflytande kan staten få.
    Kostnadsuppföljning möjliggör jämförelser med andra genomförandeformer för att ta reda på om OPS-lösningen gett lägre totalkostnader än om projektet genomförts med andra genomförande- och finansieringsformer.
  • OPS kan bidra till att anläggningen färdigställs i tid och drivs med få störningar genom att den privata motparten får incitament att bygga färdigt inom utsatt tid och även att bygga och driva anläggningen med en kvalitet som håller drifts- och underhållskostnader nere.
  • Utformningen av OPS-avtal påverkar nyttjandet. För att målen med anläggningen ska nås måste den kunna användas på bästa möjliga sätt, till exempel genom att så många som möjligt åker på en järnvägssträcka.

Läs mer: KonkurrensverketOpsStockholms Läns Landsting

Erik Säfvenberg

[email protected]

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Kan upphandling driva jämställdhet?

Vilken möjlighet har upphandling att driva omställning av ett obalanserat näringsliv? Det är ämnet för ett nytt forskningsprojekt vid Umeå universitet.

Handbok ska minska byggutsläpp

Sweden Green Building Council har tagit fram en handbok som ska hjälpa offentlig sektor att driva på utvecklingen mot minskade utsläpp från byggande.

Högsta förvaltningsdomstolen. Foto: Carl Johan Erikson.

Nackahyra blir vägledande

Hyra eller bygge – nu går frågan om blandade kontrakt vidare till HFD. Konkurrensverket vill se ett förhandsavgörande från EU-domstolen.

Ser risker med lagändring

Regeringens förslag om tillgång till uppgifter om verkliga huvudmän kan hindra ett effektivt arbete vid offentlig upphandling. Det skriver både Konkurrensverket och Upphandlingsmyndigheten i sina remissvar.

Digg: Staten halkar efter inom AI

Tema: AI

Statens AI-satsningar riskerar att bli ineffektiva i avsaknad av högkvalitativ data. Det skriver Digg i en ny rapport.

Konsten att upphandla konst

Att upphandla konst är sannerligen en konst. Många gånger sköts inköp av offentlig konst av personer med konstkompetens men utan upphandlingserfarenhet.
– I bästa fall kan de få stöd av upphandlare med formalia, konstaterar Amanda Creutzer, Upphandlingsbryggan, som står med en fot i båda världar.

Lediga jobb

Erfaren upphandlare

Vi söker en hållbarhetsstrateg!

Senaste nyheterna

Kan upphandling driva jämställdhet?
Handbok ska minska byggutsläpp
Högsta förvaltningsdomstolen.Nackahyra blir vägledande
Ser risker med lagändring
Digg: Staten halkar efter inom AI
Konsten att upphandla konst
Vill veta hur LOV-brott stoppas
De får stöd för forskning
Vill se långa beredskapsavtal
Sotare har avtal till pensionen
Erfaren upphandlare
Vi söker en hållbarhetsstrateg!
Helsingborg slopar “Poppe-krav”
Leder FMV i ny tid
Nytt stöd för hållbar upphandling
Så avslöjar du AI-bluffarna
Målkonflikter i offentlig upphandling – en balansakt i EU
Slottner bemöter Bolt-kritiken
Bygger assistent för upphandling
Standardiserade fordonskrav ger mer trafik för pengarna
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Ser risker med lagändring
  • Sotare har avtal till pensionen
  • De får stöd för forskning
  • Vill se långa beredskapsavtal
  • Digg: Staten halkar efter inom AI
  • Vill veta hur LOV-brott stoppas
  • Slottner bemöter Bolt-kritiken
  • Konsten att upphandla konst
  • Leder FMV i ny tid
  • Så avslöjar du AI-bluffarna

Läsarnas åsikter

Gammal i gamet : Sotare har avtal till pensionen
Absolut ingen orsak till att bryta mot LOU! Det borde ha framgått tidigare och tydligare i artikeln och i rubriken.
Michael Harvey : Slottner bemöter Bolt-kritiken
Det verkar som om allehanda aktivism inför den stundande valrörelsen redan nu börjar göra sig gällande... Temat som då dyker…
Nikko : Trendbrott med ”Stora hyr”
Det är maffia kontrakt. Hoppas ärliga politiker ändrar det snart.
Nasar Khan : Slottner bemöter Bolt-kritiken
I praktiken är det alltför enkelt att runda dagens regelverk. Ett företag kan lägga anbud genom ett nystartat bolag och…
Anita Lundgren : Dyrt för kommunen med familjeaffär
Hej! Förskräckligt rent ut sagt!
enblåman : ”Från pärm till skärm”
Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av detta arbete. Det är viktigt att man inte fastnar i detaljer. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse
Armi Rousu : Många bollar i luften för baskettränaren på upphandlingsavdelningen
Vilken klockren beskrivning av Erika ❤️
Jonte : Backa inte – ställ krav på oss!
Man undrar hur representativ denna ståndpunkt är för branschen som helhet..? Inte speciellt om jag får gissa! Sanningen är ju…
Marianne Hammarström : Skanskas låga pris godkänns
Håller med Anna. Det är ett skämt för oss upphandlare också. Varför ska vi lägga tid på att utredda om…
Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • AI för upphandlare | 19 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »