Att använda Twitter för att nå ut med information om inköp och upphandlingar är ett grepp som används av få kommuner. Göteborgs Stads inköpscentral – Förvaltningen inköp och upphandling – och kommunens strategiska resurs i inköps- och upphandlingsfrågor använder kontot @Upphandlingsab för att nå ut, men i övrigt är det tunnsått med exempel.
Fredrik Nyström, inköpscontroller på Mullsjö kommun, har startat twitterkontot @upphandmullsjo där han löpande lägger in inlägg om kommunens upphandlingar och frågor som rör dem.
Med kontot hoppas Fredrik Nyström synliggöra kommunens inköp, både för leverantörer och medborgare. Mullsjö köper in varor och tjänster till ett värde av över 200 miljoner kronor årligen.
— Vi jobbar mycket med andra parter som gör upphandlingar åt oss, till exempel andra kommuner och regioner. Nackdelen är att vårt namn försvinner i mängden och det här är ett sätt att lyfta fram att här är Mullsjö också med, säger Fredrik Nyström till Jönköpingsposten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer