Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Samtal bästa receptet

Att vårda relationer och bygga förtroende. Det är fundamentet i Stockholms stads arbete med att följa upp sin it-leverans. Det sker ständiga samtal mellan beställare och leverantör.

| 2012-01-11

Stockholms stad har nästan all sin it utkontrakterad. Det är flera stora affärer där Tieto, Volvo IT och St Eriks Kommunikation svarar för lejonparten av stadens behov av hårdvara, mjukvara och it-tjänster.

Som spindeln i nätet sitter Stockholms stads it-avdelning. Ansvarig för outsourcingverksamheten är Stefan Schildt. Tillsammans med personalen på it-avdelningen och it-direktören Anette Holm hanterar han de olika leverantörskontrakten. För att avtalen ska fungera enligt stadens intentioner måste det spinnas ett starkt nät som bär upp leveransen.

– It utmärks av att det levereras hela tiden, varje dag, dygnet runt. Det ställer särskilda krav på både beställning och uppföljning. En av våra viktigaste uppgifter som beställare är att skapa balans mellan kontroll och förtroende. Om en outsourcing går snett är den oftast den här balansen som har rubbats, förklarar Stefan Schildt.

Att förtroende mellan beställare och leverantör är ett av it-leveransens fundament förklaras bland annat av att det bara är huvuddragen i affären som det går att teckna avtal om.

Avtalar om resultat
– Det går inte att skriva kontrakt som låser fast varje enskild funktion. Blir avtalen för detaljerade riskerar båda parter att bli juridiskt inlåsta. Leverantörerna kan inte heller arbeta effektivt.

I stället får vi avtala om resultat. Det handlar om funktionell kravställning. Vi berättar vad vi vill göra, inte i första hand hur. Ett sådant upplägg kräver att vi har förtroende för varandra, förklarar Stefan Schildt.

Han framhåller noggranna förberedelser och god ordning som viktiga förutsättningar för att bygga goda relationer och skapa det förtroende som måste finnas mellan parterna.

– Det är ett pussel. Det ska läggas rätt eftersom bitarna inte faller på plats automatiskt. För att skapa rätt förutsättningar måste vi veta vad vi vill ha, vad vi har köpt och vilka mål vi har. Och vi måste hela tiden föra samtal med varandra, säger han.

Struktur i tre nivåer
I kravet på god ordning ligger därför väl utformade strukturer för hur kommunikationen ska se ut mellan beställare och leverantör på olika nivåer.

Stockholms stad har byggt upp en struktur i tre nivåer: affärsnivån, kontraktsnivån och den operativa nivån.

Hur och vilken form av kommunikation som ska ske på de olika nivåerna läggs fast redan i upphandlingen.

Stockholms stad har en struktur som har vuxit fram över tid och som nu skrivs in i alla nya kontrakt. På affärsnivån ligger behörigheten att inleda och avsluta relationen mellan beställaren och leverantören.

På kontraktsnivån diskuteras kommersiella förutsättningar och principiella frågor. Hit lyfts också de ärenden som av olika skäl eskalerar på ett sådant sätt att de inte kan hanteras på den operativa nivån, där den konkreta leveransen utförs. Men det är på den operativa nivån som diskussionerna om stadens behov kontra den faktiska leveransen egentligen hör hemma. Det handlar oftast om tekniska frågor. Här görs uppföljningar av hur mycket systemen är uppe, hur supportärendena ser ut och vilka frågor som ställs till supporten.

– Det är mycket viktigt att klargöra vilken roll man har på de olika nivåerna. Det måste ske innan det dagliga arbetet börjar, förklarar Stefan Schildt.

En bra dialog och ett upparbetat förtroende är inte bara viktigt i relationen mellan beställare och leverantör. Samma förutsättningar gäller för relationen mellan de olika leverantörerna.
– De stora driftleverantörerna måste fungera ihop. De kommer från en marknad där de är konkurrenter och nu ska de jobba tillsammans, med vår målbild. För att det ska fungera måste de föra samtal med varandra.

Det sker kontinuerliga samtal mellan alla parter. På den operativa nivån hålls möten varje vecka, vanligtvis på telefon, mellan beställarorganisationen och de levererande organisationerna. På kontraktsnivån sker möten mellan staden, i det här fallet Stefan Schildt och Anette Holm, och de stora nyckel-
leverantörerna.

Möten kvartalsvis

Mötena hålls kvartalsvis och syftet är att identifiera viktiga frågor, diskutera erfarenheter och kommande förändringar. Det handlar inte om att lösa några konkreta problem. På nyckelleverantörsmötet finns i stället de som har mandat att diskutera vem som ska ansvara för lösningarna och vem som kan avsätta resurser till arbetet.

– Det är ett ständigt pågående jobb att kalibrera krav och förväntningar. Men gör vi inte det finns risken att vi glider ifrån varandra och då kan allt börja rasa. Dit vill vi förstås inte och det ställer stora krav på kontinuitet i allt vi företar oss. Målbilden måste hela tiden vara tydlig och närvarande för alla aktörer, säger Stefan Schildt.

Läs mer: Stockholms Stad

Nelly Visanji

nelly@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
  • Forskar om upphandling i krig
  • Bantad skola ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Nytt försök upphandla elreserv

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026