Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Skippade egen regi och fick in fler anbud på busstrafiken

Efter flera upphandlingar med få anbud och haltande ekonomi föreslogs att Länstrafiken Jämtland skulle ta över de stora linjerna i egen regi. Så blev det inte och i den senaste upphandlingen fick Länstrafiken in fem anbud. Elisabet Sjöström, styrelseordförande Länstrafiken i Jämtlands län, framför nu ett stort tack till samtliga anbudsgivare.

| 2018-01-10

Efter kraftiga kostnadsökningar och avsaknad av konkurrens vid de två senaste upphandlingarna av regional busstrafik föreslog styrelsen att Länstrafiken i Jämtlands län skulle  driva en del av busstrafiken i egen regi från och med december 2018.

Det var de större linjerna, som kör till och från Östersund, som föreslogs tas över i egen regi.

– Vi ser en risk i att om vi upphandlar så som vi gjort tidigare, har vi en oro att vi landar på en så pass hög kostnadsnivå att vi måste skära ner på turer för att klara budgeten och den utvecklingen vill vi inte se, sa Thomas Hägg, vd för Länstrafiken i Jämtlands län, i samband med att förslaget lades fram 2016.

Nu blev det inget av med drift i egen regi, men verksamheten har dragits med underskott. En orsak är ett it-fel som gör att fördelningen av trafikinkomster mellan Länstrafiken Jämtland och övriga Norrlandslän har blivit fel. Dessutom gick Bussgodsverksamheten med förlust och bränslepriserna ökade mer än beräknat.

Nu ser det ljusare ut då Bussgods avvecklas under början av 2018 och genom att den senaste stora bussupphandlingen, Buss 2018, varit mer framgångsrik än tidigare försök.

– I den här upphandlingen har vi lyckats attrahera fem anbudsgivare. Trots ökade kravställningar har vi fått attraktiva priser. I och med att Region Jämtland Härjedalen fattade beslut angående Bussgods har vi lyckats minska kostnaderna med i snitt 12,8 miljoner kronor per år, det vill säga 128 miljoner kronor under avtalstiden, säger Elisabet Sjöström, styrelseordförande för Länstrafiken i Jämtlands län, som vill framföra ett stort tack till samtliga anbudsgivare.

– Det omfattande arbete de har lagt ner har medfört ett bättre avtal för länets invånare och besökare, säger hon.

Förutom 90 helt nya bussar blir det möjligt att på alla bussar ta med rullator och på bussar med bagageutrymme kan cyklar tas med.

– Trygghet och säkerhet är viktigt för oss, därför utrustas alla bussarna med hjärtstartare, integrerade bilbarnstolar och bälten på alla sittplatser. Vi förbättrar också möjligheten att resa för personer med funktionsvariationer då bussarna antingen har hiss eller ramp, säger Per-David Wennberg, vd på Länstrafiken Jämtland.

Några andra nyheter är att bussarna blir mer miljövänliga – fossilbränslefria till 100 procent samt att de utrustas med realtidsutrustning. Realtidsutrustningen gör att det i en app går att se var bussen befinner sig och att resenärer får uppdaterad trafikinformation på digitala skärmar ombord på bussen.

– Fritt wifi och usb-uttag ombord tillsammans med möjligheten att ge realtidsinformation ger oss goda förutsättningar för att kollektivtrafiken ska uppfattas som attraktiv och leda till att fler väljer att resa med oss, säger Per-David Wennberg.

Det är Nettbuss som blir utförare av regiontrafiken i kommunerna Härjedalen, Berg, Bräcke, Krokom, Strömsund och Östersund vilket innebär 67 linjer. Alla berörda bussförare kommer att erbjudas anställning hos det nya trafikföretaget. Uppdraget börjar den 9 december 2018. Trafikavtalet skrivs på tio år och den årliga ersättningen blir cirka 125 miljoner kronor.

 

Läs mer: Transport och trafik

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Ta mer risk, upphandlare”

Låt anbudsgivarna hitta en lösning som möter behovet i stället för att specificera lösningen. Den uppmaningen riktar norska startup-företag till upphandlare i en ny rapport.

Tranås

Omtag i Tranås efter KKV-kritik

I höst ska Tranås kommun upphandla sina näringslivs- och destinationstjänster. ”Vi måste få det här lagligt, att inte Konkurrensverket knackar på dörren igen”, säger kommunalrådet Mats Holmstedt.

Foto: Mostphotos

Tyck till om uppföljning

Hur fungerar uppföljningen av offentliga kontrakt? I vilken utsträckning tar upphandlande myndigheter hänsyn till leverantörers tidigare leveranser? Det vill Konkurrensverket få svar på. I slutet av juni stänger deras enkät.

Drömmer om kortare arbetstid

Karriär

Kortare arbetstid hamnar i topp när offentliganställda listar framtidens förmåner på jobbet. Och deras arbetsgivare håller med. Det visar en kartläggning från fackförbundet Visions medlemstidning.

Fritt fram kräva miljömärkning

Att använda miljömärkning som konkreta krav är helt i linje med EU:s upphandlingsdirektiv. Det framgår av en rapport från Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen.

Foto: Privat och Mostphotos

Varnar för saboterade upphandlingar

Tema: AI

Skriv i upphandlingsdokumenten att varje anbudsgivare bara får lämna ett anbud. Det säger Pelle Asplund, som föreläser om AI för upphandlare. ”Annars kan man bli exponerad för belastningsattacker och anbudsgivare som vill sabotera upphandlingar”, säger han.

Lediga jobb

Inköpsanalytiker till Inköpsenheten

  • Polisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen

Senaste nyheterna

“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
Anna BergendalTill försvar för LOV
Sara Heelge VikmångStora ratar hemtjänst-LOV
Platsannonserbjudande sommar2025
”Från pärm till skärm”
Sigtuna kommunhusBolt i egen prisklass
Martin KruseSvaga leverantörer får nobben
ÄngelholmSå skapades intresse för inköp
PolisenPolisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen
När skattekontot visar leverantörsproblem
Träget arbete ger resultat
“Kunniga, pålitliga, pålästa”
Dragkamp om ”centralen”
Vill växa med ramavtal
Gjorde verkstad av sina krav
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide–upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Bolt i egen prisklass
  • ”Från pärm till skärm”
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Träget arbete ger resultat
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Till försvar för LOV
  • Så skapades intresse för inköp

Läsarnas åsikter

Carina N : Träget arbete ger resultat
Som medarbetare i kommunen är det svårt att känna igen sig i den bild som målas upp i artikeln. Ett…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
Alf Karlsson : Gör Karlstad till ”Kahlstad”
Min fru, född i Karlstad gick i taket. Men vaaa f-n. Dom har sålt sig till djävulen för en spottstyver…
Upphandlare : Dragkamp om ”centralen”
Låter rimligt, synergier mellan de två verksamheterna finns ju inte och de har också helt olika målgrupper. Men KamK behöver…
Björn : “En upphandlare måste vara djärv”
Erik, 12 kap 12 § LOU stadgar att "En upphandlande myndighet ska på begäran av en leverantör lämna kompletterande upplysningar…
Måns Weimarck : Vill se statistik från krona ett
Ellen Hausel Heldahl har helt rätt i det hon implicit antyder – det är en stor utmaning för en offentlig…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »