Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

”Smartare upphandling – krav för cirkulär ekonomi”

DebattI mitten av 1920-talet var GM:s vd tidigt ute med att få kunderna att köpa bilar oftare än de behövde. 100 år senare är det hög tid att ställa om linjära tankesätt till cirkulära. Insikten om resursernas knapphet måste föras in i upphandlingskriterierna, skriver Per Grankvist och belyser vilka utmaningar trä- och möbelindustrin står inför.

| 2018-11-19
Hållbarhet i ordets bokstavliga bemärkelse måste värderas högre, skriver Per Grankvist. Foto: Anna Hållams

I mitten av 1920-talet tycktes det som om den amerikanska marknaden för automobiler höll på att mättas – de flesta som behövde fordonet hade redan skaffat ett. Alfred Sloan var chef för General Motors och under hans ledning skulle GM några år senare bli det största industriföretag världen dittills sett.

Vid den här tiden var automobilen primärt en nyttoprodukt som uppfyllde sin uppgift, något som underlättade förflyttning. Sloan insåg att hans problem skulle kunna lösas av att förändra detta förhållande.

Han gav order om att bilarnas utseende skulle förändras varje år – även om tekniken under skalet var oförändrad – för att få bilköparna att byta bil oftare än vad de behövde.

GM var det första företaget som använde planerat åldrande som en strategi för att öka konsumtion. Under resten av 1900-talet anammades tankegångarna av allt fler företag i strävan att få kunderna att köpa produkterna oftare än vad de egentligen behövde.

Tydligare än så kan nog inte 1900-talets stora idé om de massproducerade produkternas raka livslinje gestaltats: Tillverkning, användning, död.

Ju kortare och rakare livslinje, desto brantare blev de uppåtgående tillväxtlinjerna i företagens powerpoints.

Det är snart 2020-tal och många är bekymrade. Omständigheterna kräver att det linjära tankesättet ska böjas till en cirkel. För många företag är det en skrämmande tanke då de inser att den affärsakrobatiska övningen riskerar att bryta verksamhetens vinstdrivande ryggrad på kuppen.

Därför förvånades jag av hur bekymmersfritt flera stora företag i trä- och möbelindustrin uttryckte sig om den förändring de står inför, när jag lyssnade på ett seminarium i Almedalen. När Ikeas hållbarhetschef tidigare i år deklarerade att deras strategi är att vara helt cirkulära, upplevde jag att de var nästan ensamma om att tala om cirkularitet.

På samma scen i Visby berättade personen med motsvarande befattning på Kinnarps att de räknar med att ha cirkulära lösningar inom två år. De talade också om en annan dimension.

I den cirkulära affärsmodellen är det viktigt att inte stoppa in något onödigt i cirkeln, och att se till att cirkelrörelsen går så sakta som möjligt. Samtidigt som målet är att bara använda hållbara material och att bli världsmästare på materialåtervinning för att sluta cirkeln, är varje åtgärd som minimerar materialåtgången och förlänger livstiden hos produkterna avgörande.

Det är utifrån den insikten som Modexa, specialist på renoveringar i allmännyttan, skapat en metod där man byter ut så lite som möjligt. Egentligen är det bara ytan som det handlar om, köksstommarna får nya luckor och handtag. Det minskar materialåtgången, priset och renoveringstiden.

Hela tiden måste dock fokus ligga på att föra in de gemensamma resursernas knapphet i upphandlingskriterierna. Hållbarhet i ordets bokstavliga bemärkelse måste värderas högre och andra kriterier borde adderas enligt många av företagen jag talar med samt ha tuffare krav.

Dagens upphandlingskriterier är för linjära och borde bytas ut mot cirkulär funktionsupphandling, menar exempelvis Ikea. Det innebär att vad man handlar inte längre är ett skrivbord och en stol, utan en bra arbetsmiljö som kan hålla över tid.

Även möbelproducenter som Kinnarps och EFG välkomnar funktionsupphandling, de ser gärna att upphandlingsunderlagen är mer detaljerade med krav på en viss andel återvunnet material eller att produkterna ska vara helt cirkulära. Om upphandlingarnas syfte var att främja cirkularitet skulle kvalitet och funktion bli viktigare, och branschen skulle därmed kunna slippa prata pris för att i stället kunna tala om prisvärdhet i förhållande till livslängd.
Per Grankvist
journalist och författare med fokus på hållbarhet

Läs mer: Debatt Cirkulär EkonomiKonkurrensMiljö

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Skärmpdump från seminarium, anordnat av Kommissionen för skattenytta.

Stakar ut nya politiken

Civilminister Erik Slottner är förfärad över hur vissa byggentreprenader ”drar iväg” i kostnader. Han vill också se färre trösklar för anbudsgivare och ökat fokus på konkurrens.

Sarwe Appelqvist Skärmdump från Kungsbacka kommuns politikerutbildning.

Bygger röd tråd med politiker

Kungsbacka kommun tar politikerutbildning på allvar med en introduktion om kommunala inköp som vässats lagom till att nya politiker nu påbörjar sina uppdrag efter valet.

Foto: FMV

Så påverkar osäkra världsläget FMV

Det osäkra omvärldsläget slår igenom i FMV:s nya ramavtal för släckvätska till flygvapnets räddningsbilar. Leverantören fick lämna en plan över pris för ökad kapacitet vid ett förhöjt beredskapsläge, samt beskrivning av produktionsanläggningar och fraktinformation.

Olle Lundin Foto: Mikael Wallerstedt.

”Inte noga med lagar i Falkenberg”

Professor Olle Lundin tycker att ”Falkenbergshärvan” sticker ut genom kommunledningens agerande.

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Stakar ut nya politikenStakar ut nya politiken
Bygger röd tråd med politikerBygger röd tråd med politiker
Så påverkar osäkra världsläget FMVSå påverkar osäkra världsläget FMV
”Inte noga med lagar i Falkenberg””Inte noga med lagar i Falkenberg”
Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • ”Inte noga med lagar i Falkenberg”Tack för en bra artikel och intressanta synpunkter professor Lundin.
  • Så påverkar osäkra världsläget FMVIntressant artikel. Skulle vara spännande att få veta vad FMV såg som den stora vinsten med procentuell uppräkning kontra index?...
  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »