Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Sverige går miste om innovationer”

DebattOvilja att testa nya upphandlingsmodeller medför att Sverige går miste om innovationer inom bygg- och anläggningssektorn, skriver Johan Nyström, transportforskare.

| 2024-06-26
Johan Nyström, Nyfou, och affilierad transportforskare Infrasweden samt VTI.

För sex år sedan utvecklade jag en upphandlingsmodell som belönar innovativa trafiklösningar för framkomlighet under pågående vägarbeten. Exemplet som användes var temporär bro över byggarbetsplatsen.

Min teoretiska idé har nu realiserats av ett schweiziskt företag med en mobil bro, där vägunderhåll genomförs på ett arbetsmiljösäkert sätt samtidigt som fordon färdas ovanför vägarbetet. Ovilja att testa nya upphandlingsmodeller medför att Sverige går miste om innovationer i bygg- och anläggningssektorn.

Kinnarps kvalitet i varje detalj, effekt i varje krona

Forskningsprojektet, som finansierades av SBUF och Infrasweden, syftade till att studera samhällsekonomiska kostnader av att stänga av trafik vid vägarbeten.

En svensk entreprenör hade förlorat en upphandling med en dyrare, men i deras tycke, samhällsekonomiskt bättre lösning gällande en broförstärkning. Konceptet innebar ett snabbt broutbyte som minimerade avstängningen av E4:an.

Lösningen var dock dyrare än traditionell broförstärkning. Då upphandlingen tilldelades på lägsta pris, vann de inte kontraktet. Upphandlingen värdesatte inte den samhällsekonomiska nyttan av ökad arbetsmiljösäkerhet och mindre trafikstörningar.

Utifrån detta exempel utformade jag och kollegor en upphandlingsmodell, där entreprenörerna får betala för trafikstörningar som uppkommer vid vägarbeten, så kallade trafikstörningsavgifter. Därav skapas incitament att minimera vägavstängningar och att komma upp med innovativa trafiklösningar.

För att illustrera de konsekvenser som införandet av en trafikstörningsavgift kan medföra, simulerades trafiksituationen på Stadsgårdsleden i samband med ombyggnaden av Slussen i Stockholm. Ursprungligen hade Stadsgårdsleden två körfält åt vardera håll som halverades i samband med Slussen-arbetet. Den samhällsekonomiska kostnaden av två avstängda körfält beräknades till 80 miljoner kronor per år, vilket skulle utgöra trafikstörningsavgifter för entreprenören i den tilltänkta upphandlingsmodellen.

En teknisk lösning, exempelvis en temporär bro över byggarbetsplatsen vars byggkostnad understiger trafikstörningsavgiften, skulle vara lönsamt för entreprenören att genomföra och samtidigt förbättra samhällsekonomin.

Det schweiziska företaget Marti Group har tillsammans med beställaren Fedro realiserat idén med innovationen Astra Bridge. Under 2024 nyttjades den för första gången. Bron är 257 meter lång med två filer och en maxhastighet på 60 km/h. Samtidigt som trafiken flödar kan arbetsmiljösäkert underhållsarbete genomföras under bron.

Produktivitetskommissionen (SOU 2024:29) slår fast att oviljan att testa nya kontraktsmodeller hämmar produktiviteten och innovationer i infrastrukturbyggande. Den svenska bygg- och anläggningssektorn investerar mindre än andra branscher och länder i forskning och utveckling (FoU).

I genomsnitt investerar det svenska näringslivet 1,6 procent av omsättningen i FoU. Siffran för bygg- och anläggningssektorn är 0,1 procent, vilket också är under EU-genomsnittet för samma sektor.

Bristen på FoU-investeringar är problematisk. Ökande byggkostnader samtidigt som branschen ska ställa om, förutsätter innovationer. Sådana uppstår inte ur intet utan kräver att branschens aktörer satsar på FoU. Det handlar om att hitta nya produkter men även innovativa processer och tekniker.

Dagens upphandlingar på lägsta pris med overifierbara krav, skapar skönhetstävlingar. Det uppmuntrar entreprenörer att lova högt i anbuden, men inte nödvändigtvis leverera. En dyrare men tekniskt överlägsen lösning vinner inte upphandlingen mot konkurrenter som retoriskt lovar stort på krav som inte kan följas upp.

Exempel inkluderar krav på utsläppsfria byggarbetsplatser, som omöjligt kan levereras då elgrävare (utöver demoversioner) ännu inte finns att tillgå. Eller krav på HVO, som sedan ska självrapporteras. Utan uppföljning är det lätt att lova saker i anbuden. Förlorarna på sådana upphandlingar är klimatet och samhället, samt ärliga entreprenörer med realistiska hållbarbarhetsplaner.

För att få igång svenska byggföretags investeringar i FoU behövs trovärdiga signaler från beställare att de kommer att betala företagen för innovationer. Investeringar i FoU genomförs enbart om företagen ser en framtida nytta.

Det måste finnas en förväntan om att dagens satsningar kommer att kunna omsättas i fler beställningar och därmed öka den framtida lönsamheten. Av det följer att kvalitetskrav i upphandlingar måste vara transparenta och mätbara. Om så inte är fallet är det inte lönsamt att satsa på FoU-projekt som höjer kvaliteten. Låt oss möjliggöra att innovationer som mobila broar även har en chans i Sverige.

Johan Nyström
Nyfou och affilierad transportforskare Infrasweden samt VTI

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetTransport och trafik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lediga jobb

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

Inköpsanalytiker till Göteborgs stad

Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköps- och e-handelssamordnare till MSB

Upphandlingskonsult inom Aff på Svefa

Jurist inriktning upphandling och offentliga affärer – Telge Inköp

Örebro Logotyp

Seniora upphandlare till Örebro kommuns upphandlingsenhet

Upphandlare inom Livsmedel/måltider och Omsättningsvaror

Upphandlingsmyndigheten söker jurist till Frågeservice

  • Upphandlare till Tyresö kommun 
  • Upphandlingsansvarig till Sydvatten

Senaste nyheterna

Kammarrätten i GöteborgTar ”Sussa” till högre rätt
Vaxholms stad söker upphandlingschef
”Tänk som en triangel”
Upphandlar vaccin tillsammans
Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team
Detalj fällde Osbyleverantör
Vill samla upphandlingsdata
De styr Anbudspriset
Inköpsanalytiker till Göteborgs stad
Madeleine MannefredPrövar ny mark i det offentliga
Upphandlare till Tyresö kommun 
UHM missade att rapportera
Norrköpings kommun söker erfaren avtalscontroller till samhällsbyggnadskontoret
DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Veronica MagnussonFacklig sågning av korruptionslag
Kinnarps v.46
Konkurrensverkets logotypGöteborg får böta 5 miljoner
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköps- och e-handelssamordnare till MSB
Straffas för dyr it-lösning
Döms även i hovrätten
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

”Tillsammans utgör vi en enorm kunskapsbank”

Vill du hålla jämna steg med den snabba utvecklingen inom IT-branschen och känna dig mindre ensam på jobbet? I det digitala nätverket för IT-upphandlare möter du experter och kollegor från hela Sverige för diskussioner och erfarenhetsutbyte med föreläsningar om det senaste med konkreta råd och tips.

Mest visade inlägg

  • Straffas för dyr it-lösning
  • Göteborg får böta 5 miljoner
  • UHM missade att rapportera
  • Facklig sågning av korruptionslag
  • Prövar ny mark i det offentliga
  • DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
  • KKV:s mörka höst
  • De styr Anbudspriset
  • Dubbelt avhopp från Ängelholm
  • Vässar uppföljningen med grupp

Läsarnas åsikter

Amanda : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med ovan, och att fortsätta spä på fördomar kring att en utvärderingsmodell med lägsta pris (när faktiskt pris i…
Per : UHM missade att rapportera
Om statisktiken kommer från efterannonser i upphandlingar har jag väldigt svårt att se att den informationen skulle kunna resultera i…
Upphandlare : UHM missade att rapportera
Pinsamt att det ska vara så svårt, till och med för den föreskrivande myndigheten. Då är det svårt att med…
Lars : UHM missade att rapportera
Miljö & Utveckling i kunde sin granskning varit tydligare med att det finns mycket stora skillnader mellan annonsdatabaserna. Cirka hälften…
Måns Weimarck : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Hej artikelförfattaren! Offentliga myndigheter kommer alltid att köpa den billigaste lösningen på det behov man har, med referens till de…
G : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Håller med, Per. Om implementerat korrekt i upphandlingen så är lägsta pris många gånger den bästa modellen. Håller även med…
Per : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Absolut. Lägst pris är oslagbart om man inte vill kompromissa om kvaliten, möjligen med undantag för att fast pris är…
LXV : Straffas för dyr it-lösning
På tal om öppen källkod och "inlåsningseffekter" vore det intressant att höra KKV:s ställningstagande apropå upphandlingssveriges vägran att konkurrensutsätta Microsofts…
Konfunderad : Straffas för dyr it-lösning
Konkurrensverkets beslut tycks bygga på en teoretisk syn på hur IT-marknaden fungerar. Att kommunen inte krävde öppen källkod från början…
Charlotte : DEBATT: Så kan offentliga inköp rädda haven
Är det någon som utvärderar med lägsta pris om det inte gäller ett inköp av en typ maskin? Jobbar själv…

Aktuella utbildningar

  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november – FULLBOKAD
  • Robusta IT-avtal | 26 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | Våren 2026