Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

”Sverige går miste om innovationer”

DebattOvilja att testa nya upphandlingsmodeller medför att Sverige går miste om innovationer inom bygg- och anläggningssektorn, skriver Johan Nyström, transportforskare.

| 2024-06-26
Johan Nyström, Nyfou, och affilierad transportforskare Infrasweden samt VTI.

För sex år sedan utvecklade jag en upphandlingsmodell som belönar innovativa trafiklösningar för framkomlighet under pågående vägarbeten. Exemplet som användes var temporär bro över byggarbetsplatsen.

Min teoretiska idé har nu realiserats av ett schweiziskt företag med en mobil bro, där vägunderhåll genomförs på ett arbetsmiljösäkert sätt samtidigt som fordon färdas ovanför vägarbetet. Ovilja att testa nya upphandlingsmodeller medför att Sverige går miste om innovationer i bygg- och anläggningssektorn.

Forskningsprojektet, som finansierades av SBUF och Infrasweden, syftade till att studera samhällsekonomiska kostnader av att stänga av trafik vid vägarbeten.

En svensk entreprenör hade förlorat en upphandling med en dyrare, men i deras tycke, samhällsekonomiskt bättre lösning gällande en broförstärkning. Konceptet innebar ett snabbt broutbyte som minimerade avstängningen av E4:an.

Lösningen var dock dyrare än traditionell broförstärkning. Då upphandlingen tilldelades på lägsta pris, vann de inte kontraktet. Upphandlingen värdesatte inte den samhällsekonomiska nyttan av ökad arbetsmiljösäkerhet och mindre trafikstörningar.

Utifrån detta exempel utformade jag och kollegor en upphandlingsmodell, där entreprenörerna får betala för trafikstörningar som uppkommer vid vägarbeten, så kallade trafikstörningsavgifter. Därav skapas incitament att minimera vägavstängningar och att komma upp med innovativa trafiklösningar.

För att illustrera de konsekvenser som införandet av en trafikstörningsavgift kan medföra, simulerades trafiksituationen på Stadsgårdsleden i samband med ombyggnaden av Slussen i Stockholm. Ursprungligen hade Stadsgårdsleden två körfält åt vardera håll som halverades i samband med Slussen-arbetet. Den samhällsekonomiska kostnaden av två avstängda körfält beräknades till 80 miljoner kronor per år, vilket skulle utgöra trafikstörningsavgifter för entreprenören i den tilltänkta upphandlingsmodellen.

En teknisk lösning, exempelvis en temporär bro över byggarbetsplatsen vars byggkostnad understiger trafikstörningsavgiften, skulle vara lönsamt för entreprenören att genomföra och samtidigt förbättra samhällsekonomin.

Det schweiziska företaget Marti Group har tillsammans med beställaren Fedro realiserat idén med innovationen Astra Bridge. Under 2024 nyttjades den för första gången. Bron är 257 meter lång med två filer och en maxhastighet på 60 km/h. Samtidigt som trafiken flödar kan arbetsmiljösäkert underhållsarbete genomföras under bron.

Produktivitetskommissionen (SOU 2024:29) slår fast att oviljan att testa nya kontraktsmodeller hämmar produktiviteten och innovationer i infrastrukturbyggande. Den svenska bygg- och anläggningssektorn investerar mindre än andra branscher och länder i forskning och utveckling (FoU).

I genomsnitt investerar det svenska näringslivet 1,6 procent av omsättningen i FoU. Siffran för bygg- och anläggningssektorn är 0,1 procent, vilket också är under EU-genomsnittet för samma sektor.

Bristen på FoU-investeringar är problematisk. Ökande byggkostnader samtidigt som branschen ska ställa om, förutsätter innovationer. Sådana uppstår inte ur intet utan kräver att branschens aktörer satsar på FoU. Det handlar om att hitta nya produkter men även innovativa processer och tekniker.

Dagens upphandlingar på lägsta pris med overifierbara krav, skapar skönhetstävlingar. Det uppmuntrar entreprenörer att lova högt i anbuden, men inte nödvändigtvis leverera. En dyrare men tekniskt överlägsen lösning vinner inte upphandlingen mot konkurrenter som retoriskt lovar stort på krav som inte kan följas upp.

Exempel inkluderar krav på utsläppsfria byggarbetsplatser, som omöjligt kan levereras då elgrävare (utöver demoversioner) ännu inte finns att tillgå. Eller krav på HVO, som sedan ska självrapporteras. Utan uppföljning är det lätt att lova saker i anbuden. Förlorarna på sådana upphandlingar är klimatet och samhället, samt ärliga entreprenörer med realistiska hållbarbarhetsplaner.

För att få igång svenska byggföretags investeringar i FoU behövs trovärdiga signaler från beställare att de kommer att betala företagen för innovationer. Investeringar i FoU genomförs enbart om företagen ser en framtida nytta.

Det måste finnas en förväntan om att dagens satsningar kommer att kunna omsättas i fler beställningar och därmed öka den framtida lönsamheten. Av det följer att kvalitetskrav i upphandlingar måste vara transparenta och mätbara. Om så inte är fallet är det inte lönsamt att satsa på FoU-projekt som höjer kvaliteten. Låt oss möjliggöra att innovationer som mobila broar även har en chans i Sverige.

Johan Nyström
Nyfou och affilierad transportforskare Infrasweden samt VTI

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: DebattHållbarhetTransport och trafik

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Låg kickback blir något högre

Efter flera år av gradvisa sänkningar väljer Sinfra att höja sin kickback med 0,2 procentenheter till 0,9 procent från 1 juli.

Mössan på med kommunala köp

Kommunal inköpskraft kan tjäna som motvikt till en marknad för studentmössor som många upplever som alltmer dysfunktionell. Uppsala är senast i raden av kommuner att gå till upphandling.

Sara Baeckmark

“Namnet speglar kulturen”

Karriär

Åren på Regeringskansliet väckte intresset för upphandling – tiden på SEK gav erfarenhet som chef. Sedan 7 april leds Familjebostäders inköpsorganisation av Sara Baeckmark.

Kommunen segrare i Värnamotvist

Värnamo kommun får rätt i en segsliten byggtvist kring ett avtal som hävdes 2017. Entreprenören döms att ersätta kommunen med drygt 50 miljoner kronor.

Dalauppror mot miljardgräns

Region Dalarna ställer omsättningskrav på en miljard kronor för sin kollektivtrafik. Det har skapat ett politiskt missnöje med kritik mot upphandlingen från alla kanter.

Skanskas låga pris godkänns

Jönköpings kommun gjorde fel som förkastade ett anbud från Skanska som onormalt lågt. Det fastslår Kammarrätten i ett beslut om att rätta en upphandling av VA-arbeten.

Lediga jobb

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Upphandlare till MSB

MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Inköpare till MSB

Senaste nyheterna

Låg kickback blir något högre
Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen
Mössan på med kommunala köp
Sara Baeckmark“Namnet speglar kulturen”
Kommunen segrare i Värnamotvist
Dalauppror mot miljardgräns
Skanskas låga pris godkänns
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapUpphandlare till MSB
MSB myndigheten för samhällsskydd och beredskapInköpare till MSB
Synar korruption vid upphandling
Välkomnar försörjningsavtal
“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
Anna BergendalTill försvar för LOV
Sara Heelge VikmångStora ratar hemtjänst-LOV
Platsannonserbjudande sommar2025
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Skanskas låga pris godkänns
  • Synar korruption vid upphandling
  • Välkomnar försörjningsavtal
  • “Namnet speglar kulturen”
  • Mössan på med kommunala köp
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Kommunen segrare i Värnamotvist
  • Dalauppror mot miljardgräns
  • “Ta mer risk, upphandlare”
  • Låg kickback blir något högre

Läsarnas åsikter

Monica : Mössan på med kommunala köp
Är detta verkligen något en kommun ska ägna sig åt? Fint syfte såklart men är det en kommunal angelägenhet att…
Peter : Skanskas låga pris godkänns
Gärna en uppföljande kommentar ifrån Jkpg kommuns jurist som, mer eller mindre, förmätet lät uttala: "för mig handlar det om…
Anna : Skanskas låga pris godkänns
Det känns som ett spel för gallerierna det här med onormalt låga priser. I verkligheten händer ju ingenting. Det går…
Karoline Holmberg : ”Från pärm till skärm”
Jag skulle snarare säga att man behöver analysera e-handelslösningarna för att se vilka av dem som är lämpliga för vilken…
Arian Dushku : När skattekontot visar leverantörsproblem
Hej Andreas, Tack för dina ord och din fråga! Skattekontot kan berörd leverantör beställa via Skatteverket. Be dem ange erat…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Mångfald och AI trendar på Anbudsdagen

Vill du veta hur du undviker onödiga anbudsmissar och hur AI kan underlätta i anbudsprocessen? Är du dessutom nyfiken på hur kulturell mångfald är något du kan dra nytta av i anbudsarbetet? På Anbudsdagen den 14 oktober på Bygget i Stockholm samlas leverantörer från hela Sverige till en heldag för att lyssna till experter som delar med sig av tips och insikter för att göra fler och bättre offentliga affärer.

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Tillämpat krav som inte uttryckligen framgått
  • Hetaste rättsfallen från första kvartalet
  • Mer restriktiv bedömning av avvikelser?
  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »