På riksdagens bord ligger just nu en proposition vilken enligt regeringen ska förenkla för alla som är involverade i offentlig upphandling. Godkänns propositionen ersätts nämligen lagen om offentlig upphandling (LOU) med två nya lagar den 1 januari 2008.
Den första av de nya föreslagna lagarna reglerar offentlig upphandling av byggentrepenader, varor och tjänster (Klassiska lagen) medan den andra föreslagna lagen reglerar upphandling av vatten, energi, transporter och posttjänster (Försörjningslagen). Notera i det här sammanhanget att posttjänster ingår i den sistnämnda lagen. Ytterligare en förändring är att direktivet inte längre gäller för telekommunikationssektorn.
Bygger på EG-direktiv
De båda nya lagförslagen bygger på det nya EG-direktivet om offentlig upphandling av byggentreprenader, varor och tjänster (2004/18/EG) respektive det nya direktivet om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster (2004/17/EG). Ett direktiv kan beskrivas som EU:s motsvarighet till lag.
En av de mest uppenbara förändringarna i förhållande till de äldre direktiven är alltså att de tre olika direktiven om upphandling av byggentreprenader, varor respektive tjänster samlats till ett enda direktiv, vilket enligt förslagen i sig innebär både en förenkling och en förbättring.
Mer lättläst
De nya EG-direktiven följer i stort sett de tidigare men ambitionen har varit att göra texten mer lättläst genom att skapa en struktur som följer upphandlingsprocessen. Förändringarna som föreslås i propositionen är anpassade till den ambitionen.
En viktig nyhet är att man i direktivet för den klassiska sektorn (klassiska lagen) inför bestämmelser om ramavtal. Ramavtal ska i det fallet kunna användas på i huvudsak två sätt. Innehåller ramavtalet samtliga villkor för leverans enligt ramavtalet kan kontrakt tilldelas enligt ramavtalets villkor. Är inte samtliga villkor fastställda i ramavtalet ska tilldelning ske först sedan en förnyad konkurrensutsättning gjorts.
Miljö- och social hänsyn har fått ökat utrymme i de föreslagna lagarna. I texten anges nämligen att ”En upphandlande myndighet respektive upphandlande enhet får ställa särskilda sociala, miljömässiga och andra krav på hur kontrakt fullgörs, under förutsättning att kraven är förenliga med gemenskapsrätten och anges i annonsen om upphandlingen eller i förfrågningsunderlaget”.
Mer elektronisk kommunikation
Förslaget innebär även en ökad användning av elektronisk kommunikation vid upphandlingar. Enligt regeringen kommer det initialt innebära ökade kostnader både för myndigheter och enskilda företag eftersom nya system måste tas fram. Man menar dock samtidigt att den elektroniska upphandlingen kommer att bidra till snabbare processer och mindre administration.
Andra områden som påverkas av förändringen är regler kring förhandsannonsering och tidsfrister. Ytterligare ett tillägg är skyldigheten för den upphandlande myndigheten respektive upphandlande enheten att utesluta en leverantör från ett upphandlingsförfarande om denne enligt lagakraftvunnen dom gjort sig skyldig till viss brottslighet som exempelvis riktar sig mot Europeiska gemenskapens ekonomiska intressen. Det gäller alltså brott som exempelvis bestickning och pengatvätt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer