Åtgärder för strategisk upphandling som regeringen genomför
1. En handlingsplan för goda offentliga affärer. Början av 2014.
2. Strategisk offentlig upphandling integreras i kompetensutvecklingen av ledare i staten. 2014.
3. Statens inköpscentral ska hjälpa dem som avropar från inköpscentralens ramavtal. 2014.
4. Myndighetschefen ska besluta om Statens inköpscentrals ramavtal inte ska användas av myndigheten. 2014.
5. Förtydliga vad som krävs för att upphandlande enheter ska få använda inköpscentralers ramavtal. 2015.*
6. Statens inköpscentral ska analysera för- och nackdelar med förpliktigande ramavtalsvolymer. 2014.
7. 4,5 miljoner kronor per år avsätts under en femårsperiod för att finansiera tre professurer inom offentlig upphandling. 2014.
8. 2,5 miljoner kronor avsätts årligen under en treårsperiod till uppdragsutbildning inom offentlig upphandling. 2015.
9. Anslagen till forskning om offentlig upphandling ökas med 10–15 miljoner kronor.
Det samordnade upphandlingsstödet ska:
10. Utveckla processbeskrivningar och vägledningar för strategisk upphandling och inköpsstrategier. 2014.
11. Informera verksamhetsföreträdare om upphandlingens strategiska betydelse. 2015
12. För specifika produktgrupper ta fram vägledning för marknadsanalys, kvalitetskrav, tilldelningskriterier, utvärderingsmodeller, miljökriterier och sociala kriterier samt uppföljning. 2014.
13. Ta fram vägledning om inköpssamverkan med fokus på mindre kommuners behov av stöd. 2015.
14. Verka för att uppdragsutbildning inom offentlig upphandling anordnas. 2015.
15. Göra forskning som är relevant tillgänglig för upphandlande enheter. 2014.
Prioriterade regelförenklingar som regeringen genomför:
16. Det klassiska direktivförslagets bestämmelser om ett förfarande som innehåller förhandling införs i LOU. 2015.*
17. Nya direktupphandlingsgränser (LOU: 600 000 kronor för varor och tjänster, 1,2 miljoner kronor för byggentreprenader, LUF: 1,2 och 1,6 miljoner kronor för varor respektive tjänster). Direktupphandlingar över 100 000 kronor ska dokumenteras och upphandlande enheter ska anta riktlinjer för direktupphandlingar.
1/1 2015.
18. Bestämmelserna i LOU och LUF om de grundläggande principernas tillämplighet bör ses över för upphandlingar som saknar gränsöverskridande intresse. Överväga att utnyttja det nationella handlingsutrymmet för att undanta vissa sociala tjänster från upphandling enligt LOU. 2015.*
19. All annonsering enligt LOU och LUF ska ske i databaser som en statistikmyndighet har godkänt. 1/1 2015
20. Enskilda personers särskilda behov eller val ska kunna vara grund för att tilldela kontrakt inom ett ramavtal för varor eller tjänster som är avsedda för den enskilde. 2015.*
Åtgärder, med anledning av de prioriterade lagstiftningsåtgärderna, som det samordnade upphandlingsstödet genomför:
21. Allmänt tillgängliga elektroniska databaser för annonsering ska godkännas av en statistikmyndighet. 2014.
22. Vägledning till upphandlande enheter som visar hur de kan underlätta för små företag och icke-vinstorganisationer att delta i upphandlingar av ramavtal för varor eller tjänster som är avsedda för den enskilde. 2015.
23. Tar fram en vägledning för mindre företag och icke-vinstorganisationer som tydliggör förutsättningarna att delta i upphandlingar av ramavtal enligt förslag 20 och valfrihetssystem. 2015.
24. Utvecklar ett metodstöd för hur upphandlande enheter kan informera om valmöjligheter till enskilda. 2015.
25. Ta fram en vägledning som ger upphandlande myndigheter stöd i strategiska vägval vid införandet av valfrihet för enskilda. 2015.
Åtgärder avseende prövningen av upphandlingsmål som regeringen genomför:
26. Upphandlingsmål koncentreras till tre förvaltningsrätter och en kammarrätt. 2014.
27. Direktupphandling får temporärt användas när upphandlingen blivit överprövad och en förlängd avtalsspärr har inträtt. 2014.
28 En medlingsfunktion som föreslår lösningar på strukturella problem på specifika marknader inrättas. 2015.
Åtgärder inom miljömässigt och socialt ansvarsfull offentlig upphandling som regeringen genomför:
29. Regeringen bör ta initiativ till ett nordiskt samarbete kring kriterier för miljöhänsyn och sociala hänsyn, uppföljning samt upphandling av transformativa lösningar.** 2014.
30. Bestämmelser om reserverade kontrakt genomförs i LOU och LUF (att delar av en upphandling reserveras för organisationer som främjar integration på arbetsmarknaden av exempelvis funktionshindrade). 2015.*
Åtgärder inom miljömässigt och socialt ansvarsfull offentlig upphandling som det samordnade upphandlingsstödet genomför (alternativt Miljöstyrningsrådet):
31. Miljökravspaket och uppföljningsinstruktioner för de vanligaste produktområdena. 2014.
32. Förstudie om och hur landstingens databas för uppföljning av sociala krav kan utvecklas och breddas i syfte att underlätta uppföljningen av miljökrav. 2014.
33. Statens inköpscentral upphandlar ramavtal för uppföljning av miljökrav. 2014.
34. Statens inköpscentral identifierar områden där behovet av transformativa lösningar** är särskilt stort. Lösningar upphandlas därefter av inköpscentralen. 2014.
35. Samarbetskluster med deltagare från både upphandlande myndigheter och leverantörer för att främja transformativa lösningar** i offentlig upphandling. 2014.
36. Samlar och sprider erfarenheter transformativa lösningar. 2014.
37. Vägledningar för livscykelkostnader och externa kostnader i offentliga upphandlingar. 2014.
38. Kriterier för socialt ansvarsfull offentlig upphandling, vägledning om uppföljning, lämpliga bevis och sanktioner. 2014.
39. En nationell databas för uppföljning av etiska krav. 2014.
40. Vägledningar om gränsen mellan upphandling och bidragsgivning. 2014.
Åtgärder för en förbättrad upphandlingsstatistik som regeringen genomför:
41. För upphandlingar över direktupphandlingsgränsen införs ökade krav på annonsens innehåll och krav på efterannonsering. 1/1 2015.
42. De godkända annonsdatabaserna ska en gång per år leverera uppgifter till den statistikansvariga myndigheten. 1/1 2015.
43. Upphandlande enheter ska löpande skicka organisationsnummer på de leverantörer som anslutits eller utträtt ur ett valfrihetssystem. 1/1 2016.
Åtgärder för en förbättrad upphandlingsstatistik som det samordnade upphandlingsstödet eller annan myndighet genomför:
44. Samlar in uppgifter om de upphandlande enheternas inköpsvolymer. 2016.
45. Vart tredje år görs en stickprovsundersökning om miljökrav och sociala krav i offentliga upphandlingar. 2018.
46. En allmänt tillgänglig databas med uppgifter om alla genomförda upphandlingar. 2016.
47. En permanent arbetsgrupp utformar detaljerna kring den statistik som ska samlas in och hur insamlingen ska gå till. 2014.
* I samband med genomförandet av upphandlingsdirektiven.
** Med transformativa lösningar menas tekniksprång som minskar energi- eller resursförbrukningen med minst 80 procent, till exempel videokonferensen i stället för resor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer