Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Fem jobbsamtal som kan döda din karriär

KarriärVisst känns din arbetsplats avslappnad och öppen. Trots det finns det minerad mark. Här är fem samtal du ska undvika

| 2016-04-21

Nej, det är inte säkert att det går att prata om allt på jobbet. I en studie som ledarskapskonsulten Vitalsmart gjort bland anställda i USA uppgav mer än åtta av tio att de varit med om att kollegor sagt något som fått katastrofala följder för deras karriärer.

Nästan sju av tio erkände att de själva någon gång sluntit rejält med tungan. En tredjedel uppgav att det kostat dem en löneförhöjning eller ett kliv uppåt i karriären. Nästan lika många att det förstört en relation på jobbet.

Amerikanska sajten CIO listar de fem jobbsamtal som enligt studien måste undvikas till vilket pris som helst.

1. Självmord genom feedback
Det här är ett av de vanligaste misstagen. Du missförstår signalerna från din kollega – eller ännu värre din chef – och flikar in feedback när du borde vara tyst.

Men om en person inte bett om feedback och den inte kan sägas på ett taktfullt sätt, privat eller diskret – ja då är det nog bäst att hålla tyst råder David Maxfield, forskningsansvarig på Vitalsmarts som varit med och tagit fram studien.

– Om du inte kan säga något snällt, säg ingenting alls, säger han och berättar om en person som berättar i studien att han gett sin chef feedback på ett gruppmöte.

– Han tyckte inte själv att det han sa var särskilt hårt men chefen kände sig påhoppad och förnedrad.

2. Skvallerkarma
Det här kan inträffa när du avslöjar dina verkliga känslor för en person eller en situation. Kanske ventilerar du det inför en arbetskamrat men beroende på hur nära ni står så kan det verkligen slå tillbaka.

– Det är lätt att missta sig och anförtro sig till fel kollega, det kan handla om att du behöver lätta på trycket eller helt enkelt försöker göra rätt och närma dig en svår situation, säger David Maxfield.

I stället är hans råd att du pratar med din partner, en vän eller släkting – och de får inte vara kopplade till ditt jobb.

3. Politik och religion är knepigt
Inte heller politik, religion eller andra känslomässigt laddade ämnen är särskilt smart att prata om på jobbet, enligt David Maxfield.

En person i studien tyckte själv att det var okontroversiellt att säga att han enbart tittade på den högerpopulistiska amerikanska kabelkanalen Fox News. Men det hela eskalerade till en upprörd politisk debatt och skapade friktion på jobbet under en lång tid.

4. Låta orden rusa iväg
Alla blir vi ibland irriterade och tappar humöret. Då är det lätt hänt att dra till lite för mycket och använda allt för hårda ord.

– När du går ifrån att säga “Det här är en dålig idé” till att säga “idiot” har du definitivt gått för långt.

5. Svara alla
Det kan handla om ren klumpighet, stress eller att inte ha tillräckligt fokus på det du håller på med men kan vara förödande för dig på ditt jobb.

– Dubbelkolla alltid vart du skickar ditt mejl. Läs om svaret, högt om det går. Det här är ett av de enklaste misstagen att undvika eftersom du faktiskt har tid att kolla att du säger rätt saker till rätt person innan du trycker på sändknappen, säger David Maxfield.

Så kommer du tillbaka
Jo, det går men det kan ta tid och kraft. För det första måste du förstå vad du ber om ursäkt för och göra det utan att skylla ifrån dig.

– Börja med en ursäkt men ännu effektivare är att faktiskt göra en personlig uppoffring – av din tid, ditt ego eller dina pengar, säger David Maxfield.

Han berättar om en kvinna i studien som deltagit i ett konferenssamtal och trott att hon tryckt på muteknappen när hon utbrast att cheferna var idioter. För att rätta till det reste hon runt till alla och bad dem personligen om ursäkt.

Om det verkligen hjälpte framgick inte men det viktiga är ändå att göra ett uppriktigt försök, råder David Maxwell.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fem jobbsamtal som kan döda din karriär”

  1. LXV skriver:
    22 april, 2016 kl. 10:55

    Ang. punkt 3 – till skillnad från FAS (om man ska vara helt korrekt med “försvenskandet” av internationalismer) är arbetstagare i Sverige skyddade mot att skönsmässigt diskrimineras beträffande bl.a. sin religion eller politiska åsikter.
    Tips till redaktionen: fokusera på väsentliga upphandlingsfrågor i stället för sånt här trams, det påverkar er källtrovärdighet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026