Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Fem jobbsamtal som kan döda din karriär

KarriärVisst känns din arbetsplats avslappnad och öppen. Trots det finns det minerad mark. Här är fem samtal du ska undvika

| 2016-04-21

Nej, det är inte säkert att det går att prata om allt på jobbet. I en studie som ledarskapskonsulten Vitalsmart gjort bland anställda i USA uppgav mer än åtta av tio att de varit med om att kollegor sagt något som fått katastrofala följder för deras karriärer.

Nästan sju av tio erkände att de själva någon gång sluntit rejält med tungan. En tredjedel uppgav att det kostat dem en löneförhöjning eller ett kliv uppåt i karriären. Nästan lika många att det förstört en relation på jobbet.

Amerikanska sajten CIO listar de fem jobbsamtal som enligt studien måste undvikas till vilket pris som helst.

1. Självmord genom feedback
Det här är ett av de vanligaste misstagen. Du missförstår signalerna från din kollega – eller ännu värre din chef – och flikar in feedback när du borde vara tyst.

Men om en person inte bett om feedback och den inte kan sägas på ett taktfullt sätt, privat eller diskret – ja då är det nog bäst att hålla tyst råder David Maxfield, forskningsansvarig på Vitalsmarts som varit med och tagit fram studien.

– Om du inte kan säga något snällt, säg ingenting alls, säger han och berättar om en person som berättar i studien att han gett sin chef feedback på ett gruppmöte.

– Han tyckte inte själv att det han sa var särskilt hårt men chefen kände sig påhoppad och förnedrad.

2. Skvallerkarma
Det här kan inträffa när du avslöjar dina verkliga känslor för en person eller en situation. Kanske ventilerar du det inför en arbetskamrat men beroende på hur nära ni står så kan det verkligen slå tillbaka.

– Det är lätt att missta sig och anförtro sig till fel kollega, det kan handla om att du behöver lätta på trycket eller helt enkelt försöker göra rätt och närma dig en svår situation, säger David Maxfield.

I stället är hans råd att du pratar med din partner, en vän eller släkting – och de får inte vara kopplade till ditt jobb.

3. Politik och religion är knepigt
Inte heller politik, religion eller andra känslomässigt laddade ämnen är särskilt smart att prata om på jobbet, enligt David Maxfield.

En person i studien tyckte själv att det var okontroversiellt att säga att han enbart tittade på den högerpopulistiska amerikanska kabelkanalen Fox News. Men det hela eskalerade till en upprörd politisk debatt och skapade friktion på jobbet under en lång tid.

4. Låta orden rusa iväg
Alla blir vi ibland irriterade och tappar humöret. Då är det lätt hänt att dra till lite för mycket och använda allt för hårda ord.

– När du går ifrån att säga ”Det här är en dålig idé” till att säga ”idiot” har du definitivt gått för långt.

5. Svara alla
Det kan handla om ren klumpighet, stress eller att inte ha tillräckligt fokus på det du håller på med men kan vara förödande för dig på ditt jobb.

– Dubbelkolla alltid vart du skickar ditt mejl. Läs om svaret, högt om det går. Det här är ett av de enklaste misstagen att undvika eftersom du faktiskt har tid att kolla att du säger rätt saker till rätt person innan du trycker på sändknappen, säger David Maxfield.

Så kommer du tillbaka
Jo, det går men det kan ta tid och kraft. För det första måste du förstå vad du ber om ursäkt för och göra det utan att skylla ifrån dig.

– Börja med en ursäkt men ännu effektivare är att faktiskt göra en personlig uppoffring – av din tid, ditt ego eller dina pengar, säger David Maxfield.

Han berättar om en kvinna i studien som deltagit i ett konferenssamtal och trott att hon tryckt på muteknappen när hon utbrast att cheferna var idioter. För att rätta till det reste hon runt till alla och bad dem personligen om ursäkt.

Om det verkligen hjälpte framgick inte men det viktiga är ändå att göra ett uppriktigt försök, råder David Maxwell.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “Fem jobbsamtal som kan döda din karriär”

  1. LXV skriver:
    22 april, 2016 kl. 10:55

    Ang. punkt 3 – till skillnad från FAS (om man ska vara helt korrekt med ”försvenskandet” av internationalismer) är arbetstagare i Sverige skyddade mot att skönsmässigt diskrimineras beträffande bl.a. sin religion eller politiska åsikter.
    Tips till redaktionen: fokusera på väsentliga upphandlingsfrågor i stället för sånt här trams, det påverkar er källtrovärdighet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Rikard Jermsten Foto: Ola Hedin.

GD om nya ”verktygslådan”

Konkurrensverket lyfter myndighetens nya beslutsmandat, ett högre avgiftstak och förlängd preskription som viktiga delar  i nya upphandlingstillsynen. Framåt sommaren kan de första, historiska besluten komma.

Adam Reuterskiöld

Klart för skarpare tillsyn

Hela riksdagen ställer sig bakom ett tuffare regelverk för upphandlingsskadeavgift med ändringar som börjar gälla vid årsskiftet.

Foto: Mostphotos

Efterlyser svensk expertis till Afrika

Kvinnor får mindre än 1 procent av de offentliga affärerna trots att de driver nästan hälften av företagen. Det visar en studie av fem afrikanska länder. ”Jag hoppas att svenska aktörer kan bidra med sin expertis”, säger Therese Sjöström Jaekel som arbetar på svenska ambassaden i Etiopien.

Inköpskonsult tar in ny ägare

Private equity-bolaget Sobro är ny huvudägare i inköpsgruppen EFFSO som samtidigt breddar sitt erbjudande och nyanställer.

Överväger köttbegränsning

Krav på nollutsläpp vid bygg- och anläggningsarbete. Maxgräns för andelen rött kött som köps in. Det kan bli verkligen inom norsk offentlig upphandling, enligt en rapport från Miljødirektoratet.

Uppstickare tar in 10 miljoner

Areachica, som erbjuder ett system för upphandlings- och inköpsprocesser, tar in 10 miljoner kronor i nytt kapital. ”Pengarna ska bland annat satsas på AI-utveckling”, säger Ola Lindewald, delägare och vd.

Lediga jobb

Avtals- och systemförvaltare till Käppalaförbundet

Avtalsförvaltare/avtalscontroller till Stockholm vatten och avfall

Sourcing Category manager till Inera

IT-upphandlare till Säkerhetspolisen

Upphandlare till Österåker

Upphandlare till Sollentuna kommun

Vi söker dig som är upphandlare eller inköpare och vill ta steget till att bli upphandlingskonsult

Senaste nyheterna

GD om nya ”verktygslådan”GD om nya ”verktygslådan”
Klart för skarpare tillsynKlart för skarpare tillsyn
Efterlyser svensk expertis till AfrikaEfterlyser svensk expertis till Afrika
Inköpskonsult tar in ny ägareInköpskonsult tar in ny ägare
Överväger köttbegränsningÖverväger köttbegränsning
Uppstickare tar in 10 miljonerUppstickare tar in 10 miljoner
Här är alla nya tröskelvärdenHär är alla nya tröskelvärden
Fortsätter outsourca upphandlingFortsätter outsourca upphandling
ANNONS FRÅN B3 UPPHANDLING

Elektronisk inköpsprocess – ­”Hur kommer vi vidare?”

Sedan lagen om e-faktura trädde i kraft hanteras ca 80% av fakturaflödet elektroniskt i offentliga organisationer, men fakturamatchning och e-beställning fortsätter att ligga på förhållandevis låga nivåer. Hur kommer vi vidare?

Senaste kommentarerna

  • Digitaliserar för miljönDet här ska bli spännande att följa. Jag hoppas verkligen att Upphandling24 gör en uppföljning på detta så att vi...
  • Lycksele upphandlar kossorBra och innovativt upplägg! Det här vill vi se mer av och som upphandlare är det denna typen av innovativa...
  • Lycksele upphandlar kossorBra jobbat Lycksele, kul att se även en mindre kommun ta detta steg för en levande landsbygd och framförallt att...
  • Fånge i systemetDet är väl inte mer än rimligt att upphandlande organisationer känner till hur deras upphandlingssystem fungerar i olika situationer? TendSign...
  • Fånge i systemetUtmärkt att UM för en gångs skull tvingas ta ansvar. Det har skett en alldeles för negativ utveckling av annbudsgivares...
ANNONS FRÅN ALMEGA SERVICEFÖRETAGEN

Så kan upphandlare bidra till en sundare städbransch

Att upphandla städtjänster kan vid första anblick verka som en enkel sak, men så är inte fallet. Prispress och bristande uppföljning av ingångna avtal är dessvärre vanligt förekommande, vilket leder till att seriösa företag med goda arbetsvillkor kan missgynnas i upphandlingsprocessen.

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 6-7 december
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 11 december
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 18 januari
  • Anbuds­utvärdering | 20 mars
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars
  • Agil upphandling | 9 april
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 10-11 april
  • Leda upphandlingar effektivt | 29 april
  • Hållbar upphandling | 7 maj
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Våren 2024
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2024
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Våren 2024
ANNONS FRÅN FAIR TRANSPORT

Upphandlare kan göra skillnad med hållbara transporter

Klimatomställningen är mer angelägen än någonsin och upphandlare kan göra skillnad genom att ställa krav på hållbara transporter. Viljan finns där men också hinder – som Fair Transport kan lösa.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Öppen men tydlig utvärderingsmodell
  • Hållbart beställarengagemang
  • Kammarrätten vägleder om preklusion
  • Varför samarbetar inte fler företag?
  • Hyresundantag och byggherretjänst
  • Svepande påståenden räcker inte
  • Myndighets mejl måste lämnas ut
  • ”Mer av detta” – Praxisdagen 2023
  • Koncession blev lösningen för äldre
  • Skada trots passivitet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhetsperspektivet ska finnas där som smör och bröd

Vill du få ordning på ditt hållbarhetsarbete? Upphandlingschefen Nanna Sörling ville få mer struktur på verksamhetens hållbarhetsarbete och valde därför att gå kursen Hållbar upphandling där hon fick med sig flera matnyttiga bitar. “Framför allt fick jag med mig en tydlig dokumenterad matchning för Agenda 2030 och mycket bra helhetsbilder kring cirkulär ekonomi.”

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »