Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”200 miljarder skäl att digitalisera”

DebattDet finns inga krav i upphandlingslagarna för hur en direktupphandling ska gå till. Däremot finns krav på att det ska finnas riktlinjer för direktupphandlingar och att de ska dokumenteras. Men inte ens dessa regler efterföljs, skriver Magnus Josephson, Sven Otto Littorin och Ola Lindewald.

| 2022-03-16
Magnus Josephson, Sven Otto Littorin och Ola Lindewald.

En kvalificerad uppskattning visar att den offentliga sektorn direktupphandlar för mellan 150 och 200 miljarder kronor per år. Det finns inga krav i upphandlingslagarna på hur en direktupphandling ska gå till. Upphandlingslagarna innehåller däremot krav på att upphandlande myndigheter ska ha riktlinjer för direktupphandling och att direktupphandlingar ska dokumenteras. Men inte ens dessa regler efterföljs i många fall.

Vi har sedan en tid tillbaka fört en löpande dialog kring offentlig direktupphandling med över 100 upphandlare i enskilda möten och därtill ordnat seminarier där över 200 upphandlare och upphandlingschefer deltagit.

I våra samtal framträder en tydlig bild som är gemensam för alla kommuner, regioner och myndigheter: bristande eller ingen konkurrensutsättning, utebliven dokumentation och avsaknad av hållbarhetskrav, oberoende av storlek. I de fall där kommuner och andra försökt åtgärda problemen har svaret ofta blivit centraliserade ramavtal över många år, vilket i sin tur missgynnar mindre leverantörer och hämmar mångfalden.

Dessa erfarenheter stöds av en rapport från revisionsbyrån KPMG från förra året som slog fast att cirka 50 procent av direktupphandlingarna inte följde reglerna. Mörkertalet är mycket stort då 80 procent av inköpen görs direkt av verksamheten och många gånger vet inte ens inköpsenheten vad som beställts. Det innebär att andelen felaktiga direktupphandlingar sannolikt är ännu högre.

Det gängse förfarandet för en direktupphandling är fortfarande att någon i verksamheten mejlar eller ringer till sin favoritleverantör och ber om en prisuppgift på tjänsten eller produkten. Därefter läggs beställningen in i ett ordersystem.

Det andra alternativet är att direktupphandlingen görs av upphandlingsenheten och då finns det oftast viss dokumentation och de har i flera fall konkurrensutsatts. 

Men fortfarande finns ingen heltäckande statistik över hur mycket som direktupphandlas och hur mycket som dokumenterats eller utsatts för den tänkta konkurrensen. Systemet är helt enkelt inte uthålligt och definitivt inte i samklang med lagstiftarens intentioner.

Att inte dokumentera och konkurrensutsätta direktupphandlingar drabbar skattebetalarna hårt. Uppemot 200 miljarder av våra gemensamma medel redovisas många gånger inte korrekt och används utan den konkurrensutsättning som är normalt i alla andra fall.

Och det tillåts fortsätta år ut och år in, förmodligen för att varje enskild direktupphandling är så liten, gränsen för direktupphandling är enligt LOU 700 000 kronor.

Inte bara skattebetalarna drabbas. Alla de företag som hoppas på att tävla på lika villkor om att vinna de offentliga affärerna är också förlorare på ett system som saknar transparens och lika villkor. Det innebär att vi skattebetalare får betala en högre kostnad med en lägre kvalitet på de produkter och tjänster som det offentliga direktupphandlar.

Därtill saknas alla former av hållbarhetskrav i dessa upphandlingar, vilket onekligen är anmärkningsvärt i och med att hela samhället nu genomgår en omställning till en mer hållbar utveckling. Därtill: då det inte krävs/finns någon dokumentation eller konkurrensutsättning går det heller inte att utesluta visst mått av korruption vid dessa affärer.

Med anledning av detta ställer vi fyra frågor:

  1. Hur tänker Konkurrensverket, som har ansvaret för att utöva tillsyn i frågan, se till att även direktupphandlingar i realiteten omfattas av dokumentation och konkurrens på lika villkor som är gängse i alla andra offentliga upphandlingar?
  2. Hur tänker Upphandlingsmyndigheten kring avsaknaden av hållbarhetskrav i offentliga direktupphandlingar?
  3. Hur ser Riksrevisionen, som har översyn över att skattemedel används på bästa sätt, på att upp emot 200 miljarder kronor årligen används med dessa brister i transparens och utan lika villkor, med risk för korruption som resultat?
  4. Hur ser riksdagens ledamöter i allmänhet, och näringsutskottet i synnerhet, på dessa brister i hur svensk offentlig upphandling fungerar i praktiken?

Direktupphandlingar är ett viktigt och angeläget instrument, både för de offentliga uppköparnas möjligheter att flexibelt hantera mindre och lokala inköp, men också som ett sätt för mindre och medelstora företag att kunna leverera till den offentliga sektorn utan att ta för höga risker.

Det är dags att rensa upp i detta systems avarter. Det borde vara helt orimligt att hålla fast vid ett system som omsätter upp emot 200 miljarder per år utan transparens, utan lika och schysta villkor, utan hållbarhetskrav och med möjlighet till korruption.

I stället bör systemet konstrueras för att främja en mångfald av mindre aktörer i öppen konkurrens och med tydliga mål när det gäller hur denna marknad ska fungera. Vägen dit stavas digitalisering.

Magnus Josephson
Jurist och expert på offentlig upphandling

Ola Lindewald
Vd och grundare, Areachica

Sven Otto Littorin
Fd arbetsmarknadsminister och styrelseledamot, Areachica

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

En kommentar på “”200 miljarder skäl att digitalisera””

  1. Senior skriver:
    22 november, 2022 kl. 08:44

    En mycket bra artikel om direktupphandlingar och dess konsekvenser.
    Att hiskeliga 200 miljarder av offentliga medel förbrukas utan, i mångt och mycket, ställda hållbarhetskrav, och “den goda affären” är oroväckande.
    Konkurrensverket rekommenderar i sin vägledning att samtliga direktupphandlingar oavsett värde ska dokumenteras. De upphandlingssystem som idag finns, inklusive Areachica, stödjer en helt digitaliserad process, från utskick av underlag till signering av avtal/kontrakt och efterannonsering.
    Den moderna upphandlaren idag pratat sig varm om dialog och transparans, men när det kommer till direktupphandling så genomförs dessa i lönndom och helt utan tanke på den goda affären och i många fall av medarbetare som inte har en aning om inköp eller upphandling med en risk för jäv och/eller korruption. Det är svårt, om inte omöjligt, för en leverantör att överpröva ett direktupphandlat kontrakt eftersom det vare sig är publicerat publikt eller efterannonserat.
    Dokumentationsplikt i all ära, men konsekvensen blir densamma eftersom ingen tillsynsmyndighet agerar i frågan
    Alla upphandlare som anser sig jobba strategiskt med exempelvis en process för kategoristyrt inköpsarbete stångar pannan blodig då det i princip blir ogörligt att framställa en rättvis spendanalys som ska ligga till grund för hur behoven ska sammanställas på övergripande nivå för myndigheten. Kunskapen om beräkning av kontraktsvärdet, LOU kap 5, 3 §, är alltför låg i upphandlande myndigheter, vilket i sin tur leder till att medarbetare felaktigt kan genomföra en direktupphandling istället för att konkurrensutsätta. En del myndigheter har i sina riktlinjer krav på att direktupphandlingar över vissa värden, (ex 100 000 Kr) ska annonseras publikt i upphandlingssystemet, vilket är en hyggligt bra lösning. De som kommit längst har en helt digitaliserad process i sitt upphandlingssystem och publicerar samtliga direktupphandlingar i sitt upphandlingssystem men ofta genomför man inga efterannonseringar.
    Som tips: LOU anger i många fall att man INTE BEHÖVER , men inte att man INTE SKA. Se till att alltid leva efter de 5 grundläggande principerna i alla upphandlingar. Vill ni upphandlare göra skillnad och leva som man lär, digitalisera hela er inköpsprocess, men framförallt börja med upphandlingsprocessen. Idag finns upphandlingssystem, åtminstone 1, som stödjer hela upphandlingsprocessen, inklusive den strategiska processen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026