Hälften av cheferna i Sverige kollar jobbsökare på Google och på sociala medier, visar en enkät från bemanningsföretaget Centric Professionals. Hela 51 procent av 604 tillfrågade chefer använder Google i medelhög eller hög grad för att få tillgång till ny information om jobbsökarna. Andelen har ökat dramatiskt. Endast en av fem chefer, 19 procent, svarade att de gjorde detta i fjolårets undersökning.
– Det är lätt att få fram meriter och ytterligare kompetenser hos personen, men även att upptäcka egenskaper som inte är önskvärda på arbetsplatsen, säger Klas Bonde, som är vd för Centric Professionals.
Intresset är stort för att hitta information som kan användas för att välja bort jobbsökare. Rasistiska inlägg och åsikter står ut som det man minst av allt vill hitta, hos 31 procent av de svarande.
– Väldigt många är uppmärksamma på just sådana frågor, inte minst när det kommer till att välja medarbetare, säger Klas Bonde.
Otrevligt beteende eller negativa uttalanden hamnar på andra respektive tredje plats. Däremot tenderar de flesta chefer att ha överseende med fest- respektive nakenbilder, vilket endast skulle få en procent av cheferna att välja bort jobbsökaren.
I it-branschen googlas jobbsökare i hög utsträckning i 22 procent av företagen, medan andelen bland hälso- och sjukvårdssektorn endast är 4 procent. Vanligast är att söka på Google, medan det är sällsyntare på att gå in på användarnas konton på sociala medier som Twitter och Facebook, visar undersökningen. Enkäten genomfördes i fjol av Cint Sverige med Centric som uppdragsgivare.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer