Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Bäddat för konflikt

Trafikavtalens hållfasthet och relationen mellan avtalsparterna sätts på prov under pandemin. I Västernorrland hotas det om stopp i trafiken när intäkterna sinar.

| 2020-07-21
Foto: Michael Erhardsson, Mostphotos.

Det är Nobina – med avtal i länet för bland annat stadstrafiken i Sundsvall och Örnsköldsvik – som vill få ersättning för förra årets nivå av resenärer, vilket SvT var först att rapportera om.

Mängden resande har halverats under pandemin och med gällande incitatmentsavtal – som ger mer betalt för fler resenärer – har våren och sommaren varit besvärlig för Nobina.

–Coronapandemin är ju en extraordinär händelse som är utanför vår kontroll. Det är en risk som vi i Nobina har svårt att bära på egen hand, säger Jonas Kempe, vice vd för trafikjätten. 

I en intervju med SvT tonar han ner hotet – framfört i mejl till Region Västernorrlands kollektivtrafikmyndighet Din Tur – om att ”ställa trafiken” om man inte kan komma överens om fakturorna. Men Jonas Kempe tillägger:

-Om vi inte landar i en hållbar ersättningsmodell under de här rådande, extraordinära omständigheterna, så är det klart att någonstans blir det konsekvenser.

Din Tur vill inte gå med på att betala ersättning utöver avtalad nivå. Per Wahlberg – politiskt ansvarig för regionens kollektivtrafik – håller med om att tonläget mellan parterna är högt.

-Jag kan förstå stressen och pressen hos företaget Nobina också. Men såvitt jag förstår finns ingen grund i avtalet för att kunna ställa trafik. Vi får inte hamna i det läget.

Region Dalarna är ett annat exempel där leverantörer drabbas hårt av pandemin. Intäkterna från kollektivtrafiken beräknas sjunka med 65 miljoner kronor i år.

-Det är väldigt stort tapp men vi klarar oss lite eftersom vi i vår tur inte behöver betala ut lika mycket till trafikföretagen när färre reser, men som sagt för dom blir det en rejäl smäll, säger regionrådet Ulf Berg till SvT Dalarna.

I Region Värmland blev lösningen att häva tilldelningsbeslut för färdtjänstavtal eftersom den valda modellen med rörlig ersättning inte skulle fungera under pandemin.

Läs mer: BusstrafikIncitamentsavtalNobinaRegion DalarnaRegion VärmlandRegion Västernorrland

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

Debatt

När det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

Foto Anna Molander.

Stärker transporterna med nytt avtal

Region Stockholm växlar över från transportverksamhet till en ny sjukvårdstjänst genom ett nytt, åttaårigt avtal med Premedic.

Tror på dialog om matpriser

Branschföreningen Kost & Näring hoppas kunna lugna marknaden med en mall-text för prisjusteringar i livsmedelsavtal.

Fredrik Nordström Foto: Karl Gabor.

Sågar underlag till ”premiären”

Vakna, FTN – det är offentlig upphandling som gäller nu. Så kan den skarpa branschkritiken summeras inför de första upphandlingarna av fonder till premiepensionen.

Ewa Rosén

Eniga om nytt bussavtal

Kollektivtrafikens parter är överens om ett nytt modellavtal för upphandling av busstrafik. Tydlighet och att lägga grund för att möta behoven hos både upphandlare och trafikföretag är hörnstenar i det nya avtalet.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Upphandlare till Vaxholms stad
  • Lösningsfokuserad upphandlare med ett sinne för goda affärer till PTS
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
  • Systemadministratör inom e-handel till Västerås stad
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
Sågar underlag till ”premiären”Sågar underlag till ”premiären”
Eniga om nytt bussavtalEniga om nytt bussavtal
Pausar på eget bevågPausar på eget bevåg
Startar kurs för yrkesverksammaStartar kurs för yrkesverksamma
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2023
  • Agil upphandling | Hösten 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering
  • Samarbete för hållbara behov
  • Förhandling ur långsiktigt perspektiv

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »