Botkyrka strax söder om Stockholm är stockholmsområdets tredje största kommun med ca 79 000 invånare. Kommunens nuvarande upphandlingschef Göran Larsson går nu vidare till annat uppdrag inom kommunen, och därför söks en ersättare.
Jobbet går ut på att leda och utveckla upphandlingsverksamheten i Botkyrka kommun. Dels med strategisk planering av kommunens totala upphandlingsstrategi, dels som ledare av specifika upphandlingsprojekt.
– Erfarenhet är rent allmänt viktigt, och framförallt att den som söker jobbet är väl insatt i LOU. Annars kan det bli det en väldigt lång starstäcka, säger Susanne Pettersson, upphandlare på Botkyrka kommun.
Upphandlingsverksamheten drivs av en central enhet inom Serviceförvaltningen, och erbjuder tjänster och service till kommunens övriga förvaltningar och bolag. Enheten sköter också en del gemensamma ramavtalsupphandlingar på uppdrag av Salems kommun och har upphandlingssamarbeten med andra kommuner i Södertörnsområdet.
– Vårt samarbete med Salem innebär att vi hjälper dom med upphandlingar och bistår med information och kompetens i upphandlingsfrågor i allmänhet, säger Susanne Petterson. Det är en rätt så liten kommun, så de har inte en egen upphandlingsverksamhet.
I jobbet ingår också affärsutveckling och marknadsföring av upphandlingsavdelningen, samt att aktivt delta i Serviceförvaltningens ledningsarbete.
Upphandlingsavdelningen vill också komplettera med en ny upphandlare. De söker efter en medarbetare med god vana av projektledning, högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller liknande. Goda kunskaper om LOU och en kompletterande inköpsorienterad utbildning är också viktiga meriter. I jobbet ingår att självständigt handlägga och leda upphandlingsarbeten, både av ramavtalstyp och mer enskilda upphandlingar.
– Vi är idag fyra upphandlare förutom upphandlingschefen, men vi behöver fler som jobbar med detta, säger Susanne Petterson.
Sista ansökningsdag för tjänsterna är den 21 februari.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer