Den upphandling av brevförmedlingstjänster som Statens inköpscentral inledde i augusti har avbrutits. Det har framkommit brister i förfrågningsunderlagets utformning som resulterar i att upphandlingens syfte att tillgodose myndigheters behov av brevförmedlingstjänster inte uppnås.
– Det upptäcktes vissa brister i förfrågningsunderlaget som skulle kunna påverka konkurrenssituationen, säger Jeanette Hemmingsson, projektledare för upphandlingen på Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet.
– Med hänsyn till den kommande upphandlingen kan vi inte gå på ytterligare detaljer.
Nuvarande ramavtal för brevförmedlingstjänster löper, efter maximal förlängning, ut den 31 mars nästa år. Avtalet omfattar tjänster som brevsändningar, utrikesbrev, rekommenderade brev, expressbrev, värdeförsändelse och svarspost/frisvar.
Löftet är att så snart som möjligt annonsera ny upphandling:
– Vår förhoppning är att den planerade starten för ett nytt avtal inte ska påverkas av avbrytandet, säger Jeanette Hemmingsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer