Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Nominera till Årets inköpare

Det är hög tid att nominera till Årets inköpare 2018. SOI har delat ut priset sedan 1995 och vinnaren får ett stipendium på 10 000 kronor. Årets inköpare utses för att belöna upphandlare/inköpare som under året gjort en uppmärksammad arbetsinsats eller på annat sätt utvecklat den offentliga upphandlingen.

| 2017-12-12

Ann-Heléne Klasson, Halmstads Fastighets AB, blev Årets inköpare 2017 på Sveriges Offentliga Inköpares stora årskonferens i Gävle. Nominera till Årets inköpare 2018 genom att gå till länken https://www.soi.se/arets-inkopare.  Alla, såväl kollegor som chefer och leverantörer, har möjlighet att nominera. Priset delas ut vid årskonferensen i Jönköping 16-18 april 2018.

Ann-Heléne Klasson berättar i en intervju i tidningen Upphandling24 om sitt jobb och att hon tycker att det är en fantastiskt rolig utmärkelse. Hon brinner för upphandlingsfrågor och drivs av utmaningen att ständigt förbättra dem. Man får inte vara rädd för dialog med alla parter, den är A och O för ett lyckat samarbete, menar hon.

– Man behöver inte heller krångla till det så mycket i upphandlingen. Försök förenkla så mycket som möjligt, var inte rädd för att testa nya vägar! Jag har också lärt mig att man inte ska styra för mycket som beställare. Utförarna sitter på otroligt mycket yrkeskunskap och kreativitet – låt dem göra det som de är bra på, så kan vi ägna oss åt det som vi själva är bra på.

Ann-Heléne Klasson har varit inköpare hos HFAB i fem och ett halvt år, och innan dess var hon på Halmstad kommun i ungefär två år. På HFAB har hon ansvarat för funktionsupphandling inom området yttre skötsel, där man använde en utvärderingsmodell som la större fokus på kvalitet än på pris, vilket är en metod som används i merparten av HFAB:s upphandlingar.

Något som gav flera goda resultat.

– Vi fick fler anbud och nya anbudsgivare som vi inte lyckats locka till oss tidigare och som nu har vågat ge sig in i processen. Vi vill ju främja konkurrensen och locka till oss entreprenörer som vill utvecklas och använda den kompetens som de sitter på för att tänka i nya banor tillsammans med oss.
Upphandlingsmyndigheten har också gjort en film där Ann-Heléne Klasson berättar om just den upphandlingen.

HFAB har även gjort andra funktionsupphandlingar, bland andra en avseende mindre reparationer, där tidig dialog var ett viktigt verktyg. Anledningen till att man valde tidig dialog i den upphandlingen, var att det varit svårt att locka till sig anbudsgivare inom just det avtalsområdet.

– Vi bjöd in intresserade entreprenörer till dialogsamtal, både i storgrupp men också i enskilda samtal för dem som ville. Vi ville veta hur entreprenörerna såg på avtalen och vilka förbättringar vi kunde göra för att de skulle vilja vara med och räkna på vår upphandling.
Responsen var positiv – entreprenörerna hade flera tips på hur avtalet kunde utformas så att de kunde vara med och räkna.

En synpunkt var att det var svårt att räkna på eftersom inga garanterade volymer kunde ges. Att ge dem mer garanterad arbetsvolym var svårt, menar Ann-Heléne Klasson, men det fanns en hel del man kunde göra tillsammans för att effektivisera upplägget. Bland annat genom att lägga vissa fasta arbetsuppgifter på entreprenören, som de sedan kunde planera in på årsbasis så att de passade deras egna down-perioder.

Dessutom kunde HFAB på detta sätt ta bort en del uppgifter från sina husvärdar som de hade haft svårt att hinna med. Exempelvis filterbyten av avfuktare i torkrum och samordning av cykelrensning.

– På det viset kunde vi garantera vissa fasta arbeten för entreprenörerna, och göra upphandlingen mer attraktiv. Efter att just detta avtalet trätt i kraft, hade vi en partnerträff för våra samarbetspartner, där vinnaren av upphandlingen berättade att de inte hade för avsikt att vara med egentligen, men genom dialogen fick de med synpunkter som gjorde att de ville vara med. Det kändes väldigt roligt att höra.

Mindre reparationer blev alltså ett lyckat exempel på en upphandling, där man genom dialog kom fram till en lösning som var lyckad både för beställare och utförare. Och det är så här Ann-Heléne Klasson och HFAB vill jobba.

Under avtalsfasen har HFAB med ett obligatorium som ingår i samtliga upphandlingar där kontakt med hyresgäster ingår : en liten ”HFAB-skola”, i form av en två timmar lång utbildning.

– Där informerar vi om hur vi jobbar, och vad vi förväntar oss av entreprenören när det gäller kontakterna med våra hyresgäster som vi värnar väldigt mycket om. Det är ju de som bor i våra fastigheter! Oavsett om man är elektriker, snickare, städare eller HFAB:s egen husvärd så ska vi bemöta och hantera hyresgästerna på samma sätt.

Dialogen behöver dock inte sluta med avtalet. Kvalitetsutvärderingar är ett annat viktigt verktyg för HFAB:s upphandlingsarbete. Att lägga lite extra tid och kraft på att kontakta förlorarna i upphandlingen lönar sig verkligen i längden, och detta är något Ann-Heléne Klasson vill arbeta mer med framöver:

– De vill ju självklart ha feedback till nästa gång! Vi träffar gärna dem som så önskar, så att vi kan förklara hur vi tänkt, exempelvis med kvalitetsbedömning eller andra kriterier. Då skapar man en förståelse och de som inte vann denna gång kan få kunskap i vad de kan förbättra till nästa upphandling. Dessutom tror jag att man med hjälp av dialog och erfarenhetsutbyte i den här delen av upphandlingsfasen, kan minimera risken för kostsamma överprövningar för alla parter.

Sedan några höstar tillbaka har HFAB även en partnerträff, där man bjuder in alla sina samarbetspartner (entreprenörer och leverantörer) under en dag för att bland annat presenterar vilka projekt och upphandlingar som är aktuella kommande år.

– Som upphandlare och upphandlande bolag är det viktigt att kommunicera vad vi har på gång, ta upp trender inom upphandling, var fokus ligger – pris eller kvalitet… Vi måste vara i framkant och visa aktivt att vi vill ha med entreprenörerna på tåget. Det är ju också en tvåvägskommunikation som är viktig – hur utvecklas marknaden, vilka lösningar kan de erbjuda? Vi måste verkligen prata mer med våra utförare, för de är ju ständigt uppdaterade inom sin egen bransch.

Även rent allmänt när entreprenörer ringer eller vill komma och prata försöker Ann-Heléne Klasson och HFAB ta sig tid, även om det ibland varit knixigt att få tiden att räcka till för alla dem som vill komma. För dialogen slutar ju aldrig, den håller på hela tiden inte minst under avtalstiden, menar Ann-Heléne Klasson.

Dialog är nyckeln, och minst lika viktig även internt i den egna organisationen. Den är alltså inte bara en angelägenhet för upphandlaren och utföraren, utan också i allra högsta grad för beställaren.

Det är därför viktigt att förankra internt inom den egna organisationen och även föra dialogen där för att få till väl fungerande avtal. Det är också viktigt att i avtalsgruppen ha med sig olika typer av beställare inom den egna organisationen.

– När vi exempelvis upphandlade mindre reparationer fanns det med flera husvärdar, men även en distriktschef, i avtalsgruppen, eftersom det är jätteviktigt att alla får höra samma sak och får lägga fram sina synpunkter.

Pernilla Fredholm

Det här är en intervju med Ann-Heléne Klasson som publicerades i tidningen Upphandling24 nr 4-2017.

Läs mer: pristagareSoiVinnare

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Per Carlsson.

Lovar bättring efter seg handläggning

Förvaltningsrätten i Växjös niomånadershandläggning av två upphandlingsmål med ”fem månader av total inaktivitet” fick Region Kronoberg att reagera. Domstolen lovar nu bättring i ett svar till Justitieombudsmannen (JO).

Foto: Ola Hedin.

Kamp om LOU att vänta

Varken genomförbart eller önskvärt, är Konkurrensverkets kritiska hållning till Exit LOU för allmännyttan. Men från Stockholms stad och SKR får lösningen stöd.

Foto: Uddevalla kommun

Uddevallas uppdelning underkänns

Uddevalla kommun borde ha annonserat när man köpte in konsulttjänster gällande ett nytt stadshus, enligt Konkurrensverket. Kommunen, som i stället delade upp affärerna och direktupphandlade, riskerar 50 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.

Nya regler om överprövning

Krav på att upphandlingsmål ska hanteras skyndsamt samt preklusionsfrister. Det är två delar i de nya reglerna om överprövning av offentlig upphandling som träder i kraft i dag den 1 juli.

Direktupphandlade för 4,5 mkr

Ett av Örebro kommuns bolag har direktupphandlat hotellrum och tekniktjänster för nära 4,5 miljoner kronor. ”Det var fel. Det kan jag se väldigt tydligt”, säger den ansvariga chefen.

Registrering ska ge kvalitetsstämpel

Den 1 januari 2023 blir det möjligt att reservera vissa upphandlingar av välfärdstjänster för idéburna organisationer. Nu ska Kammarkollegiet ta fram ett register där aktörerna erbjuds registrera sig.

Lediga jobb

  • Inköpschef Eskilstuna
  • Uppföljningscontroller till Adda inköpscentral
  • Upphandlare till KTH
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste nyheterna

Lovar bättring efter seg handläggningLovar bättring efter seg handläggning
Kamp om LOU att väntaKamp om LOU att vänta
Uddevallas uppdelning underkännsUddevallas uppdelning underkänns
Nya regler om överprövningNya regler om överprövning
Direktupphandlade för 4,5 mkrDirektupphandlade för 4,5 mkr
Registrering ska ge kvalitetsstämpelRegistrering ska ge kvalitetsstämpel
Ny tjänst för visselblåsareNy tjänst för visselblåsare
Allt fler offentliga upphandlareAllt fler offentliga upphandlare
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Vässar kompetensen inför stora entreprenader

Ulricehamns kommun och upphandlaren Jenni Persson står inför utmaningar när många nya entreprenader ska upphandlas, allt från simhall till äldreboende. Så vässar de kompetensen inför satsningen.

Senaste kommentarerna

  • Dömer ut Göteborgsupphandlinghar skummat skrivelsen, SA raljerar lite över snömoset som man kanske hade kunnat ha överseende med, sedan raljerar SA över...
  • Dömer ut GöteborgsupphandlingIronin i att de hänvisar till Göteborgs stads arkitekturpolicy som kom till genom nepotism där stadsarkiteten drog i sina bekantskaper...
  • ”Pausa Konkurrensverkets tillsyn”PO: Håller i princip med dig och brukar hålla med dig i ditt resonemang här på sidan. Men vad gäller...
  • Fäller ledningen för mutbrottI mina ögon är det så uppenbart att den "nya" domen är korrekt och nödvändig för att stoppa denna typ...
  • Kritisk mot Exit LOU-kampanjSkulle tro att Allmännyttan kan vinna denna debatt om frågan struktureras upp. Debattörer och allmänheten tenderar att blanda ihop Allmännyttan...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

ANNONS FRÅN AFF

”Aff är det givna alternativet”

Aff har revolutionerat avtal och upphandlingar för tjänsteentreprenader. ”Nyckeln till framgång är att branschens parter tillsammans står bakom Aff”, säger advokaten Pehr Jacobson

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

Upphandla för rikets säkerhet

Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Pernilla Norman, advokat och expert på säkerhetsskyddad upphandling, leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »