Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Fortsättningskurs IT-upphandling
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
  • Platsannonsera

Kan direktupphandling ske om befintligt avtal kan förlängas?

Juridisk krönikaFörutsättningarna för att få direktupphandla på grund av synnerlig brådska är en vanligt förekommande och viktig fråga. Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, ger sin syn på frågan om direktupphandling är möjlig när det finns ett befintligt avtal som i stället kan förlängas, med utgångspunkt i en färsk skadeståndsdom från Svea hovrätt.

| 2019-05-31
Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

Den situation som vi behandlar i denna krönika är då ett befintligt avtal är på väg att löpa ut, men där det finns en förlängningsoption i avtalet. Är en sådan förlängningsoption ett absolut hinder för att den upphandlande myndigheten ska få direktupphandla varan eller tjänsten? Eller med andra ord, är upphandlande myndighet i praktiken skyldig enligt LOU att nyttja förlängningsoptionen (i stället för att direktupphandla)?

Frågan bedömdes av Svea hovrätt i mål Svea Hovr T 7651-18 (dom den 13 maj 2019). Myndigheten hade påbörjat en upphandling av kollektiv sjötrafik som avbrutits, varpå ett interimsavtal ingicks med den befintliga leverantören av sjötrafiken.

En ny upphandling i konkurrens påbörjades, och när denna upphandling överprövades valde myndigheten att direktupphandla från en annan leverantör (med hänvisning till synnerlig brådska), trots att en förlängningsoption förelåg i interimsavtalet. En huvudfråga blev därför om det är tillåtet att direktupphandla på grund av synnerlig brådska, när alternativet finns att förlänga ett befintligt avtal.

Enligt 6 kap. 15 § LOU får direktupphandling göras om synnerlig brådska som inte kan tillskrivas myndigheten, gör det omöjligt att hålla tidsfrister som gäller vid upphandling i konkurrens, och anskaffningen är absolut nödvändig (i målet var gamla LOU tillämplig, som hade en snarlik innebörd). Förekomsten av ett befintligt avtal med förlängningsmöjlighet omnämns alltså inte i LOU som ett hinder för direktupphandling på grund av synnerlig brådska.

Konkurrensverket, KKV, har i ett remissvar från 2015 (dnr 221/2015) ansett att en upphandlande myndighet normalt inte kan avstå från att förlänga ett befintligt upphandlat avtal, och samtidigt hävda att det är absolut nödvändigt att direktupphandla. KKV:s yttrande tas också upp av Svea hovrätt.

Medan KKV riktade in sig på frågan om direktupphandling är absolut nödvändig för det fall ett befintligt avtal i stället kan förlängas, konstaterar hovrätten att möjligheten att förlänga interimsavtalet medförde att det inte ansågs föreligga synnerlig brådska i LOU:s mening. Direktupphandlingen var alltså enligt hovrätten inte förenlig med LOU.

Det är enligt vår uppfattning rimligt att det inte är tillåtet att direktupphandla på grund av synnerlig brådska, om det samtidigt finns en möjlighet att i stället förlänga ett befintligt avtal. KKV och Svea hovrätt kommer fram till samma slutsats (det vill säga att förlängningsoptionen måste utnyttjas), men av delvis olika anledningar (se ovan).

Här är det vår uppfattning att det är mer naturligt att anse att förlängningsoptionen medför att det inte föreligger synnerlig brådska, eftersom förlängningsoptionen bör räknas in i den tid som återstår för myndigheten att genomföra en upphandling i konkurrens. Frågan om en anskaffning är absolut nödvändig har snarare med upphandlingsförmålet som sådant att göra (det vill säga i nu aktuellt fall kollektiv sjötrafik).

I ljuset av hovrättsdomen är det vår rekommendation till upphandlande myndigheter att utnyttja en förlängningsoption i ett befintligt avtal, om alternativet är att direktupphandla aktuella varor eller tjänster.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

“Ta mer risk, upphandlare”

Låt anbudsgivarna hitta en lösning som möter behovet i stället för att specificera lösningen. Den uppmaningen riktar norska startup-företag till upphandlare i en ny rapport.

Tranås

Omtag i Tranås efter KKV-kritik

I höst ska Tranås kommun upphandla sina näringslivs- och destinationstjänster. ”Vi måste få det här lagligt, att inte Konkurrensverket knackar på dörren igen”, säger kommunalrådet Mats Holmstedt.

Foto: Mostphotos

Tyck till om uppföljning

Hur fungerar uppföljningen av offentliga kontrakt? I vilken utsträckning tar upphandlande myndigheter hänsyn till leverantörers tidigare leveranser? Det vill Konkurrensverket få svar på. I slutet av juni stänger deras enkät.

Drömmer om kortare arbetstid

Karriär

Kortare arbetstid hamnar i topp när offentliganställda listar framtidens förmåner på jobbet. Och deras arbetsgivare håller med. Det visar en kartläggning från fackförbundet Visions medlemstidning.

Fritt fram kräva miljömärkning

Att använda miljömärkning som konkreta krav är helt i linje med EU:s upphandlingsdirektiv. Det framgår av en rapport från Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen.

Foto: Privat och Mostphotos

Varnar för saboterade upphandlingar

Tema: AI

Skriv i upphandlingsdokumenten att varje anbudsgivare bara får lämna ett anbud. Det säger Pelle Asplund, som föreläser om AI för upphandlare. ”Annars kan man bli exponerad för belastningsattacker och anbudsgivare som vill sabotera upphandlingar”, säger han.

Lediga jobb

Inköpsanalytiker till Inköpsenheten

  • Polisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen

Senaste nyheterna

“Ta mer risk, upphandlare”
TranåsOmtag i Tranås efter KKV-kritik
Tyck till om uppföljning
Drömmer om kortare arbetstid
Fritt fram kräva miljömärkning
Varnar för saboterade upphandlingar
Anna BergendalTill försvar för LOV
Sara Heelge VikmångStora ratar hemtjänst-LOV
Platsannonserbjudande sommar2025
”Från pärm till skärm”
Sigtuna kommunhusBolt i egen prisklass
Martin KruseSvaga leverantörer får nobben
ÄngelholmSå skapades intresse för inköp
PolisenPolisen söker upphandlingsjurist till IT-avdelningen
När skattekontot visar leverantörsproblem
Träget arbete ger resultat
“Kunniga, pålitliga, pålästa”
Dragkamp om ”centralen”
Vill växa med ramavtal
Gjorde verkstad av sina krav
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Upphandla för rikets säkerhet

Det moderna samhället är sårbart. Den nya säkerhetsskyddslagen gör att du som upphandlare måste analysera och ta hänsyn till nya typer av risker. Viktor Robertson, advokat med specialisering mot frågor som rör säkerhetsskyddslagstiftningen leder en populär utbildning som lär ut just detta.

Mest visade inlägg

  • Bolt i egen prisklass
  • ”Från pärm till skärm”
  • Varnar för saboterade upphandlingar
  • Stora ratar hemtjänst-LOV
  • När skattekontot visar leverantörsproblem
  • Svaga leverantörer får nobben
  • Träget arbete ger resultat
  • Fritt fram kräva miljömärkning
  • Till försvar för LOV
  • Så skapades intresse för inköp

Läsarnas åsikter

Carina N : Träget arbete ger resultat
Som medarbetare i kommunen är det svårt att känna igen sig i den bild som målas upp i artikeln. Ett…
Linus Jeppsson : ”Från pärm till skärm”
Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor…
Andreas : När skattekontot visar leverantörsproblem
Tack Arian för bra artikelserie. Men hur får man smidigt tillgång till skattekontot?
Erik : ”Från pärm till skärm”
Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs…
Miaman : ”Från pärm till skärm”
Det var sannerligen på tiden! :D
Jörgen Nilsson : Bolt i egen prisklass
Uppenbarligen så har cabonline och sirius arbetat med en snarlik kalkyl. När man offererar taxi så är lönens andel i…
Alf Karlsson : Gör Karlstad till ”Kahlstad”
Min fru, född i Karlstad gick i taket. Men vaaa f-n. Dom har sålt sig till djävulen för en spottstyver…
Upphandlare : Dragkamp om ”centralen”
Låter rimligt, synergier mellan de två verksamheterna finns ju inte och de har också helt olika målgrupper. Men KamK behöver…
Björn : “En upphandlare måste vara djärv”
Erik, 12 kap 12 § LOU stadgar att "En upphandlande myndighet ska på begäran av en leverantör lämna kompletterande upplysningar…
Måns Weimarck : Vill se statistik från krona ett
Ellen Hausel Heldahl har helt rätt i det hon implicit antyder – det är en stor utmaning för en offentlig…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 22-23 oktober
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 6 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 12-13 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 20 november
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 25 november
  • AI för upphandlare | 27 november
  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2025
  • Anbuds­utvärdering | Hösten 2025
  • Fortsättningskurs IT-upphandling | Hösten 2025

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde *
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Bakläxa om utredningsansvar
  • Juridisk rapport om miljömärkning i upphandling
  • Förtroendet för rättskipningen riskerar att urholkas
  • Förslag 3: Ta bort verksamhetskriteriet i Hamburg-undantaget
  • Inga krav som inte uttryckligen följer dokument
  • Förslag 2: Gör teckal-undantaget mer lättläst
  • Hur allvarligt fel krävs för uteslutning?
  • Så ändras överprövnings- och skadeståndsreglerna
  • Avsteg från centralt villkor medförde upphandlingsskadeavgift
  • Ny vägledning för att hantera leverantörer utanför EU

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Bo Nordlin

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »