
En ny inköps- och upphandlingspolicy samt nya riktlinjer på området har antagits under våren.
Susanna Karlsson, inköps- och upphandslingschef i Eslövs kommun (35 000 invånare, Skåne län) framhåller för Upphandling24 att styrdokumenten har en tydlig koppling till de politiska målen.
Hon tillägger att det heller inte ska råda någon tvekan om vilka prioriteringar som gäller i samband med anskaffning – som i den nya riktlinjen används som samlingsbegrepp för inköp och upphandling – med ett fokus på tydlighet, kontroll och ett strategiskt arbetssätt.
Eslövs kommun inför bland annat obligatoriska upphandlingsplaner för varje nytt budgetår – både för kommunen och dess bolag.
– Detta skapar transparens och ökar möjligheterna för näringsidkare/leverantörer att överblicka affärsmöjligheterna och planera för deltagande i våra upphandlingar. Med en god framförhållning öppnas även möjligheter för en god dialog där vi genom ett ömsesidigt lärande tillsammans med marknadskrafterna verkar för den goda affären, säger Susanna Karlsson.
Hon lyfter även fram ett par andra, viktiga förändringar:
– Upphandlare, tillsammans med verksamheterna, ska ta fram uppföljningsplaner för de avtal som upphandlas. På så sätt stärks kommunens roll som en professionell och pålitlig affärspartner.
– Vi inför också krav på jävsdeklarationer i annonseringspliktiga upphandlingar i syfte att motverka korruption och öka rättssäkerheten, säger Susanna Karlsson.
Styrdokumenten har växt fram genom dialog med chefer och inköpsansvariga, workshops med inköpsgruppen och diskussioner med kommunens ledningsgrupp. Efter bearbetning av remissvar har beslut tagits politiskt.
I en text på kommunens webbplats ges en mer utförlig beskrivning av förändringarna och med en sammanfattning av Susanna Karlsson om att Eslövs kommun nu skapar en mer hållbar, rättssäker och affärsmässig upphandlingspraxis.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer