För två år sedan visade en medarbetarenkät på en enhet i Örebro kommun på bristande förtroende för chefer och en dålig arbetsmiljö. Problemen togs på allvar och en extern konsult anlitades.
Efter ett år valde Örebro kommun att direktupphandla tjänsten och för att visa öppenhet fördes samtal både med företag som kommunen redan hade ramavtal med och kommunens upphandlingsenhet. Ingen av dem hade då några synpunkter eftersom konsulten erbjöd en it-baserad tjänst som ingen annan ansågs kunna erbjuda.
Efter en granskning av P4 Örebro som tittat på avtal och fakturor överstegs tröskelvärdet med över 140 000 och sammanlagt har konsulten fakturerat över 1,3 miljoner på 2,5 år.
– Vi gjorde bedömningen när vi gick in i det här att vi skulle kunna hålla oss till en lägre kostnad, men sen har kostnaden blivit något högre, förklarar Charlotta Karlsson Andersson, förvaltningschef utbildning, försörjning och arbete till P4 Örebro.
Hon är ångerfull och anser att det hela beror på en felbedöming.
– Vi bedömde att vi kunde hålla oss under den gränsen som det är tillåtet att göra en direktupphandling på. Sen kan vi konstatera i efterhand att det inte riktigt infriades, säger Charlotta Karlsson Andersson.
Kommunen riskerar att avtalet, om det överklagas, kan ogiltigförklaras samt att kommunen riskerar upphandlingsskadeavgift.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer