Det är inte bara hemma det ska fixas innan jul – även på jobbet kan det bli bråttom att bli klar med det man ska före julledigheten. Sajten CIO.com har tittat på en undersökning om produktivitet på arbetsplatsen från Jabra och vaskat fram fem tips på hur produktiviteten kan höjas.
Utnyttja egentiden
Visst, det kanske är bra att sitta nära dina medarbetare för att ni ska kunna samarbeta. Men för effektiviteten är det sådär. Enligt undersökningen tvingas vi stå ut med att bli störda upp till 17 gånger per dag. 46 procent störs av hög ljudnivå och 43 procent av att de blir avbrutna av kolleger.
Dra ner på möten
36 procent av de svarande i rapporten ansåg att möten drog ner deras egen produktivitet. Genom att minska antalet möten kan alltså cheferna lösa en del produktivitetsproblem och som anställd kan du själv fundera på bättre, alternativa, sätt att lösa problem.
Få bukt med mejlen
Mejl är visserligen mer produktivt än möten men när den väller över dig kan det helt enkelt bli för mycket. 28 procent av de svarande säger att den aldrig sinande strömmen gör dem mindre produktiva. Ett sätt att lösa det är att avsätta en stund varje dag då du tar hand om e-posten i stället för att förlora dig i en oändlig svarstråd.
Kolla temperaturen
Det här är precis vad det låter som. Faktum är att 33 procent av dem som svarade i Jabras undersökning ansåg att temperaturen på arbetsplatsen gjorde dem mindre effektiva. Att vara så kall att man inte kan skriva eller stå och svettas på mötet stör oss helt enkelt. Mellan 20 och 22 grader är en lagom rumstemperatur – försök ställa in termostaten på det.
Försök fokusera
Kanske känns det som om din koncentrationsförmåga inte fungerar så bra länge nu i vår digitala ålder. Men faktum är att vår hjärna har potential att fokusera på något i mellan 90 och 120 minuter innan den behövre pausa. Ett sätt att ta till vara på det kan vara att bryta ner din arbetsdag till 90-minutersbitar och dra nytta av din koncentration.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer