Skånetrafiken ska byta ut sina automater och inledde under våren en förkommersiell upphandling för att hitta innovativa lösningar för enklare biljettköp. I måndags presenterades de fem aktörs förslag som valts ut att konkurrera om upphandlingen.
– Många resenärer efterfrågar enkelhet. I vissa lägen ska det gå snabbt att köpa sin biljett och andra lägen ska man göra en resa som man inte är van vid och då behöver man kunna utforska alternativen, säger Johan Karlberg, affärsutvecklingschef på Skånetrafiken till P4 Malmöhus.
Eftersom fokus legat på enkelhet har liknar flera av förslagen varandra. En av de som tagit fram en prototyp på hur den framtida lösningen kan fungera är Anna Carell. Hon har som industridesigner tagit fram en prototyp som innebär att resenären inte behöver ta ställning till så mycket information på en gång.
– Vi använder oss mycket av symboler och väldigt lite text. Det gör det också enklare för de Malmö-bor som inte har svenska som modersmål, säger hon till P4 Malmöhus.
I innovationerna finns även med nya idéer på zonindelningar som tar hänsyn till var resenärers befinner sig samt nya idéer kring förhållandet mellan enkelbiljetter och rabattsystem, där rabattsystem automatiskt skulle kunna komma en resenär till del så snart den kommit upp i en viss mängd resor.
De nya automaterna ska vara i bruk senast hösten 2019.
Det vore av intresse att höra motiveringen till att använda förkommersiell upphandling istället för funktionsbaserad kravställning. Förkommersiell upphandling, i sin nuvarande form innan regler för innovationspartnerskap implementeras, har ju nackdelen att man ändå senare måste upphandla färdig lösning i konkurrens på marknaden,