Det är managementutvecklingsföretaget Interaction Associates som redovisar en en årligt återkommande undersökning där 500 anställda i tjänsteföretag över hela världen tillfrågas om företroendet för sina chefer.
Över 80 procent av de tillfrågade anser att ett högt förtroende för den närmsta chefen är en mycket viktig förutsättning för att arbetet ska bli effektivt. Ett högt förtroende mellan medarbetarna och chefen bidrar starkt till att förbättra innovationsklimatet. Det är även en viktig framgångsfaktor för arbete med nya projekt i företagen, enligt de tillfrågade i undersökningen.
Men samtidigt är det bara strax under 40 procent av de tillfrågade som själva uppger sig ha ett högt förtroende för sin närmsta chef. Betydligt fler – 54 procent – säger sig ha betydligt större förtroende för sina arbetskollegor än för sin närmsta chef.
Det är allvarligt, menar Interaction Associates chef Linda Stewart. Inte minst när man betänker den defenition av förtroendebegreppet som används i undersökningen: att man känner sig bekväm att acceptera att utsätta sig för en personlig risk på grunval av en annan persons beslut. Till Business News Daily säger hon att förtroendesiffran för chefer sjunkit jämfört när undersökningen genomfördes förra året.
Enligt Interaction Associates finns det ett tydligt samband mellan företag med ett högt förtroende mellan medarbetare och chefer och omsättningstillväxt. Företag med högt förtroende mellan medarbetare och chefer uppnår oftare sin budgetmål jämfört med företag där förtroendesiffran är låg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer