Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Ge it-prylarna ett extra liv”

DebattI landet finns cirka 3 000 offentliga upphandlare. De skulle behöva bredda sin kompetens eller få nya kollegor som ser till att it-utrustning som inte längre används får ett andra liv. De flesta datorer byts ut vart tredje, fjärde år. Då har de minst halva livslängden kvar, skriver Fredrik Nilsson, Remade in Sweden.

| 2020-04-03
Fredrik Nilsson, Remade in Sweden.

Förra året upphandlade kommuner och myndigheter varor och tjänster för hisnande 700 miljarder kronor vilket motsvarar en sjättedel av landets BNP.

Den offentliga upphandlingen kräver mycket resurser, sysselsätter många människor och omfattas av ett massivt regelverk med LOU i centrum. Allt för att upphandlingarna ska genomföras på rätt sätt och bli en så god affär för medborgarna som möjligt. 

Så långt allt väl.

Men vad som ska hända med all denna utrustning sen – när den fasas ut – diskuteras sällan eller aldrig. För ett stort antal produktkategorier finns det betydande restvärden, däribland it-produkter.

Varje ny dator, skärm eller mobil som köps in ersätter i princip en gammal som fasas ut. Men denna utrustning får inte samma omsorg som när nya upphandlas utan hamnar alltför ofta på skroten eller i ett källarförråd. Trots att utrustningen nästan alltid har mycket kvar att ge och kan komma till nytta igen.

En färsk enkät bland it-chefer på kommuner och myndigheter i Sverige visar att ungefär hälften skickar utrustningen vidare till återbruk. Det är glädjande.

Men, 31 procent av kommunerna och 39 procent av myndigheterna skickar datorerna regelmässigt till skroten. Det handlar inte om några lastgamla produkter utan de allra flesta byter ut datorerna vart tredje, fjärde år. Då har de minst halva livslängden kvar. 

De it-produkter som kasseras har både ett ekonomiskt värde, ett miljövärde och dessutom behövs det begagnade it-produkter i samhället. Att förlänga produktlivslängden och minska ny-konsumtionen ger stora miljövinster. Det gäller särskilt it- och elprodukter.

Om man låter bli att tillverka en ny mobiltelefon (och i stället förlänger livet på en befintlig) så skonas atmosfären från cirka 60 kilo koldioxid, enligt en studie från IVL Svenska Miljöinstitutet.

Sanningen är den att gruvdrift, produktion och transporter kommer med en stor miljönota.

Tänk vilken potential till minskad miljöpåverkan om vi kunde återbruka större delen av alla dessa produkter – och även andra inventarier som möbler och vitvaror.

Tänk vilken klimatnytta och tänk hur mycket pengar som skulle sparas, vilket borde vara välkommet i alla offentliga organisationer som kanske både kämpar med underskott i verksamheten och har krav på sig att bli mer hållbara.

Återanvändning är nämligen en av de enklaste sakerna man kan göra för att minska sin miljöpåverkan. 

Varför väljer då så många att skrota utrustningen? Många myndighetspersoner menar att utrustningen är för gammal för att kunna återanvändas, men det stämmer bara i undantagsfall.

Det finns också en rädsla för att information på hårddiskar ska komma på villovägar och därför kasserar man produkterna, trots att det finns säkra metoder för dataradering.

Men troligtvis handlar skrotivern allra mest om att de som är ansvariga inte hinner eller orkar ta hand om produkterna. Därtill är de avskrivna i bokföringen – så vem bryr sig?

I kommuner och myndigheter finns cirka 3 000 offentliga upphandlare, specialister på inköp och upphandling. De skulle behöva bredda sin kompetens eller få sällskap av en ny yrkeskår – offentliga avyttrare – med uppgift att ta till vara på utrustning och inventarier som inte längre används och se till att de får ett andra liv. Så kan begrepp som återanvändning och cirkulär ekonomi bli mer än tjusiga ord.

Lägg till en lag om offentlig avyttring, LOA, som komplement till LOU så kan vi förhoppningsvis stoppa prylsvinnet för gott.

Fredrik Nilsson
Marknadschef, Remade in Sweden

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Får specialuppdrag av EU
  • Lanserar strategiskt stöd
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror

Lediga jobb

specialfastigheter

Inköpare Entreprenad

Laholmsbuktens VA söker upphandlare

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

specialfastigheterInköpare Entreprenad
Får specialuppdrag av EU
Lanserar strategiskt stöd
Laholmsbuktens VA söker upphandlare
AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026