Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Geofencing kan skydda gasbussar

Geofencing ser ut att bli ett nytt, centralt funktionskrav i bussupphandlingar efter gasexplosionen i Stockholm. Regeringen och branschföreträdare är överens om att åtgärder krävs.

| 2019-03-18

-Den aktuella olyckan skulle med all sannolikhet kunnat undvikas om bussen med hjälp av ny teknik hindrats att köra in i tunneln. Det kommer att innebära nya funktionskrav i kommande upphandlingar, men också att lagstiftning och regelverk måste anpassas, säger Helena Leufstadius, vd på Svensk kollektivtrafik, bransch- och intresseorganisationen för regionala kollektivtrafikmyndigheter och länstrafikbolag.

Det var förra helgen som en gasdriven buss exploderade efter att ha kört in i en tunnel med för låg höjd utanför ordinarie rutt.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth ser olyckan som ”mycket ovanlig och mycket allvarlig”.

Regeringen vill bland annat se en översyn av tunnlar, främst kommunala som ofta har lägre höjd än statliga, för att identifiera riskmiljöer och även arbeta med säkerhetsregler för fordon.

-Men på sikt handlar det om att implementera geofencing, digitala staket, så att bussar inte kan köra på sträckor där de inte är tillåtna, kommenterade Tomas Eneroth efter fredagens snabbinkallade säkerhetsmöte med myndigheter och branschföreträdare.

Geofencing handlar om att digitalt övervaka och i slutändan kunna styra fordon inom en geografisk zon.

Tekniken har tidigare lyfts fram som en möjlighet att förhindra terrordåd med lastbil som det på Drottninggatan i Stockholm, men ses nu också som användbar som stöd för att bussar inte ska köra fel och orsaka olyckor med exploderande gastuber.

Den snabba ökningen av biogasbussar gör frågan särskilt viktigt. De första gasbussarna togs i drift i slutet av 90-talet och i dag drivs ungefär 25 procent av upphandlad busstrafik med biogas – totalt omkring 2 500 fordon.

– Vår bedömning är att biogas är ett miljövänligt och säkert drivmedel som är viktigt för att minska utsläppen av växthusgaser. Samtidigt är biogas, liksom andra drivmedel, explosivt och förenat med risker. Dessa måste omhändertas och minimeras. Vi kommer aktivt att delta i arbetet med att hitta konstruktiva lösningar framåt, säger Helena Leufstadius

Stockholmsolyckan har väckt debatt runtom i landet med frågor från resenärer och medier om lokala förhållanden och risker för busstrafiken.

Hallandstrafiken har exempelvis påbörjat en översyn av upphandlad trafik.

Flera bussbolag tonar dock ner riskerna och menar att en olycka som den i Stockholm inte kan inträffa i vissa städer.

I en SVT-intervju förklarar Skellefteå buss vd Andreas Olofsson att Skellefteå, som har gasdrivna stadsbussar, är ett sådant exempel:

-Det finns exempelvis inga viadukter som vi skulle kunna fastna i ens i teorin. Skellefteåborna behöver inte vara det minsta oroliga, säger Andreas Olofsson, som menar att biogas istället bör jämställas med andra drivmedel.

-I en kollision kan vilken buss som helst läcka drivmedel om det så är diesel, HVO eller biogas. Alla tre är brandfarliga, men biogasen är inte mer farlig än andra drivmedel.

Läs mer: BiogasGeofencingSvensk KollektivtrafikTomas Eneroth

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Kräver tillbaka EU-stöd

Ingen LOU eller LUF – inget stöd. Umeå och Sundsvall är två kommuner som får känna av Tillväxtverkets hårda linje.

Brittisk strid når Sverige

Uppdaterat

En hätsk arbetsmarknadskonflikt i Manchester får en ny spelplan i form av upphandlad kollektivtrafik i Sverige. Brittiska Unite tar ett ovanligt grepp för att försöka blockera Go Aheads entré på den svenska marknaden.

Hållbarhet kan ge lägre kostnader

Hållbara livsmedel behöver inte vara dyrt. Ett strategiskt hållbarhetsarbete kan snarare ge lägre kostnader för många inköp. Det är slutsatsen i en rapport från Upphandlingsmyndigheten.

Samling kring e-handel

I ett nytt digitalt utvecklingsprogram för e-handel deltar tio myndigheter under ledning av Statens servicecenter. Med programmet är förhoppningen att e-handel ska ses som en tydligare utvecklingsresurs inom respektive myndighet.

Vill involvera politikerna

Kalmar kommun går mot ett starkare politiskt inflytande över större upphandlingar. Det kan bli effekten av en förstudie som kritiserar att omsorgsnämnden rundats i viktiga ärenden

Redo för breda allmänheten

Direktupphandling för Lessebo blir sista pusselbiten när Region Kronoberg bygger upp ett heltäckande nät av externa vaccinatörer för fas fyra.

Lediga jobb

Strategisk upphandlare till Socialstyrelsen

  • Senior Upphandlare till Svefa i Göteborg
  • Upphandlingsjurister till Statens inköpscentral
  • Göteborgs Stad söker upphandlingsjurist med förvaltningsjuridisk inriktning
  • SKL Kommentus Inköpscentral söker Upphandlare
  • Upphandlare till SISAB
  • Region Jämtland Härjedalen söker Upphandlare för fastighetsrelaterade upphandlingar
  • Chalmers söker Upphandlare
  • Halmstad kommun söker Avtalscontroller
  • Halmstad kommun söker Upphandlare
  • Upphandlare inom IT till Helsingborgshem
  • Sida söker Inköpshandläggare
  • Folkhälsomyndigheten söker Upphandlare
  • Telge söker Senior entreprenadinköpare

Senaste nyheterna

Kräver tillbaka EU-stöd Kräver tillbaka EU-stöd
Brittisk strid når Sverige Brittisk strid når Sverige
Hållbarhet kan ge lägre kostnader Hållbarhet kan ge lägre kostnader
Samling kring e-handel Samling kring e-handel
Vill involvera politikerna Vill involvera politikerna
Redo för breda allmänheten Redo för breda allmänheten
Mer Medley i LinköpingMer Medley i Linköping
Hemma i Falkenberg Hemma i Falkenberg

Senaste kommentarerna

  • Vägleder om cirkulär ekonomiDet mesta som köps har oavsett seriösa ambitioner vid inköp tillverkats av giriga företag som lagt tillverkning av delar eller...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerJag håller med om att det allmänna förtroendet för det offentliga påverkas negativt av dåligt skötta affärer och övriga mindre...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerOavsett vad som gått fel så är det naturligtvis viktigt att det får konskevenser för de ansvariga personligen. Det "gamla"...
  • Avfallsbolag kan få böta 11 miljonerEtt troligt alternativ i aktuellt fall är att, det är resursbrist i bolagets upphandlingsavdelning som är orsaken till dessa otillåtna...

Shortcodes Ultimate

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 21-22 april
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 11 maj
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 12 oktober
  • Leda upphandlingar effektivt | 14 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 20-21 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Anbuds­utvärdering – med utvärderings­modeller och -kriterier | Hösten 2021

Guide – upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Guiden är kostnadsfri.

Annons

Så blir du en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

 

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »