Så sent som i december tilldömdes Stockholms läns landsting (SLL) att betala tio miljoner i upphandlingsskadeavgift. Detta efter att Konkurrensverket menat att Stockholms läns landsting slutit avtal om hemsjukvård utan konkurrensutsättning.
Konkurrensverket tyckte att alla tidigare fall skulle ligga landstinget till last men rätten avslog samtidigt som den skrev i sin dom (pdf) att:
”Konkurrensverket har som upprepat beteende vidare hänvisat till att SLL på ett sätt som liknar det förevarande otillåtet direktupphandlat tjänster inom ett annat vårdområde. Enligt förvaltningsrättens mening visar detta på ett agerande och ett förhållningssätt inom SLL som utgör ett upprepat beteende.”
Nu kritiseras SLL ännu en gång för otillåtna upphandlingar. Den här gången i en utredning (pdf) av expertgruppen Konkurrenskommissionen som är en del av tankesmedjan Den nya välfärden. Den kritiserar SLL för att ha förlängt flera vårdavtal trots att ytterligare avtalsförlängning inte varit möjlig.
År 2008 tecknade Stockholms läns landsting flera vårdavtal om medicinska tjänster för tiden 2009-2012, med möjlighet till förlängning till och med 2015. När avtalen löpte ut var landstinget skyldigt att genomföra ny upphandling och tillfråga även andra vårdföretag. Det gjordes inte. Kontraktsvärdet uppgår till mer än halv miljard kronor.
– Landstinget har länge vetat när avtalen skulle löpa ut och har därmed haft flera år på sig att förbereda en ny upphandling, säger Lennart Palm, ledamot i Konkurrenskommissionen.
Genom att kringgå sin skyldighet att upphandla vårdtjänsterna har landstinget, enligt Konkurrenskommissionen, brutit mot upphandlingslagen.
– Med tanke på att det framstår som om landstinget har satt detta olagliga förfarande i system finns det skäl att rikta allvarlig kritik mot myndigheten, säger Lennart Palm.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer