Ärendet gäller en upphandling av registreringsskyltar där Transportstyrelsen vill gå vidare i en affär med tyska bolaget Tönnjes. Nuvarande leverantör SMC har begärt överprövning och i domstolsprocessen hävdat att Tönnjes omfattas av EU-sanktioner genom ägarkopplingar till en ledande rysk politiker
– Vi tar frågan på stort allvar, som svensk myndighet följer vi de lagar och förordningar som finns. Just nu prövar förvaltningsrätten saken och vi avvaktar rättens beslut, säger Anna Berggrund, avdelningschef på Transportstyrelsen.
Hon fortsätter:
– Vi bestrider påståendet om att vi skulle vara förhindrade att teckna avtal med det tyska bolaget som vann upphandlingen. Vår bedömning är att upphandlingen inte omfattas av sanktionerna mot Ryssland och det finns därmed inget lagstöd för att avslå anbudet från det tyska bolaget som avser att leverera tjänsten.
Dagens nyheter har rapporterat om upphandlingen och hänvisar till försvarsexperter om risker som finns med att känslig information hamnar i fel händer.
– Rysk underrättelsetjänst kan få tillgång till viktig data om samtliga fordon i Sverige. I fordonsregistret finns känslig information som kan användas av totalförsvaret för att krigsplacera samhällsviktiga fordon, säger Per Skoglund, forskare vid Försvarshögskolan, till DN.
Enligt Transportstyrelsen får dock inte en leverantör av skyltar tillgång till känsliga register utan endast information som är öppen för andra och för att klara tillverkning och distribution.
Svaret från Transportstyrelsen visar en okunnighet som är stötande. I sitt svar refererar man till det tyska företaget. Dn har visat att företaget är 100% ryskt. Sanningen är, man har inte kontrollerat företaget. Man har istället jublat åt en anbudsgivare som lägger sig 40% billigare. Säkerhetsaspekten som följer vid denna typ av upphandling har man helt enkelt förbisett. Man gömmer sig bakom Eu direktiv som ett argument. Det är inte första gången Transportstyrelsen varit i blåsväder, avseende säkerhetsaspekter. Att det händer igen, och att Transportstyrelsen inget förstår, tyder på inkompetens och naivitet.
Total ekonomisk måste det väl alltid vara bäst att svenska bolag får affärer med svenska myndigheter. Sysselsättning, skatter, vinster mm allt hamnar i svenska fickor.
Måste var den fördelaktigaste affären för beställaren som LOU/LUF säger att affären skall vara.