Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Jobb i nöd och lust

KarriärUpphandlingskonsulten Björn Åberg har regelbundet sökt nya utmaningar i karriären. Jobbet delar han mellan kontorsplatser i stan och på gården utanför Gävle – ofta tillsammans med hustrun Erika, byggnadsantikvarie och känd från SVT-serien ”Det sitter i väggarna”.

| 2021-02-04
Björn och Erika Åberg.

Upphandlarjobb för SLU, Banverket och Trafikverket, följt av drygt fem år inom olika konsultbolag och numera egen verksamhet genom Björn Åberg Konsult AB är en kort summering av karriären.

-Det har varit full beläggning sedan jag bildade eget för snart tre år sedan – med undantag för första tiden under pandemin i våras, berättar Björn Åberg, som har Hedesunda, cirka tre mil söder om Gävle, som bas för verksamheten.

Redan direkt efter gymnasiet i uppväxtstaden Uppsala fick Björn Åberg smak för upphandling som karriärspår utifrån ett allmänt intresse för ekonomi.

-Min lärare i företagsekonomi hade fått en fråga från Lantbruksuniversitetet, SLU, om folk att intervjua och det ledde till att jag började jobba där. När sedan en halvtidstjänst som upphandlare blev ledig var jag ensam om att räcka upp handen.

-Sedan blev det ekonomistudier vid Högskolan i Gävle men jag återvände till SLU efter examen och det blev återigen upphandling efter först en tid med redovisningsinriktning.  Jag kände väl då att det kunde bli för mycket siffror med redovisning. Med offentlig upphandling får man både den ekonomiska delen och att komma närmare den verksamhet som berörs för att kunna göra bra affärer.

Björn Åberg beskriver hur han i olika steg under karriären utmanat sig själv.

-På Banverket var det en omställning att arbeta med entreprenadupphandling med dess större regelverk mot för som tidigare en inriktning på varor och tjänster. Det var också väldigt utvecklande att komma till en betydligt större inköpsorganisation med upphandlingar som en naturlig del av kärnverksamheten med egna utbildningar och alltid kollegor att kunna bolla frågor med.

-När jag sedan jobbat några år på först Banverket och sedan Trafikverket kände jag behovet av något nytt. Inte så att jag stod och stampade, men det var ändå rätt läge att gå över till konsultsidan efter att arbetat med upphandling i tio år.  Under tiden på dåvarande EQC kom jag in mer på projektledning som en naturlig utveckling. Förutom att det var utmanande så gav det också en trygghet genom längre uppdrag.

Planerna på att starta egen verksamhet hade funnits länge och realiserades våren 2018.

-För att få stimulans i jobbet fullt ut behöver jag nog hamna på lite osäker mark då och då. Som egenföretagare får man ytterligare en affärsmässig aspekt genom den egna affären. Det blev naturligt att starta eget när jag fick förfrågan om ett längre uppdrag som jag kunde driva från starten med nybildade företaget.

Har det blivit som planerat?

-I stora drag, ja. Det har kanske blivit mer IT som ett nytt område och mindre uppdrag med anbudsskrivning är jag räknat med. Men jag är väldigt nöjd med hur det utvecklats och blandningen av upphandlingsuppdrag och projektledning känns som en bra omväxling.

De 15 dalakommunernas gemensamma telefonilösning, där upphandlingen administrerats av Upphandlingscenter (UhC) har varit ett längre uppdrag för Björn Åberg som täckt både upphandling och implementering.

Lantmäteriet, med huvudkontor i Gävle, har också varit en återkommande uppdragsgivare under de senaste åren.

Björn Åberg har tydligt upplevt pandemins påverkan på sitt företagande:

-Ifjol vår bromsades mycket in och sköts upp till hösten, så då var jag plötsligt nere på en beläggning på omkring halvtid. Men för egen del passade det egentligen ganska bra att gå ner i tempo.

-Jag hade jobbat mycket i flera år och kunde utan stress följa marknaden, som man brukar prata om är viktigt för egenföretagare. Det sammanföll också med ett stort projekt hemma där vi byggde ett orangeri som jag kunde lägga tid på att arbetsleda istället.

Under hösten blev effekten den motsatta:

-Allt man skjutit upp ville man komma igång med då och hitta digitala lösningar för många moment som alternativ till tidigare arbetssätt.

Hur har den digitala omställningen gått?

-Riktigt bra. Ibland när man tvingas till utveckling så kan det bli lyckat. Inom dalasamarbetet var vi väldigt fundersamma om det verkligen skulle fungera att inte ha vissa möten som fysiska, men det har inte varit några problem. Nu har vi svårt att se att vi kan gå tillbaka till att ha fullt ut så mycket fysiska möten som tidigare. I ett sådant samarbete, med representanter från 15 kommuner som kan behöva resa långt, sparar man mycket tid på digitala lösningar.

Björn Åberg delar sin arbetstid mellan gården i Hedesunda och ett kontor i Gävle. Många dagar jobbar han bredvid hustrun Erika, egenföretagare sedan 2015 och under den perioden programledare i sex säsonger för SVT:s Det sitter i väggarna.

I Erikas Åbergs nya bok finns för övrigt hemmaarbetsplatsen beskriven – ett badrum som byggs om till ett mindre kontor. Kontoret i stan har de gemensamt.

-Ofta är vi i stan båda två, men ibland sitter någon av oss hemma. Vi har djur också hemma så det kan vara skönt att jobba hemifrån ibland. Det brukar gå att hitta bra lösningar. Barnen går i skola i Gävle och kan då komma till kontoret och käka mellis innan de har träning på kvällen. Sen kan vi åka hem tillsammans hela familjen.

Lär ni av varandra som företagare?

-Ja, det tycker jag. Det blir en rätt naturlig dialog, även om man gör olika saker. Det kan handla om företagsutveckling och hur man ska jobba mot kunder. Jag hjälper till med Erikas bokföring och hon kan hjälpa mig om jag behöver någonting fotograferat.  Nu efter boksläppet har vi sålt boken genom Erikas hemsida och det har medfört en hel del gemensamt jobb med att få logistiken att flyta.

Vad blir nästa steg och utmaning i karriären?

-Jag har faktiskt startat ett nytt bolag, Pileo Konsult AB, och då i samarbete med en annan ensamkonsult, Anne Rosengren, med upphandling och projektutveckling som inriktning. Corona har gjort att vi inte rullat igång det ordentligt, men där kan det bli tänkbart i framtiden att vi anställer, vilket aldrig varit tanken med mitt eget bolag.

Läs mer: Karriär

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Baxar undantagsförslag vidare

Trots allvarlig kritik från Konkurrensverket går regeringen vidare med förslaget om utökade möjligheter till undantag inom försvars- och säkerhetsområdet. Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli.

”Ta ansvar för uttjänt IT”

Inköpare måste ta större ansvar för problemen som uttjänta IT-produkter orsakar i utsatta områden över hela världen. Det anser TCO Development som nu godkänt två insamlingsföretag som uppfyller sociala och miljömässiga krav.

Riksbanken utreder oegentligheter

Det finns misstänkta oegentligheter i relationen mellan Riksbanken och en leverantör. Efter en visselblåsning och utredning har frågat nu nått Riksbankens personalansvarsnämnd.

Tar klivet till näringslivet

Karriär

I mitten av maj lämnar Katarina Appelqvist jobbet som inköpschef i Kungsbacka för att bygga upp konsultföretaget B3 Upphandlings nysatsning på Västkusten. ”Det känns både läskigt och superhärligt när kartan inte är ritad”, säger hon.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Rundabord med sikte på ny strategi

Regeringen vill stöpa om den nationella upphandlingsstrategin till en mer praktiskt inriktad handlingsplan. Särskild vikt läggs på ökad konkurrens och att stötta offentliga inköpsorganisationer.

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

Baxar undantagsförslag vidareBaxar undantagsförslag vidare
”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
Riksbanken utreder oegentligheterRiksbanken utreder oegentligheter
Tar klivet till näringslivetTar klivet till näringslivet
Rundabord med sikte på ny strategiRundabord med sikte på ny strategi
Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | Hösten 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Vad omfattas egentligen av sekretess?
  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »