Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Kända uppgifter inte skäl att avbryta upphandling

RättsfallsanalysJoakim Lavér och Therese Eriksson, Hannes Snellman, analyserar ett rättsfall som ger vägledning när en upphandling får avbrytas.

| 2013-02-18
1. Sammanfattning
  • En upphandlande myndighet får avbryta en upphandling om sakligt godtagbara skäl föreligger.
  • Omständigheter som varit kända för den upphandlande myndigheten redan innan en upphandling påbörjats borde ha beaktats redan vid kvalificeringen och utgör därför inte sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling efter att tilldelningsbeslut meddelats.
  • Att viss ”lokal oro” uttryckts till följd av tidigare – och av den upphandlande myndigheten – kända omständigheter påverkar således inte bedömningen av den upphandlande myndighetens förtroende för en anbudsgivare, och utgör därför inte heller ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen.


2. Fakta i målet

Serviceförvaltningen har för Stockholms stads (”Staden”) räkning genomfört en upphandling benämnd Centralupphandling vård- och omsorgsboenden 2011. Upphandlingen genomfördes genom ett förenklat förfarande och omfattade boenden inom flera olika stadsdelsnämnder. Olika tilldelningsbeslut meddelades för vart och ett av boendena. 

Den 26 oktober 2011 tilldelades Attendo Care AB (”Attendo”) uppdraget att svara för driften vid Katarinagårdens vård- och omsorgsboende. I stället för att teckna avtal med Attendo avseende Katarinagården beslutade kommunstyrelsen den 22 februari 2012 att avbryta upphandlingen. Som skäl för avbrytandet angavs att det efter utvärdering och tilldelningsbeslut för Katarinagården visats att förtroendebrist utgjorde ett kvarstående hinder. Enligt Staden var denna förtroendebrist – som orsakats av vad som förekommit vid Attendos drift av ett annat omsorgsboende – av sådan art inom förvaltningsområdet att det inte kunde anses stå klart att Staden kunde uppfylla sitt ansvar att tillgodose äldres och anhörigas trygghet vid fullföljandet av upphandlingen av Katarinagården.

Anbudsutvärdering

Attendo ansökte om överprövning av Stadens beslut att avbryta upphandlingen och yrkade att beslutet skulle ogiltigförklaras. Attendo anförde att Staden avbrutit upphandlingen utan sakligt godtagbara skäl och att Staden därigenom brutit mot de grundläggande EU-rättsliga principerna om upphandling samt 1 kap. 9 § lag (2007:1091) om offentlig upphandling (”LOU”).
Till stöd för sitt yrkande anförde Attendo i huvudsak att LOU inte medger att en upphandlande myndighet gör skönsmässiga bedömningar eller agerar godtyckligt i något skede av en upphandling, och att en grundläggande förutsättning vid ett avbrytande av en upphandling är att beslutet vilar på s.k. sakligt godtagbara skäl. En ej närmare definierad ”lokal oro” utgjorde enligt Attendo ett typexempel på ett godtyckligt avbrytande.

Staden bestred bifall till ansökan och anförde bl.a. att det inte varit de tidigare bristerna i Attendos drift av omsorgsboendet Vintertullen som primärt utgjort skäl för beslutet att avbryta upphandlingen, utan i stället den oro som anhöriga och boende på Södermalm framfört med anledning av beslutet att tilldela Attendo uppdraget att ansvara för driften av Katarinagården. Staden menade vidare att beslutet att avbryta upphandlingen inte inneburit att Attendo diskvalificerats utan att det berott på hinder utifrån Stadens ansvar enligt socialtjänstlagen att fullfölja upphandlingen när det gäller driftsansvar för Katarinagården. Staden ansåg sig därigenom ha haft objektiva och sakliga skäl för att avbryta upphandlingen

3. Domstolens bedömning
Förvaltningsrätten redogjorde inledningsvis för praxis från EU-domstolen av vilken framgår att en upphandlande myndighet inte har någon skyldighet att fullfölja en påbörjad upphandling. Förvaltningsrätten konstaterade vidare att en upphandlande myndighet själv har rätt att avgöra när det finns förutsättningar för att inleda en upphandling och när en inledd upphandling behöver avbrytas, men att möjligheten att avbryta en upphandling emellertid är begränsad och att den upphandlande myndigheten måste kunna visa att det förelegat sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen.

Förvaltningsrätten anförde därefter att Stadens beslut att avbryta upphandlingen avseende Katarinagården inte kan anses inrymma ett nytt, otillåtet kvalificeringskrav och menade att Stadens ställningstagande utgått från att upphandlingen är en ren kvalitetsupphandling till fast pris och att det ställs höga krav på kvalitet. Staden kunde således inte vara övertygad om att få den tjänst som upphandlingen avsett. Med hänsyn härtill ansåg förvaltningsrätten att Staden haft sakligt godtagbara skäl för att avbryta upphandlingen.

Attendo överklagade till kammarrätten som, på samma sätt som förvaltningsrätten, inledde med en redogörelse av den EU-rättsliga praxisen på området. Kammarrätten anförde vidare att förutsättningarna för en upphandling till följd av oförutsedda händelser kan komma att ändras under upphandlingens gång och att det, beroende på händelsernas art, skulle kunna utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling.

Kammarrätten menade att Staden redan innan upphandlingen påbörjades känt till missförhållandena vid Vintertullen – och att dessa brister till största delen redan åtgärdats – men ändå beslutat att tilldela Attendo uppdraget att svara för driften vid Katarinagården samt för vissa andra omsorgsboenden i Stockholm. Detta talade enligt kammarrätten emot att Staden haft ett bristande förtroende för Attendo. Att det uttryckts viss ”lokal oro” påverkade inte denna bedömning och enligt kammarrätten var detta inte heller ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta upphandlingen. Sådana i sammanhanget ovidkommande hänsyn skulle riskera att skapa en osäkerhet för anbudsgivarna och på ett negativt sätt påverka förutsägbarheten i upphandlingsförfarandet.

4. Analys och konsekvenser
Såsom berörts ovan anför kammarrätten i avgörandet att ”[f]örutsättningarna för en upphandling kan till följd av oförutsedda händelser komma att ändras under upphandlingens gång och det skulle, beroende på händelsernas art, kunna utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta en upphandling”. Nya brister eller omständigheter i en upphandling kan således innebära att en upphandlande myndighet anses ha sakligt godtagbara skäl för att avbryta en upphandling, exempelvis för det fall att anbuden är för dyra eller att det i en upphandling föreligger bristande konkurrens till följd av att endast ett anbud återstår.

Med hänsyn till att Staden i förevarande fall redan innan påbörjandet av upphandlingen haft kännedom om de omständigheter som sedermera kom att ligga till grund för Stadens beslut om att avbryta upphandlingen kan emellertid, enligt kammarrätten, viss ”lokal oro” inte anses utgöra ett sakligt godtagbart skäl för att avbryta den förevarande upphandlingen. En upphandlande myndighet har således inte möjlighet att avbryta en upphandling så länge det inte framkommit några nya brister eller omständigheter som kan påverka upphandlingen. Kammarrättens avgörande innebär även att påtryckningar från allmänheten inte heller får tillmätas sådan betydelse att det påverkar den objektiva bedömningen i fall såsom det förevarande, då en annan ordning skulle riskera att påverka upphandlingsinstitutet som sådant.

Härutöver belyser kammarrättens avgörande vikten av att en upphandlande myndighet redan vid kvalificeringen av anbudsgivare beaktar samtliga de omständigheter som kan komma att få betydelse i upphandlingen. Kammarrätten understryker således upprätthållandet av de upphandlingsrättsliga principerna och kraven på transparens och förutsebarhet, som bl.a. avser att skapa trygghet för de anbudsgivare som deltar i upphandlingsförfarandet.

5. Målnummer och domstol
Kammarrätten i Stockholm 2013-01-23, mål nr 4691-12

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Karl Gabor.

Varnar för ”stökig” fondstart

Statens nya, upphandlade fondtorg står inför en besvärlig start genom en kombination av oerfarna leverantörer, tight tidsplan och stora värden att konkurrera om. En juristvarning får medhåll av branschföreträdare.

Foto: Kristian Pohl AB, Regeringskansliet.

Hårdare villkor vid S-valvinst

Socialdemokraterna vill se öppen bokföring, offentlighetsprincipen och en särskild mot privata akutsjukhus i ett nytt program med tuffare krav på privata aktörer inom bland annat vård och omsorg.

Foto: Joakim Leihed.

Mixar förfaranden för hemtjänsten

LOV-inköp och LOU-transporter kombineras i en kommande, unik hemtjänstmodell av Halmstads kommun.

Styr mot Vetlanda

Karriär

Viljan att förstå offentlig upphandling utifrån ett näringslivsperspektiv har lett till ett karriärskifte för Jennie Heimdal, som 1 augusti påbörjade ett vikariat som upphandlare på Vetlanda kommun.

Foto: VGR.

Sätter tidsplan för omtag

SKR tror på begränsad fördröjning av ett nytt avtal för hyrpersonal genom att backa hela processen istället för att pröva upphandlingen i domstol.

Foto: Ulrika Westerberg, Regeringskansliet.

Lagar ändras efter AF-reform

Arbetsförmedlingen bjuder in till dialog med sina leverantörer om ett nytt regelverk med skyldighet att lämna ut uppgifter till myndigheten. Reformen ingår i ett lagstiftningspaket som även täcker in tystnadsplikt för leverantörer samt ett förtydligande om Arbetsförmedlingens valfrihetssystem.

Lediga jobb

Skolverket söker upphandlingsjurist

Upphandlingschef till Norrtälje kommun

  • MSB söker upphandlare till Karlstad eller Stockholm
  • Upphandlingsjurist till Upphandlingsmyndigheten
  • Upphandlare till Tranås kommun
  • Upphandlare till myndighet med internationellt uppdrag
  • Habo kommun söker upphandlare till de kommunala bolagen
  • Upphandlare till SLU
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • Upphandlare till socialförvaltningen, Stockholms stad
  • Inköpare till Must
  • Upphandlare med ansvar för KTH:s upphandlingshandbok
  • Upphandlingsjurist till ekonomienheten
  • FRA söker upphandlare/strategisk inköpare
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste nyheterna

Varnar för ”stökig” fondstartVarnar för ”stökig” fondstart
Hårdare villkor vid S-valvinstHårdare villkor vid S-valvinst
Mixar förfaranden för hemtjänstenMixar förfaranden för hemtjänsten
Styr mot VetlandaStyr mot Vetlanda
Sätter tidsplan för omtagSätter tidsplan för omtag
Lagar ändras efter AF-reformLagar ändras efter AF-reform
På väg att häva cykelavtalPå väg att häva cykelavtal
Upphandlar sin upphandlingUpphandlar sin upphandling
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Senaste kommentarerna

  • Upphandlar sin upphandlingVilken motsats https://inkopsradet.se/outsourcing-hot-mot-forandring/
  • Flexibla arbetstider viktigastDetta verkar vara svårt för vissa AG att förstå, trots att det finns ett antal undersökningar (om man nu inte...
  • Varning för filterDet är tydligt brott mot direktivet och den angivna gränsen av 10 dagar när det handlar om ELEKTRONISK kommunikation och...
  • Tar strid om bisysslorHur många i kommunledningen och politikerna har bisysslor eller närstående som deltar i upphandlingarna och lämnar anbud. Blotta misstanken om...
  • Tar strid om bisysslorDenna fråga bör tas i "rätt ände", vilket är att först anta riktlinjer för medarbetares bisysslor. Om en medarbetare med...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | 28-29 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Nyhetsbrev

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »