Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Mycket kan bli bättre på NKS

Nya Karolinska Solna, NKS, tillsatte en översyn efter sjukhusets höga konsultkostnader. Nu har Ole Alvin, sjukhusets internrevisor, kommit med sin rapport. "Den visar på att vår interna kontroll och våra processer tyvärr inte alltid fungerar som de borde", säger sjukhusdirektör Melvin Samsom.

| 2018-02-01

Konsultkostnaderna från BCG har Dagens Nyheter, DN, rapporterat om i flera artiklar. Den tidigare sjukhusdirektören Birgir Jakobsson, som var på plats när BCG anlitades för flytten till Nya Karolinska, har varit kritisk till hur de agerat.

– Jag är van att arbeta med konsulter, men BCG körde sitt race. I min vildaste fantasi hade jag inte kunnat föreställa mig att det skulle bli så här, har han bland annat sagt till DN.

Ledningen för Karolinska har med bakgrund av detta tillsatt en översyn av processen för inköp av externa konsulter med särskilt fokus på BCG. Uppdraget har utförts av Ole Alvin, sjukhusets internrevisor. I uppdraget har det också ingått att ge förslag på förbättringsåtgärder.

Rapporten (pdf) konstaterar att de finansiella begränsningarna och delegationsordningen för beställning av konsulttjänster inte följts vid två tillfällen. Dessutom har processen inte följts när det gäller risken för intressekonflikter och jäv.

Vidare pekar rapporten på att, när det görs en förnyad konkurrensutsättning, ska de personer som ingår i utvärderingsgruppen tillställas en sekretess- och jävsförbindelse från upphandlingsavdelningen. I de nu granskade lokala upphandlingarna har inte sekretess- och jävsförbindelser blivit underskrivna.

Via sjukhusets visselblåsarfunktion har det också framkommit att en ansvarig chef inte har attesterat fakturor själv utan låtit en medarbetare göra det genom att lämna över sina inloggningsuppgifter. Detta är inte tillåtet, enligt internrevisorn.

– Rapporten visar att vi har brustit i rutiner och processer för inköp av externa konsulter. Ole Alvins rapport är välskriven och tydlig, den visar att vår interna kontroll och våra processer tyvärr inte alltid fungerar som de borde. Rapporten och de rekommendationer som har föreslagits kommer att vara en viktig del i vårt fortsatta förbättringsarbete. Vi gör nu skyndsamt ett åtgärdsprogram som ska vara genomfört under det första kvartalet i år, säger sjukhusdirektör Melvin Samsom.

Antalet timmar som konsulterna från BCG har arbetat överensstämmer inte heller med sjukhusets riktlinjer för hållbara arbetsvillkor för anställda, även om huvudansvaret ligger hos BCG som arbetsgivare. Sjukhuset borde som uppdragsgivare undersökt och ifrågasatt detta, enligt rapporten.

Det framgår också av rapporten att det saknas fakturaspecifikationer för åren 2011 till 2014. Fakturaspecifikationer finns från 2015 till 2017.

Rapporten riktar också kritik mot den prismodell som SLL fastställde för upphandling av tjänster från BCG. Detta är en fråga för upphandlingsgruppen hos SLL.

– Vi har genomfört en del åtgärder redan men vi har mycket arbete kvar att göra. Det finns inga genvägar, det handlar om att ha tydliga processer och rutiner – och framför allt att se till att de följs. Det är något som åligger var och en av oss medarbetare som arbetar med den här typen av frågor. Rapporten ger oss en bra grund att arbeta utifrån och vi kommer att göra det skyndsamt. Jag kan inte ändra på det som hänt men jag kan ta ansvar för att säkerställa att det inte händer igen, avslutar Melvin Samsom.

Rapporten kommer med en rad rekommendationer på åtgärder. Sekretess- och jävsförbindelsen bör tydligt informeras om av upphandlingsavdelningen och skrivas under av deltagare i utvärderingen av anbuden. Personer som tidigare har varit konsulter bör informeras om risken att de kan vara jäviga i olika beslut och att de bör avstå från att delta i ärenden som har med den tidigare konsultfirman att göra fram till dess att det uppenbart inte är problematiskt.

En sjukhusgemensam rutin för beställning av konsulttjänster bör tas fram med utgångspunkt från it-avdelningens rutin. I beställningsrutinen bör specificeras vilka uppgifter som ska framgå av fakturan och innebörden av olika begrepp, till exempel referens på fakturan.

I dag finns checklistor, mallar med mera gällande konsultanskaffning, men de bör göras mer pedagogiska och heltäckande. En lathund bör tas fram som beskriver vad man bör tänka på vid anskaffning, upphandling, beställning och uppföljning av konsulttjänster.

Rapporten menar också att man behöver förbättra uppföljning av konsultkostnader, inklusive att konsulter med rätt kompetensnivå används (inte dyra konsulter där de inte behövs). ”Kostnader för ”back-office” bör ingå i timpriset för konsulterna. Arbetstider överstigande 170 timmar i månaden bör särskilt noga motiveras och tydliggöras”, skriver internrevisorn.

Sjukhusdirektören Melvin Samsom har nu tillsatt en programledare, Mia Ejendal, med ansvar för uppföljning av åtgärdsplanen som ska vara klar senast i mitten av februari. Åtgärderna ska införas i verksamheten under första kvartalet 2018.

Läs mer: Vård och omsorg BCGBoston Consulting GroupKonsulterMelvin SamsomNya Karolinska SolnaOle Alvin

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

”Ta ansvar för uttjänt IT”

Inköpare måste ta större ansvar för problemen som uttjänta IT-produkter orsakar i utsatta områden över hela världen. Det anser TCO Development som nu godkänt två insamlingsföretag som uppfyller sociala och miljömässiga krav.

Riksbanken utreder oegentligheter

Det finns misstänkta oegentligheter i relationen mellan Riksbanken och en leverantör. Efter en visselblåsning och utredning har frågat nu nått Riksbankens personalansvarsnämnd.

Tar klivet till näringslivet

Karriär

I mitten av maj lämnar Katarina Appelqvist jobbet som inköpschef i Kungsbacka för att bygga upp konsultföretaget B3 Upphandlings nysatsning på Västkusten. ”Det känns både läskigt och superhärligt när kartan inte är ritad”, säger hon.

Foto: Ninni Andersson, Regeringskansliet.

Rundabord med sikte på ny strategi

Regeringen vill stöpa om den nationella upphandlingsstrategin till en mer praktiskt inriktad handlingsplan. Särskild vikt läggs på ökad konkurrens och att stötta offentliga inköpsorganisationer.

Lisa Hörnström

Vill skingra ”Hamburg-dimman”

Risken för att trampa över upphandlingslagarna får kommuner att tveka om samverkan med andra kommuner. Det framgår av en analys från Statskontoret, som vill att Upphandlingsmyndigheten, UHM, stärker stöd och vägledning på området.

”Tjäna på effektiva konsultinköp”

Debatt

När det finns ett löpande behov av olika typer av konsulter blir tillfälliga lösningar för konsultbemanning både kostnadsdrivande och ineffektiva. Det är märkligt att företag och offentliga verksamheter inte systematiserar sina konsultinköp för att reducera kostnaderna, skriver Jesper Molin.

Lediga jobb

Chef till Skolverkets inköps- och upphandlingsenhet

Upphandlare till Stockholms universitet

  • Upphandlingscontroller till Uppsala universitet
  • Upphandlingsrådgivare till Riksbanken
  • Senior upphandlare med inriktning IT till statens inköpscentral
  • Förvaltare till Statens inköpscentral
  • Upphandlare till Norrköpings kommun
  • Strateg – försörjningsberedskap Region Gotland
  • Upphandlingskoordinator till Sollentuna kommun
  • SVT söker strategisk inköpare
  • Strategisk upphandlare till Jämtkraft
  • Familjebostäder söker Strategisk inköpare
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste nyheterna

”Ta ansvar för uttjänt IT””Ta ansvar för uttjänt IT”
Riksbanken utreder oegentligheterRiksbanken utreder oegentligheter
Tar klivet till näringslivetTar klivet till näringslivet
Rundabord med sikte på ny strategiRundabord med sikte på ny strategi
Vill skingra ”Hamburg-dimman”Vill skingra ”Hamburg-dimman”
”Tjäna på effektiva konsultinköp””Tjäna på effektiva konsultinköp”
Stärker transporterna med nytt avtalStärker transporterna med nytt avtal
Tror på dialog om matpriserTror på dialog om matpriser
ANNONS FRÅN AFF

Ordning och reda på avtalen

Det är viktigt att avtalen är likartade för att alla ska förstå dem, då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Då blir det mindre risk för olika tolkningar och missförstånd. Man kan helt enkelt fokusera på annat än olika avtalsformuleringar.

Senaste kommentarerna

  • Alla mot TrafikverketÄntligen händer något mot det självgoda och inkompetenta Trafikverket. Vilket annat bolag skulle försämra komforten för sina resenärer? Det räcker...
  • Sista chansen för löneenkätenHej, den publicerades de 14 februari. Läs mer här: https://upphandling24.se/sa-mycket-tjanar-upphandlare-2023/
  • Sista chansen för löneenkätenHejsan, Vecka 8 har passerat så jag undrar när årets statistik presenteras?
  • Fiskburgare i topp i jakt på matsvinnVilket utmärkt exempel på hållbarhetstänk. Bravo!
  • Sju firar tioBra jobbat, Anders!

Aktuella utbildningar

  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023 FULLBOKAD
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Hösten 2023
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober 2023
  • Agil upphandling | 19 oktober 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | Hösten 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Hösten 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lägg inte avtalet i byrålådan!

Likväl som du gör upphandlingar måste du jobba aktivt med uppföljningar av avtal, det är en viktig byggsten i en verksamhet och något som måste prioriteras menar Petra Rantzow, expert på avtalsförvaltning och kursledare på Upphandling24.

GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Dialogmöten höjer konstens kvalitet
  • Då ska ska-kraven vara uppfyllda
  • Det positiva med överprövning
  • Några betalar men ingen kan uteslutas
  • Bevis för onormalt lågt pris i anbud
  • Intervallutvärderingens sista suck
  • Medvetet oförstående eller okunniga?
  • Hittade vägen till nya normer
  • Förutsättningar för prisavdrag
  • Professionalisering och politisering

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »