Inköp, Nyköping, Katrineholm, Eskilstuna eller Västerås
Välkommen att skapa Sveriges friskaste län tillsammans med oss!
Om oss
Regionerna Sörmland och Västmanland har en gemensam inköpsfunktion som ansvarar för all upphandlings och inköpsverksamhet för båda regionerna. Inköpsverksamheten består av tre enheter med ca 60 medarbetare och upphandlar årligen för ca 8 miljarder kronor. Vi arbetar strategiskt med inköp, har en väl implementerad kategoristyrning och bidrar starkt till ekonomisk hållbarhet och samhällsnytta.
Vi söker dig som är redo att möta framtidens utmaning – att tillsammans med oss fortsätta att bygga upp en robust och flexibel inköpsorganisation. Som enhetschef för enheten upphandling har du en central roll i det fortsatta arbetet tillsammans med biträdande enhetschef och ca 20 inköpare. Du rapporterar till inköpschef och är medlem i inköps ledningsgrupp.
Dina arbetsuppgifter
Enheten upphandling förbereder och genomför upphandlingar och implementerar avtal. I uppdraget som enhetschef har du verksamhetsplanerings-, personal-, arbetsmiljö- och ekonomiansvar.
Enhetschefen har ett övergripande ansvar för utvecklingen av enheten, bland annat genom att fortsätta arbetet med att införa och vidareutveckla våra processer. Inom enheten provar vi delat ledarskap vilket innebär att du tillsammans med biträdande enhetschef bildar ett team för att leda och styra enheten. Tillsammans med inköps ledningsgrupp utvecklar du och biträdande enhetschef verksamheten löpande för att leverera sunda affärer för en hållbar framtid med utgångspunkt i kundernas behov.
Din kompetens
Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning som ex juridik, inköp, ekonomi, teknik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig, alternativt att du har förvärvat motsvarande kunskaper i arbetslivet.
För att lyckas i rollen krävs att du har flera års erfarenhet av att vara chef eller vana att leda andra och gärna erfarenhet att leda genom andra. Du har stor kunskap om inköp och det är meriterande om du har en god inblick i offentlig verksamhet och vi ser gärna att du har kunskap om offentlig upphandling (LOU, LOV). Meriterande är även erfarenhet av att arbeta med processutveckling.
Då vi har kontor på fyra orter är det en fördel om du har B körkort.
Som person har du en positiv grundinställning, är bra på att kommunicera, lyssna och coacha. Vidare är du strategisk och strukturerad och har en god förmåga att skapa engagemang och delaktighet i verksamheten.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper då vi ser att det är viktigt att du passar bra in som chef för medarbetarna i gruppen men även som en del i inköps chefsgrupp.
Anställningsform
Tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är Eskilstuna, Västerås, Nyköping eller Katrineholm.
Kom och jobba hos oss på inköp – Region Sörmland och Västmanland!
Välkommen med din ansökan, inklusive CV, senast 2023-03-20.
Intervjuer kan komma att ske löpande.